hero

Världspremiär för helt nya Mazda6

2012-08-28
1498 visningar
seats

Helt nya Mazda6 fick sin världspremiär på den internationella bilsalongen i Moskva i slutet av augusti. Nya Mazda6 är den andra modellen i en helt ny generation bilar från Mazda efter crossovern CX-5 som lanserades i våras. Nya Mazda6 har all ny Skyactiv-teknologi och Mazdas nya designtema ”KODO – Soul of Motion.”

För några år sedan antog Mazda sin ”Building Block Strategy” för att utveckla en mer miljövänlig teknologi redan i konventionella förbränningsmotorer. Nästa fas i denna strategi är att steg för steg införa nya elektriska system till Mazdas Skyactiv-motorer. Redan 2009 introducerades i Mazda3 start/stopp-systemet i-stop, som nu i den nya generationens Mazda-modeller finns till samtliga motorer, både bensin och diesel, med manuell eller automatisk växellåda.

Nästa elektriska system, som får premiär i nya Mazda6, är i-ELOOP, Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Förutom nästa steg i Mazdas ”Building Block Strategy”, i-ELOOP, har nya Mazda6 ett flertal avancerade säkerhetssystem. Modellen har redan fått stor internationell uppmärksamhet genom konceptbilen Takeri, som nyligen utsågs till snyggaste konceptbil i ”Automotive Brand Contest 2012”. I nya Mazda6 har Mazdas utvecklingsingenjörer byggt in det bästa av företagets kunnande när det gäller både ny teknik, vägegenskaper, kvalitet, design, miljövärden och säkerhet. Men givetvis har nya Mazda6 även kvar Mazdas kärnvärden som t.ex. körglädje.

”När vi utvecklade tredje generationen av Mazda6 var det mycket viktigt att bevara Mazdas kärnvärde körglädje, säger utvecklingschefen Hiroshi Kajiyama. Vi ville skapa en bil som reagerar och uppför sig precis så som föraren förväntar sig.”
 
”Den unika designen ger en antydan om kraften och smidigheten hos bilen redan när den står stilla. Ett antal nya funktioner ger en komfortabel och trevlig körupplevelse. Mazdas ingenjörer har lyckats skapa en bil som följer förarens minsta intentioner när det gäller känslan i styrning, inbromsningar och accelerationer. Kort sagt erbjuder nya Mazda6 den körglädje som föraren förväntar sig av en Mazda. Men själva glädjen av nya Mazda6 börjar redan innan du satt dig ner bakom ratten och slutar inte förrän långt efter att själva åkturen är över.”


Design

Nya produktionsmodellen Mazda6 har utvecklats från konceptbilen Mazda Takeri, som först visades på Tokyo-salongen i december förra året.

”Nya Mazda6 har en kraftfull design. Den är låg och bred och ger ett intryck av styrka och stabilitet utan att för den skull förringa bilens skönhet, säger chefsdesignern Akira Tamatani. Vi har försökt skapa en design där de vilda djurens dynamiska rörelser ger ett kraftfullt uttryck. Bara genom att titta på bilen skall dina förväntningar om körupplevelsen öka redan innan du satt dig i förarstolen.”

Med en enda blick skall nya Mazda6 förmedla en exteriör av uthållighet, värdighet och flärd. Den färgkoordinerade interiören i svart är både elegant och modern utan att kompromissa och med en tidlös känsla av både lyx och kvalitet.

Exteriör
• Den kraftfullt designade fronten har Mazdas nya ’signature wings’ som direkt visar att detta är en Mazda i den nya generationens bilar. Genom ’signature wings’ fortsätter den femkantiga Mazda-grillen in i strålkastarna. Motorhuvens veck utgår från ’signature wings’ och fortsätter ut efter bilens sidor.
• Tre olika linjer dominerar bilens sidor – en elegant linje som sträcker sig framåt från bakhjulet, en linje från bakskärmen och en linje som sträcker sig från den kraftiga framskärmen. Kombinationen av dessa tre sidolinjer ger en bild av ett rovdjur som står i startställning för att snabbt ta upp jakten på sitt byte.
• Bakifrån ser nya Mazda6 stabil ut genom sina väl avvägda proportioner och även här finns ett flertal veck som förstärker designen. En blank kromlist mellan baklyktorna ökar bilens exklusiva framtoning.
• För första gången får en produktionsbil från Mazda LED ljus i huvudstrålkastarna. 
• Den nya exteriörfärgen Soul Red används för första gången på nya Mazda6. En kulör som tagits fram av Mazda genom en unik process. Soul Red har både djup och skuggeffekter och förstärker bilens sportiga design.

Interiör
• Kupén erbjuder generösa utrymmen. I huvudinstrumentet framför föraren finns tre runda mätartavlor.
• Mjuka plastmaterial används på ett flertal ställen där de åkande kommer åt dem som t.ex. i dörrsidor och övre delen av instrumentpanelen.
• Den mörka instrumentpanelen ha en avdelande list i ’Bordeaux metal’.
• Mätartavlorna har vita markeringar. Runt mätartavlorna finns blanka metallringar.


Kvalitet och hantverksskicklighet

Nya generationens Mazda har utvecklats enligt ”design craftsmanship concept” vilket kombinerar designerns estetiska önskemål med produktionsingenjörernas detaljerade och exakta teknik på ett mer övergripande sätt än tidigare. Genom denna nya samarbetsform mellan olika kategorier av ingenjörer och designers har nya Mazda6 fått en högre kvalitet och premiumkänsla, utan att för den skull kompromissa när det gäller funktionalitet.

Inte bara de ställen och detaljer som förare och passagerare kan känna och ta på har en högre kvalitet. Även själva känslan och ljudet i olika knappar och funktioner har förbättrats.

• Varje detalj har noga undersökts när det gäller design, yta och glans för att skapa en harmonisk och modern helhet.
• Instrumentpanelen fortsätter mjukt in i dörrsidorna och skapar på detta sätt en helhet.
• På flera ställen finns olika dekorationer, t.ex. i matt kromutförande.
• Ratt, växelspak och handbromshandtag, som föraren ofta använder, har utformats extra noga för att få en så fin känsla som möjligt.
• Utformningen av instrument och knappar runt föraren har optimerats både när det gäller överskådlighet, synfält samt arm- och handrörelser.

Interiör

Vid utvecklingen av interiören fastställdes två huvudmål. Det första var att nå en rymlig kupé med hög komfort enligt KODO design. Det andra var att förbättra multifunktionsratten HMI Commander för att göra det ännu enklare och säkrare för föraren att sköta alla system.

Rymlig och komfortabel
• 2 830 mm lång hjulbas ger goda innerutrymmen och ett rymligt baksäte.
• Upp till 19 tums stora hjul skapar en känsla av sportighet och ger goda vägegenskaper.
• Jämfört med tidigare generation Mazda6 har framaxeln flyttats tio centimeter framåt i förhållande till A-stolpen, vilket ger ett mindre karossöverhäng.
• Axelutrymmet i kupén är 1.450 mm i framsätet, vilket är 20 mm mera än i tidigare modell.
• De bakre sätena har också mera utrymme och t.ex. knäutrymmet är 43 mm längre än tidigare och bland det längsta i segmentet. Benutrymmet är 984 mm, vilket är 37 mm längre än i tidigare modell. Baksätets sittdyna har ökat med 20 mm och ryggstödets höjd med 33 mm. Mittarmstödet i baksätet har förlängts med 60 mm.
• Bagageutrymmet har gjorts mera ergonomiskt riktigt. Bagageluckans över bredd är nu 32 mm större än på tidigare modell för lättare lastning.

Audio och navigering
• Genom en multifunktionsratt på mittkonsolen kan föraren kontrollera funktioner som t.ex. audio-system och navigation.
• Nya Mazda6 har två olika displayer för olika typ av information. I det högra huvudinstrumentet framför föraren finns en 3,5 tums skärm som visar olika färddata. På mittkonsolen sitter en större 5 tums stor färgskräm för TomToms senaste navigeringssystem. Genom att separera informationen i olika kategorier och visa dem på två olika skärmar ökar både tydlighet och läsbarhet av informationen.

Köregenskaper

När det gäller köregenskaper var målet för utvecklingsingenjörerna att ge föraren en spännande körupplevelse. Känslan att vara ett tillsammans med bilen, inspirerad av sportbilen MX-5 och dess karaktär av ”Jinba Ittai”. Mazdas grundläggande filosofi när det gäller köregenskaper är att en direkt respons till föraren är själva basen för att uppnå maximal körglädje och att denna inte kan uppnås enbart genom fart och hästkrafter.

Chassi och kaross
• Helt nya Mazda6 har ett finjusterat Skyactiv-Chassi med nyutvecklade främre fjäderben och ett multilänk-system bak. Detta ger bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter.
• Den elektrohydrauliska servostyrningen ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter. En nyutvecklad kontrollenhet ökar den linjära stabiliteten och förhindrar att styrningen ”drar” på ojämna vägbanor.
• Den förbättrade bromsservon ger en ännu effektivare, mer exakt och säker bromsverkan även i mycket höga hastigheter. Detta ät ett resultat av ett förbättrat kontrollerbart pedaltryck och en bättre stabilitet genom en mer effektiv kylning av bromsarna.
• Användande av mera ultrahöghållfasthetsstål minskar vikten samtidigt som bilens vridstyvhet ökar med omkring 30 %.
• Målet för utvecklingsingenjörerna när det gäller ljudnivån var att nå en klassledande tyst kupé och samtidigt skapa ett sportigt ljud under själva accelerationen. Den förbättrade ljudnivån beror framför allt på nyutvecklade material som bättre stänger ute ljudet från motorn och vägen.
• Bilens underrede har utvecklats för att förbättra luftflödet och därmed minska luftmotståndet, som är det lägsta i klassen med ett Cd-värde på bara 0,26. Detta bidrar både till bilens stabilitet i högre hastigheter och till en lägre bränsleförbrukning.

Motorer och växellådor (Europeiska specifikationer)
• Skyactiv-G 2.0 bensinmotor med ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4.000 varv/min och med en maximal effekt på 145 hk vid 6.000 varv/min.
• Skyactiv-G 2.0 kommer också att finnas i en High Power version med 165 hk vid 6.000 varv/min.
• Skyactiv-G 2.5 bensinmotor med ett maximalt vridmoment på 256 Nm vid 3.250 varv/min och en maximal effekt på 192 hk vid 5.700 varv/min. Balansaxeln minskar vibrationerna och sänker ljudnivån.
• Skyactiv-G bensinmotorer finns med både en sexväxlad Skyactiv-MT manuell växellåda eller en Skyactiv-Drive sexväxlad automatisk växellåda.


Miljö och säkerhet

Miljö- och säkerhetsaspekterna har ytterligare utvecklats i nya Mazda6. Mazdas unika start/stopp-system i-stop får nu sällskap av i-ELOOP, ett system för att återanvända rörelseenergin vid inbromsningar.

Superkondensator för återvinning av bromsenergin
Mazdas system för återvinning av rörelseenergin vid inbromsningar är unikt eftersom det använder en superkondensator som tillfälligt lagrar elektricitet. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning. i-ELOOP omvandlar effektivt bilens rörelseenergi till elektricitet när den bromsas och använder denna elektricitet till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter.

Regenerativa bromssystem ökar i popularitet för att spara bränsle. Dessa system använder vanligtvis en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Regenerativa bromssystem i hybridbilar använder i regel en stor elmotor och ett särskilt batteri. Till skillnad från t.ex. hybridbilar behöver Mazda i-ELOOP ingen särskild elmotor eller batteri.

i-ELOOP har istället en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator. i-ELOOP börjar återvinna rörelseenergin i samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen och bilen minskar hastigheten. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för maximal effektivitet innan den skickar elektriciteten vidare till den avancerade superkondensatorn (EDLC) . Denna kondensator har utvecklats speciellt för att användas i en bil och kan laddas fullt ut på bara några sekunder.

En spänningsstabilisator omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den används i bilens olika elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov. i-ELOOP fungerar alltid när bilen bromsas, vilket minskar behovet för motorn att använda extra bränsle enbart för att generera elektricitet. I vanlig körning med acceleration och inbromsningar förbättrar detta bränsleekonomin med upp till 10 procent.

i-ELOOP förbättrar även funktionen för Mazdas unika start/stopp-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn kan stängas av.

Miljösystem
• Nya Mazda6 är den första modellen som får Mazdas eget utvecklade system för att återanvända rörelseenergin vid inbromsningar, i-ELOOP. Detta är det första system som använder en kondensator, vilket gör systemet mer effektivt än andra liknande system på marknaden. Nya Mazda6 med 2.5 liters bensinmotorn har
i-ELOOP som standard.
• Mazdas unika start/stopp-system i-stop finns på samtliga nya Mazda6. i-stop har den snabbaste reaktionen på marknaden och starter motorn igen efter bara 0,35 sekunder.
• Motorns katalysator har prisbelönad fixerande nano-teknologi, som sparar 70 till 90 procent av ädelmetallerna platina och palladium som behövs för framställningen av en vanlig katalysator, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna.

Säkerhetssystem
Grunden i Mazda6:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i nya Skyactiv-Chassi och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body. Dessutom har nya Mazda6 massor av ny säkerhetsteknik som i situationer hjälper föraren, t.ex. ett radarbaserat system som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln, Rear Vehicle Monitoring (RVM), adaptiva strålkastare (AFS) som förbättrar siktfältet i mörkerkörning och Smart City Brake Support (SCBS) som automatiskt bromsar bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollision i upp till 30 km/tim.  Därtill är den passiva säkerheten i nya Mazda6 mycket god.

Aktiv säkerhet
• Genom att flytta A-stolpens nedre del 100 mm bakåt, jämfört med den tidigare modellen, och montera backspeglarna på dörrarna istället för på A-stolparna, ger ett bättre siktfält.
• Automatisk avbländning av heljus, High Beam Control System (HBCS).
• Adaptiva strålkastare (AFS)
• Starthjälp i backe, Hill Launch Assist, (HLA)
• Panikbromssignal (ESS) som blinkar vid en hastig inbromsning i farter över 50 km/tim och varnar bakomvarande trafik.
• Radarbaserat system som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln, Rear Vehicle Monitoring (RVM),
• Filbytesvarning, Lane Departure Warning System (LDWS)
• Smart City Brake Support (SCBS) bromsar automatiskt bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontkollsion i upp till 30 km/tim.

Passiv säkerhet
• Den lätta men mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body ger en mycket hög säkerhet och är utvecklad för att ge högsta möjliga poäng i krocktester runt om i världen.
• Flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger också en bättre säkerhet vid en eventuell kollision.
• Framstolarna har utformats med tanke på eventuella kollisioner bakifrån och har anti-wiplash skydd.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...