hero

Nya uppdaterade Mazda6

2009-05-11
4391 visningar
seats

1. Inledning

Det var den första generationen av Mazda6, som kom år 2002, vilken också startade en helt ny era som på ett närmast dramatiskt sätt ändrade Mazdas design och varumärkesimage. Denna första Mazda6 är en av Mazdas bäst säljande modeller genom tiderna. Redan efter drygt fyra år, under våren 2006, hade en miljon Mazda6 tillverkats. Det var också denna modell som blev vändpunkten rent ekonomiskt för den japanska bilfabriken.

Den andra generationen Mazda6 kom för ett par år sedan och har också blivit högt uppskattad både bland förare och media, särskilt i Europa. Redan i slutet av december 2009 hade 281.000 nya Mazda6 sålts globalt sett, varav nästan hälften, eller för att vara exakta, 138.000, i Europa. Modellen har också redan erövrat 32 olika utmärkelser från media och bilistorganisationer. Tretton av dem gäller "Årets Bil" på olika marknader, men Mazda6 har även blivit utsedd till "Greenest Petrol Car" i Holländska Kungliga Automobilklubbens Ecotest 2008 och till "Best New Car" av brittiska facktidningen Fleet World 2008.

I nya uppdaterade Mazda6 har Mazda-teknikerna gjort över fyra hundra förändringar och utvecklat de egenskaper som gjort Mazda6 så populär:
- En sportig och emotionell känsla både när det gäller köregenskaper och utseende.
- Ett exklusivt ägande med hög kvalitet i både utseende och känsla och med en standardutrustning som du vanligtvis annars bara hittar i dyrare modeller.
- "Sustainable Zoom Zoom" teknik för utmärkta miljöhänsyn och ett femstjärnigt Euro NCAP säkerhetspaket.

- Vi ville utveckla dessa tre kärnvärden hos Mazda6 för att komma ännu närmare våra uppsatta mål att tillverka en så perfekt bil som möjligt bil i CD-segmentet, säger Minoru Takata, utvecklingsansvarig för Mazda6.


2. Design

En spännande och sportig yttre design i kombination med goda funktionella innerutrymmen är ett av de starkaste köpargumenten för Mazda6. Nya uppdaterade Mazda6 har fått en front som mera liknar övriga Mazda-modeller och interiören har uppdaterats på en mängd olika punkter.

Den största skillnaden på fronten är inramningen till de numera runda dimljusen. Denna inramning är betydligt större och ungefär trekantig samtidigt som den nedre grillen blivit större. Frontens nedre kurvlinje är mera markerad och skulpterad, precis som på de andra nya Mazda-modellerna som Mazda3 och CX-7. Även strålkastarna har fått en något annorlunda utformning. Men det som kanske mest märks är den förändrade Mazda-logotypens infästning i grillen med vingar som går ut mot grillens ytterkanter. Det mesta av grillen är svart, utom på Sport-versionerna där logotypens infästningar är färganpassade.

De nya vingformade designelementen i fronten går igen även i de nya bakljusen. De nedre sidokjolarna har gjorts något kraftigare och även den bakre stötfångaren har fått ett något ändrat utseende. Lättmetallfälgarna i både 17 och 18 tums storlek har ny design och är ett kilo lättare än fälgarna på den tidigare modellen. Nya uppdaterade Mazda6 finns i tio olika exteriörfärger, varav två är helt nya, Clear Water Blue Metallic och Midnight Bronze Mica och två är nya för just Mazda6, Graphite Mica och Black Mica.

Även interiören på nya uppdaterade Mazda6 har förbättrats på mängd olika punkter för att ge en högre kvalitetskänsla. Nya detaljer i kromfinish eller i pianosvart har tillkommit. Knapparna till audio- och klimatanläggningarna är nu i kromfinish, liksom dörrarnas innerhandtag och detaljer i handbromsen. Pianosvarta paneler finns nu runt audio- och klimatanläggningen, runt växelspaken och runt knapparna på den nya läderratten. Även paneldekoren har nytt material i mattsilver, medan Sport-versionens är mera silveraktig.

Även klädslarna har fått högre kvalitet. En ny brun läderklädsel finns som tillbehör, liksom den tidigare svarta. I Sport har den svarta tygklädseln läderinslag.

3. Funktionalitet, utrustning och komfort

Liksom den tidigare modellen är nya uppdaterade Mazda6 rymlig och funktionell. Den har ett flertal mindre förvaringsfack och en stor och flexibel mittkonsol mellan framstolarna. Nya Mazda6 har dessutom fått ytterligare ett förvaringsfack i närheten av förarstolen. Den tidigare askkoppen är utbytt mot en förvaringsbox stor nog att för småsaker som t.ex. olika kort och kontrollen till det nyckellösa startsystemet. Bakom backspegeln finns nu även ett fack för glasögon.

De högt uppskattade Karakuri-funktionerna finns givetvis kvar. Med endast ett enkelt drag i ett litet handtag, som finns på var sida i bagageutrymmet, fälls baksätet ner i förhållandet 60/40 och ger ett helt plant lastgolv när det gäller KombiSedan- och Kombi-modellerna. På Kombin finns dessutom ett insynsskydd som automatiskt fälls upp när bagageluckan öppnas och som även motverkar eventuellt kalldrag in i kupén.

Mazda6 har en av klassens bredaste bagagerumsöppningar på 1 066 mm för Kombi-versionen. Bagageutrymmets volym med alla sätena uppfällda är 510 liter för KombiSedan och 519 liter för Sedan och Kombi. Med baksätet nedfällt har lastlängden för Kombin ökat med 45 mm till 1 926 mm och för en KombiSedan med 39 mm till 1 879 mm. Lastvolymen upp till taket är då 1 751 liter för en Kombi och 1 702 liter för en KombiSedan.

Förbättrad komfort och ljudnivå
Mazda-ingenjörerna har arbetat intensivt för att förbättra komforten och ljudnivån i nya uppdaterade Mazda6. Mer ljudabsorberande material har använts. A-stolpen har fått en bättre utformning liksom backspeglarna och dörrarnas passform. Karossens undersida har också förbättrats med tanke på ljudnivån. Ljudisoleringen i taket och vid instrumentbrädan är kraftigare. De nya lättmetallfälgarna är styvare och även förändrade stötdämparinfästningar minskar ljudnivån.

Ingenjörerna har även minskat ljudnivån vid kallstart för Mazdas 2.2 liters dieselmotor genom att förändra bl.a. insprutningstryck och insprutningstider, EGR-funktionen och genom att använda andra glödstift.


Mer användarvänlig färddator
Nya uppdaterade Mazda6 har en ny förenklad färddator. Genom en enkel knapptryckning kan föraren nu se nuvarande bränsleförbrukning, genomsnittlig bränsleförbrukning, återstående körsträcka för kvarvarande bränsle samt genomsnittshastighet. Siffrorna på instrumenten har gjorts större och yttertemperaturmätaren syns nu tydligt på instrumentbrädan så att alla i bilen kan se den.

Även Mazdas Bluetooth handsfria telefonsystem har förbättrats för att vara enklare att använda och har nu även audioanslutning för att utan kabel kunna spela musik från en portabel enhet.


4. Chassi och säkerhet

När det gäller väghållningen har Mazda-ingenjörerna gjort en hel del förbättringar både när det gäller styrningen och fjädringen.

Nya komponenter i fjädringen ger uppdaterade Mazda6 bättre stabilitet, ökad styrrespons och mindre vibrationer. Den främre hjulupphängningen, som är individuell med dubbla tvärlänkar, bärram med gummi- och hydrauliska bussningar, har fått mjukare bussningar till stötdämpartornen, till krängningshämmarna och till hjälpramen både fram och bak. Dessutom har själva stötdämparsättningen förändrats för att ge en bättre komfort.

Den bakre hjulupphängningen, som är individuell av multilänktyp med vinklade monotube-stötdämpare och lågt monterade fjädrar för maximering av lastutrymmet, har också fått mjukare bussningar och ändra stötdämparsättningar.

Även styrsystemet har förbättrats, framförallt för att ge en bättre riktningsstabilitet. Stödlagrens infästningar är ändrade, liksom bussningarna för styrservons fästen. Även programvaran har ändrats för att ge en ännu bättre och stabilare styrning.


5. Motorer

Nya uppdaterade Mazda6 kommer med en för modellen helt ny motor, Mazdas direktinsprutade två litersmotor, MZR 2.0 DISI. Motorn ger i Mazda6 mer effekt, högre vridmoment, men lägre bensinförbrukning och koldioxidutsläpp jämfört med den tidigare två litersmotorn på 147 hk. Både effekten och vridmomentet har ökat med cirka fem procent till 155 hästkrafter respektive 193 Nm. Den genomsnittliga bensinförbrukningen är 6,9 l/100 km och koldioxidutsläppen 159 g/km, en minskning med 5,4 procent. Denna motor är även godkänd för avgasbestämmelserna i Euro 5 och kan också fås med en nyutvecklad femväxlad Activematic automatisk växellåda.

Ny direktinsprutad DISI-motor
Mazdas egenutvecklade 2.0 MZR DISI-motor, där DISI står för Direct Injection Spark Ignition, sprutar bensinen direkt in i förbränningsrummet under högt tryck, ända upp till 115 bar. Blandningen av luft och bensin blir optimal, vilket möjliggör en högre kompression på 11.2. Fördelarna med Mazdas direktinsprutade motor är flera. Bensinförbrukningen minskar, avgaserna blir renare och motorn får dessutom fler hästkrafter, ett ökat vridmoment och en bättre körbarhet.

Motorn har redan funnits i Europa i Mazdas högprestandamodeller Mazda3 MPS och Mazda6 MPS samt i crossovern Mazda CX-7, fast då i turboversion på 2,3 liter och 260 hästkrafter. Samma motor finns även i den stora flersitsiga familjebilen Mazda MPV på hemmamarknaden i Japan. Två litersmotorn utan turbo finns i Europa redan i Mazda3 i-stop.

Världens första katalysator med fixerande nanoteknologi
Lägre bränsleförbrukning är givetvis ett steg för att minska bilismens påverkan på miljön. Men Mazda har tagit ytterligare ett steg genom sin nya generation av katalysator till bensinmotorer. Denna katalysator är konstruerad med en helt ny teknologi för att spara på de dyrbara ädelmetallerna platina och palladium. Mazda kallar tillverkningstekniken "singel nano technology", vilket betyder att ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer. Den nya tekniken sparar 70 till 90 procent av den platina och palladium som behövs för framställningen av en vanlig katalysator, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna. Mazda är först i världen med att använda denna nya fixerande nanoteknologi i katalysatorn till sin MZR 2.0 DISI-motor.

I vanliga katalysatorer har de små katalytiska partiklarna en tendens att klumpa ihop sig. Följden blir att reaktionsytan för de katalytiska partiklarna totalt sett minskar och katalysen blir mindre effektiv. För att motverka detta används ett överskott av de katalyserande ädelmetallerna. Men ädelmetaller är som sagt dyra och därför är det en stor fördel om partiklarna kan fixeras så att de inte rör på sig, så att de inte klumpar ihop sig.

Samtliga motorer har blivit snålare
Men även de andra motorerna i det breda motorprogrammet har blivit snålare. Bensinmotorn på 1.8 liter och 120 hästkrafter har t.ex. minskat förbrukningen med närmare sex procent till 6,4 l/100 km och har nu ett utsläpp av CO2 på 152 g/km.

Mazdas 2.2 liters dieselturbomotorer har också förbättrats och finjusterats. Motorn finns i tre olika versioner, varav de två mest effektfulla säljs i Sverige. Samtliga versioner är numera godkända för Euro 5.

Den kraftigaste versionen har fått effekten sänkt med fem hästkrafter till 180, men istället minskat den genomsnittliga bränsleförbrukningen med drygt fem procent till 5,4 l/100 km. Samtidigt har CO2-utsläppet sänkts till 143 g/km. Liknande förbättringssiffror visar även versionen med 163 hästkrafter.

Motorerna har fått en ny, mindre turbo, vilket bl.a. ger ett förbättrat vridmoment där det bäst behövs. 180 hästars-versionen ger en märkbart bättre acceleration på högsta växeln i området 80 till 120 km/tim och versionen med 163 hk har fått ett ökat vridmoment med tio Nm mellan 1.400 och 1.600 rpm.

Genom att utveckla EGR-funktionen och insprutningssystemet når motorerna snabbare normal arbetstemperatur, särskilt vid kallstarter. Detta minskar både utsläppen av CO2 och NOx. Dessa dieselmotorer har Mazdas allra senaste teknologi, som t.ex. ett nyutvecklat unikt dieselpartikelfilter, som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna än tidigare partikelfilter.

Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen. Detta minskar både bränsleåtgången i själva processen och ger ännu renare avgaser. Mazdas nya partikelfilter minskar antalet nödvändiga regenereringar med hälften och tiden för varje regenerering med en tredjedel. Katalysatorn använder syret i keramikmaterialet, tillsammans med det syre som finns i avgaserna, för att öka sotförbränningen.


6. Säkerhet

När Mazda6 testades av Euro NCAP fick bilen det högsta betyget, fem stjärnor i det nya sammanslagna testet som även tar hänsyn till "Safety Assist", bilens aktiva och passiva säkerhetssystem.

På nya uppdaterade Mazda6 har säkerhetssystem utökats ytterligare. Även Mazda6 har nu ett varningssystem för panikbromsning (ESS). Ett system som varnar bakomvarande trafikanter om föraren plötsligt bromsar kraftigt, mer än 0,7 G, i en fart under 50 km/tim. Då tänds varningsblinkersen och blinkar med en snabbare frekvens än normalt.

När hastigheten är lägre än 10 km/tim blinkar varningsblinkersen med normal frekvens för att varna för stillastående hinder. Varningsblinkersen upphör automatiskt när föraren släpper bromspedalen.

Bi-xenon strålkastarnas adaptiva kurvljus är av en ny och mer effektiv typ. Kurvljusen svänger numera med rattens rörelser för att bredda siktfältet åt det håll som kurvan pekar. Strålkastarna följer rattutslaget proportionellt och som mest svänger ljuskäglan 15 procent. Systemet (AFS) fungerar både på halv- och helljus och kan även kopplas bort med en knapp till vänster om ratten.


Nya uppdaterade Mazda6 har även fått ett system för starthjälp i backe (HLA). Systemet aktiveras automatiskt när uppförsbacken är brantare än två grader. Systemet verkar genom den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) och håller bromsen i upp till två sekunder, vilket är mer än tillräckligt för att föraren skall hinna flytta foten från bromsen till gaspedalen.

Nya Mazda6 har även fått s.k. smart blinkers. Föraren behöver bara trycka på blinkersreglaget en gång så ger detta tre blinkningar.


7. Mazda6 i Sverige

På den svenska marknaden kommer nya uppdaterade Mazda6 att finnas i samtliga tre karossvarianter, Sedan, KombiSedan och Kombi och med ett liknande modellprogram med tre olika utrustningsnivåer, Advance, AdvancePlus och Sport. Den tidigare instegsversionen Go utgår ur programmet.

Tre utrustningsnivåer
Motorprogrammet börjar med en 1.8 liters bensinmotor på 120 hk. Denna motor finns endast i Advance-version. Den nya två liters direktinsprutade bensinmotorn på 155 hk samt 2.2 liters dieselmotorn på 163 hk finns som AdvancePlus och de båda starkaste motorerna, en bensinmotor på 2,5 liter och med 170 hk samt dieselvarianten på 180 hk, finns i Sport-utförande. 1.8 litersmotorn har en femväxkad manuell växellåda, medan de övriga motorerna har sexväxlade manuella växellådor. Till den nya direktinsprutade bensinmotorn finns även en femväxlad automatisk växellåda.

Säkerhetsutrustningen i nya uppdaterade Mazda6 är lika i samtliga versioner. Här finns bl.a. dubbla krockkuddar fram, dubbla främre sidokrockkuddar samt krockgardiner för både fram och baksätespassagerare, aktiva nackstöd med wiplashskydd fram, ABS-bromsar med nödbromsassistans, panikbromsvarningssystem, starthjälp i backe, dynamisk stabilitetskontroll med antispinn,, ISOFIX-fästen för barnstolar i baksätet samt krockeftergivliga pedaler.

Mazda6 Advance
Redan Advance-modellen har riklig utrustning. Här finns bl.a. 16 tums lättmetallfälgar, centrallås med fjärrkontroll i nyckeln och upplyst insteg, farthållare, automatisk klimatanläggning med dubbla zoner, läderklädd ratt med kontroller för färddator och ljudanläggningen som har CD-spelare, MP3-uppkopling och sex högtalare.

Mazda6 AdvancePlus
AdvancePlus har istället 17 tums lättmetallfälgar och dessutom främre dimljus, regnsensor, elektriskt infällbara och justerbara yttre backspeglar, starthjälp i backe och CD-växlare för sex skivor.

Mazda6 Sport
Nya uppdaterade Mazda6 Sport är fullutrustad och har förutom AdvancePlus 18 tums lättmetallfälgar, ett sportpaket med bl.a. annan grill och bakre spoiler, mörktonat glas från B-stolpen och bakåt, Bi-xenon strålkastare med adaptiva kurvljus, automatisk strålkastarjustering, parkeringssensorer fram och bak, larm med ultrajudssensor, Rear Vehicle Monitoring (RVM), nyckellöst startsystem med startknapp, sportstolar fram med halvläderklädsel, pedaler i aluminium samt en avancerad Bose ljudanläggning med CD-växlare för sex skivor, Bluetooth-audio, MP3 och åtta högtalare.

Garantier
Även nya uppdaterade Mazda6 har samma kraftfulla garantipaket som övriga Mazda-modeller, 3 år eller 10 000 mils fabriksgaranti, 12 års rostskydd, 3 års lackgaranti, 3 års vagnskada och 3 års Mazda Assistansservice. Serviceintervallet är 2 000 mil eller årligen.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...