hero

Uppdaterad Mazda6 får fyrhjulsdrift

2014-11-19
6707 visningar
seats


Mazdas stora familjebil Mazda6, som började säljas i december 2012, får nu en uppdatering. Den nya versionen visades på bilsalongen i Los Angeles och förutom förändringar när det gäller både exteriör och interiör, förbättrad komfort och ljudnivå och mer avancerade säkerhetssystem, så kommer Wagon-modellen även med fyrhjulsdrift. Svensk premiär blir det under mars månad 2015.

Utvändigt har bl.a. fronten och baklyktorna fått ny design. Mazdas femkantiga grill har fått ett något annorlunda utseende med kraftigare ”signature wings” som försvinner upp i huvudstrålkastarna, vilka fått nya LED ljus. Invändigt är skillnaderna kanske ännu större med en helt ny instrumentpanel och mittkonsol. Mazda6 Wagon med 2.2 liters dieselmotorn kan nu även fås med Mazdas uppdaterade fyrhjulsdrivna AWD-system och en del säkerhetssystem har förbättrats ytterligare. Dessutom har komforten ökat genom ett uppdaterat fjädringssystem, bättre ljudisolering av hela karossen och förbättrade säten både fram och bak.

Förändrad exteriör
Mazdas stora familjebil visades först som konceptbilen Takeri och från denna utvecklades senare Mazda6. Modellen har redan vunnit ett antal designpriser och fanns även med som en av tre finalister i 2013 World Car Design of the Year Award.

Nu uppdateras Mazda6 och har bl.a. en mer uttrycksfull front med kraftigare ”signature wings” som ger hela grillen ett tredimensionellt utseende. Bakljusen har fått en tydligare LED signatur och en ny och mindre hejfenaantenn på takets bakkant smälter mera in i den totala designen.

Nya är även de stora 19 tums lättmetallfälgarna i högglanspolerad aluminium med mörkare inslag. Även ett par nya exteriörfärger har tillkommit. Den uppdaterade versionen av Mazda6 kan nu fås även i Sonic Silver Metallic och Titanium Flash Mica.

Ny interiör
Både instrumentpanelen och mittkonsolen har förändras på nåsta års Mazda6. Samtidigt har de olika materialen fått en högre kvalitet. Så t.ex. har ratten nu ett mjukare skinn och Mazdas designers har även på vissa ställen använt läder i off-white. Överhuvdtaget andas hela interiören högre kvalitet med mindre mellanrum mellan olika delar.

Den uppdaterade versionen av Mazda6 får nu även Mazdas mobila uppkopplingssystem, MZD Connect, som genom Bluetooth fungerar både med iPhone och Android smartphones och som på ett säkert sätt ger dig tillgång till ett stort antal mobila nätverkstjänster via Aha by Harman, en molnbaserad plattform. Du har givetvis även tillgång till handsfree.

Elektrisk parkeringsbroms och värme i baksätet
Andra nyheter är en elektrisk parkeringsbroms och sätesvärmare även i baksätet.

Även den uppdaterade versionen av Mazda6 får den nya, fristående och sju tum stora färgskärmen mitt på instrumentbrädan, liksom Active Driving Display, som redan finns på nya Mazda2 och Mazda3. Denna head-up display sitter uppe på instrumentbrädan mitt framför föraren och visar hela tiden de viktigaste informationerna.

Lägre ljudnivå
Mazdas utvecklingsingenjörer har arbetat hårt för att den uppdaterade Mazda6-versionen skall vara ännu mer komfortabel än tidigare. Stor vikt har lagts vid förbättrad ljudisolering på ett flertal ställen runt hela karossen. Mätningar visar att ljudnivån sänkts med cirka 10 procent på vägar med grövre beläggning och med cirka 25 procent på motorvägar. Även ett förbättrat fjädringssystem med bl.a. andra bussningar hjälper till att sänka ljudnivån.

Wagon-dieslar med fyrhjulsdrift
Motorerna är de samma som tidigare, bensinmotorer på 2.0 och 2.5 liters cylindervolym samt dieselmotorer på 2.2 liter. Samtliga motorer har Mazdas start/stopp-system i-stop och på vissa motorer finns även Mazdas unika återvinningssystem för retardationsenergin, i-ELOOP, som bl.a. använder en superkondensator. Nytt är att Wagon-modellen med dieselmotor, både versionen med 150 och 175 hästkrafter, nu kan fås med Mazdas nyutvecklade fyrhjulsdrivna AWD-system, som är tillgängligt med både sexväxlade manuella och automatiska växellådor.

Bensindrivna modeller med den sexväxlade automatiska Skyactiv-Drive växellådan har nu ett speciellt drive-läge, som gör att föraren kan köra litet sportigare om han vill.

Fler säkerhetssystem
Mazdas olika aktiva säkerhetssystem, med ett gemensamt ord kallat i-Activsense, har utvecklats ytterligare. Uppdaterade Mazda6-versionen har ett förbättrat system för filbytesvarning, som nu även märks i ratten. De nya huvudstrålkastarna är avancerade med full-LED, som fungerar på både hel- och halvljus. På vissa versioner finns även adaptiva helljus.

Mazda Rear Vehicle Monitoring System, ett säkerhetssystem som upptäcker bilar i döda vinkeln, har utvecklats ytterligare och heter numera Mazda Blind Spot Monitoring (BSM). Detta övervakningssystem ”ser” ännu mer åt sidorna och det innehåller också Rear Cross Traffic Alert (RCTA), vilket varnar föraren även när han backar om ett annalkande fordon dyker upp.

Driver Attention Alert
Ett för Mazda helt nytt säkerhetssystem är Driver Attention Alert (DAA) vilket övervakar förarens kondition när han kör på motorvägar och vid behov rekommenderar en kortare rast.

Systemet för automatbroms i stadstrafik, Smart City Brake Support (SCBS), har fått ett tillägg eftersom det numera på vissa utrustningsversioner även fungerar när föraren backar (SCBS F/R).

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13359 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...