hero

Världspremiär för Mazda6 Wagon i Paris

2012-09-28
1703 visningar
seats

På Paris-salongen i slutet av september var det världspremiär för Mazda6 Wagon, medan sedan-versionen visades redan på den internationella bilsalongen i Moskva i slutet av augusti. Nya Mazda6 är den andra modellen i en helt ny generation bilar från Mazda efter crossovern CX-5 som lanserades i våras. Nya Mazda6 har all ny Skyactiv-teknologi och Mazdas nya designtema ”KODO – Soul of Motion.”

För några år sedan antog Mazda sin ”Building Block Strategy” för att utveckla en mer miljövänlig teknologi redan i konventionella förbränningsmotorer. Nästa fas i denna strategi är att steg för steg införa nya elektriska system till Mazdas Skyactiv-motorer. Redan 2009 introducerades i Mazda3 start/stopp-systemet i-stop, som nu i den nya generationens Mazda-modeller finns till samtliga motorer, både bensin och diesel, med manuell eller automatisk växellåda.

i-ELOOP – återvinning av rörelseenergin
Nästa elektriska system, som får premiär i nya Mazda6, är i-ELOOP, Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin med användande av en superkondensator. Nya Mazda6 i sedan-version har med en 2.2 liters Skyactiv-D dieselmotor på 150 hästkrafter och med en Skyactiv-MT sexväxlad manuell växellåda en så låg bränsleförbrukning som 3,9 l/100 km och med ett för klassen rekordlågt CO2-värde på bara 104 g/km.

i-ACTIVSENSE – nya säkerhetssystem
Nya Mazda6 kommer med en mängd nya säkerhetssystem, vilket Mazda med ett gemensamt namn kallar for i-ACTIVSENSE. Helt nytt för en Mazda-modell är systemen Mazda Rader Cruise Control (MRCC) och Smart Brake Support (SBS). Den adaptiva farthållaren håller ett säkert avstånd till framförvarande bil upp till 200 km/tim och SBS-systemet varnar föraren i hastigheter mellan 15 och 145 km/tim om nya Mazda6 ligger för nära framförvarande bil och bromsar automatiskt om en olycka verkar vara överhängande. Dessa system finns endast till bilar med automatisk växellåda.

Andra moderna säkerhetssystem finns redan på den kompakta crossovern CX-5, som var den första modellen i den nya generationen Mazda-bilar, som t.ex. automatbromssystemet Smart City Brake Support (SCBS), vilket är standard på samtliga nya Mazda6. Men här finns även på vissa modeller filbytesvarning, automatiskt avbländbart helljus och varningssystem för döda vinkeln.

Soul Red Metallic – mera lyster, djup och skuggor
Mazda har speciellt för nya Mazda6 utvecklat en helt ny färgkulör, Soul Red Metallic, som visar både djup och skuggor på ett nytt unikt sätt. Processen innehåller två olika lager av färg innan klarlacken sprutas på. Varje skikt färg tjänar olika syften. Den underliggande färgen med ljusa aluminiumflagor ger en starkt reflekterande effekt, medan det överliggande färglagret har en mycket intensiv röd färgkulör och är delvis genomskinligt. När solljuset lyser igenom det övre lagret reflekteras det starka röda färgpigmentet i det under lagrets aluminiumflagor. På så sätt skapas både lyster, djup och skuggor i Mazdas nya färgkulör Soul Red Metallic.

Utvecklad från konceptbilen Takeri
Nya produktionsmodellen Mazda6 har utvecklats från konceptbilen Mazda Takeri, som först visades på Tokyo-salongen i december förra året.

”Nya Mazda6 har en kraftfull design. Den är låg och bred och ger ett intryck av styrka och stabilitet utan att för den skull förringa bilens skönhet, säger chefsdesignern Akira Tamatani. Vi har försökt skapa en design där de vilda djurens dynamiska rörelser ger ett kraftfullt uttryck. Bara genom att titta på bilen skall dina förväntningar om körupplevelsen öka redan innan du satt dig i förarstolen.”


Med en enda blick skall nya Mazda6 förmedla en exteriör av uthållighet, värdighet och flärd. Den färgkoordinerade interiören i svart är både elegant och modern utan att kompromissa och med en tidlös känsla av både lyx och kvalitet.

Exteriör
• Den kraftfullt designade fronten har Mazdas nya ’signature wings’ som direkt visar att detta är en Mazda i den nya generationens bilar. Genom ’signature wings’ fortsätter den femkantiga Mazda-grillen in i strålkastarna. Motorhuvens veck utgår från ’signature wings’ och fortsätter ut efter bilens sidor.
• Tre olika linjer dominerar bilens sidor – en elegant linje som sträcker sig framåt från bakhjulet, en linje från bakskärmen och en linje som sträcker sig från den kraftiga framskärmen. Kombinationen av dessa tre sidolinjer ger en bild av ett rovdjur som står i startställning för att snabbt ta upp jakten på sitt byte.
• Bakifrån ser nya Mazda6 stabil ut genom sina väl avvägda proportioner och även här finns ett flertal veck som förstärker designen. En blank kromlist mellan baklyktorna ökar bilens exklusiva framtoning.
• För första gången får en produktionsbil från Mazda LED positionsljus i huvudstrålkastarna. 
• Fyra nya exteriörfärger, speciallacken Soul Red Metallic samt Blue Reflex Mica, Meteor Grey Mica och Jet Black Mica.
• Nya 17- och 19 tums fälgar.

Interiör
• Kupén erbjuder generösa utrymmen. I huvudinstrumentet framför föraren finns tre runda mätartavlor.
• Mjuka material används på ett flertal ställen där de åkande kommer åt dem som t.ex. i dörrsidor och övre delen av instrumentpanelen.
• Den mörka instrumentpanelen har en avdelande list i ’Bordeaux metal’.
• Mätartavlorna har vita markeringar. Runt mätartavlorna finns blanka metallringar.
• Lätta sportstolar med bra komfort och sittställningar i svart tyg, kan även fås i off-white eller svart läder.

Komfort och funktion
• 2 830 mm lång hjulbas ger goda innerutrymmen och ett rymligt baksäte.
• Jämfört med tidigare generation Mazda6 har framaxeln flyttats tio centimeter framåt i förhållande till A-stolpen, vilket ger ett mindre karossöverhäng.
• A-stolpens nedre placering och monteringen av backspeglarna på dörrarna istället för på A-stolparna, ger ett bättre siktfält.
• Axelutrymmet i kupén är 1.450 mm i framsätet, vilket är 20 mm mera än i tidigare modell.
• De bakre sätena har också mera utrymme och t.ex. knäutrymmet är 43 mm längre än tidigare och bland det längsta i segmentet. Benutrymmet är 984 mm, vilket är 37 mm längre än i tidigare modell. Baksätets sittdyna har ökat med 20 mm och ryggstödets höjd med 33 mm. Mittarmstödet i baksätet har förlängts med 60 mm (dessa mått gäller sedan).
• Sedanens bagageutrymme har gjorts mera ergonomiskt riktigt. Bagageluckans övre bredd är nu 32 mm större än på tidigare modell för lättare lastning.
• Smarta och enkla funktioner som ett lätt bagagerumsskydd, vilket automatiskt följer med upp när bakluckan öppnas på Wagon-modellen, liksom små handtag på sidorna i bagageutrymmet, som automatisk fäller baksätet, delat i 60:40.
• Stort bagageutrymme på 489 liter för sedan och på 522 liter för Wagon, som kan ökas till 1 664 liter genom att fälla baksätet.

Utrustning
• Nya Mazda6 har två olika displayer för olika typ av information. I det högra huvudinstrumentet framför föraren finns en 3,5 tums skärm som visar olika färddata.
• På mittkonsolen sitter en större 5,8 tums stor färgskräm för TomToms senaste navigeringssystem. Genom att separera informationen i olika kategorier och visa dem på två olika skärmar ökar både tydlighet och läsbarhet av informationen.
• Genom en HMI multifunktionsratt på mittkonsolen kan föraren kontrollera funktioner som t.ex. audio-system och navigation, vilket även kan skötas från rattens knappar.
• På vissa modeller finns BOSEs surround ljudsystem med elva olika högtalare, utvecklat exklusivt för nya Mazda6. Systemet har även BOSE centerpoint 2 funktion.
• TomToms navigeringssystem har bl.a. den senaste teknologin som TomTom Live Services.
• iPod, USB och Bluetooth inklusive handsfree, liksom AUX uttag.
• Förbättrad brusreducering och röstigenkännings-funktioner.
• Ny mailfunktion för Bluetooth-anslutna smartphones gör det möjligt att se och läsa SMS, MMS och email på den 5,8 tum stora pekskärmen.
• Klimatanläggningen har utvecklats och är nu både lättare och mindre, utan att för den skull ha minskat i effektivitet. Systemet ger dessutom ett bättre luftflöde i kupén.


Motorer och växellådor

Till nya Mazda6 finns flera nya varianter av de högteknologiska Skyactiv-motorerna, totalt tre olika bensinmotorer, varav två är nya, och två olika dieselmotorer, kombinerade med manuella eller automatiska sexväxlade växellådor. Samtliga motorer har Mazdas start/stopp-system i-stop och en del motorer även Mazdas nya, unika system för återvinning av rörelseenergin, i-ELOOP.

Skyactiv-G 2.0 direktinsprutad bensinmotor har bl.a.:
• Världens högsta kompression för en massproducerad bensinmotor på 14:1.
• Ett speciellt utvecklat 4-2-1 avgassystem, ny utformning av kolvtoppar, nya effektivare multi-insprutare.
• En ny version med 145 hk.


Effekt:
• 145 hk vid 6.000 varv/min och 210 Nm vid 4.000 varv/min
• 165 hk vid 6.000 varv/min och 210 Nm vid 4.000 varv/min

Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-ustläpp (siffror gällande sedan):
145 hk:
• Med sexväxlad manuell: 5,5 l/100 km och 129 g/km
• Med sexväxlad automat: 5,9 l/100 km och 136 g/km
• Avgasklass: Euro 5

165 hk:
• Med sexväxlad manuell: 5,9 l/100 km och 135 g/km
• Med sexväxlad automat: 5,9 l/100 km och 135 g/km
• Avgasklass: Euro 5


Skyactiv-G 2.5 direktinsprutad bensinmotor har bl.a.:
• Samma teknologi som 2.0 Skyactiv-G.
• En balansaxel minskar vibrationerna och sänker ljudnivån.

Effekt:
• 192 hk vid 5.700 varv/min och 256 Nm vid 3.250 varv/min

Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-ustläpp (siffror gällande sedan):
• Med sexväxlad automat: 6,3 l/100 km och 148 g/km
• Avgasklass: Euro 5


Skyactiv-D 2.2 commonrail dieselmotor har bl.a.:
• Världens lägsta kompression för en dieselmotor på 14:1.
• Variabel tvåstegsturbo
• Två varianter på 150 och 175 hk

Effekt:
• 150 hk vid 4.500 varv/min och 380 Nm vid 2.000 varv/min
• 175 hk vid 4.500 varv/min och 420 Nm vid 2.000 varv/min

Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-ustläpp (siffror gällande sedan):
150 hk:
• Med sexväxlad manuell: 3,9 l/100 km och 104 g/km
• Med sexväxlad automat: 4,8 l/100 km och 127 g/km
• Avgasklass: Euro 6

175 hk:
• Med sexväxlad manuell: 4,5 l/100 km och 119 g/km
• Med sexväxlad automat: 4,8 l/100 km och 127 g/km
• Avgasklass: Euro 6

Både Skyactiv-Drive automatisk växellåda och Skyactiv-MT manuell växellåda finns i två olika kraftiga versioner för att maximalt passa för bensinmotorer respektive dieselmotorer med högre vridmoment.

i-ELOOP – Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin
Mazdas system för återvinning av rörelseenergin med användande av en superkondensator är unikt. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Mazdas ingenjörer upptäckte att en typisk inbromsningsfas bara varade i omkring tio sekunder. Vanliga regenerativa bromssystem använder en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Men dessa system har klara nackdelar när det gäller effektivitet.

Mazdas system använder istället en superkondensator. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning. i-ELOOP omvandlar effektivt bilens rörelseenergi till elektricitet när den bromsas och använder denna elektricitet till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter.

i-ELOOP har en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator. i-ELOOP börjar återvinna rörelseenergin i samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen och bilen minskar hastigheten. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för maximal effektivitet innan den skickar elektriciteten vidare till superkondensatorn,som utvecklats speciellt för att användas i en bil och kan laddas fullt ut på bara några sekunder. Spänningsstabilisatorn omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den sedan används av bilens elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov.

i-ELOOP fungerar även tillsammans med Mazdas unika start/stopp-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn stängs av.


Chassi och kaross

När det gäller köregenskaper var målet för utvecklingsingenjörerna att ge föraren en spännande körupplevelse. Känslan att vara ett tillsammans med bilen, inspirerad av sportbilen MX-5 och dess karaktär av ”Jinba Ittai”. Mazdas grundläggande filosofi när det gäller köregenskaper är att en direkt respons till föraren är själva basen för att uppnå maximal körglädje och att denna inte kan uppnås enbart genom fart och hästkrafter.

Skyactiv-Chassi
• Helt nya Mazda6 har ett finjusterat Skyactiv-Chassi med nyutvecklade främre fjäderben och ett multilänk-system bak. Detta ger bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter.
• Den elektrohydrauliska servostyrningen ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter. En nyutvecklad kontrollenhet ökar den linjära stabiliteten och förhindrar att styrningen ”drar” på ojämna vägbanor.
• Den förbättrade bromsservon ger en ännu effektivare, mer exakt och säker bromsverkan även i mycket höga hastigheter. Detta ät ett resultat av ett förbättrat kontrollerbart pedaltryck och en bättre stabilitet genom en mer effektiv kylning av bromsarna.

Skyactiv-Body
• Användande av mera ultrahöghållfasthetsstål minskar vikten samtidigt som bilens vridstyvhet ökar med omkring 30 %.
• Målet för utvecklingsingenjörerna när det gäller ljudnivån var att nå en klassledande tyst kupé och samtidigt skapa ett sportigt ljud under själva accelerationen. Den förbättrade ljudnivån beror framför allt på nyutvecklade material som bättre stänger ute ljudet från motorn och vägen.
• Bilens underrede har utvecklats för att förbättra luftflödet och därmed minska luftmotståndet, som är det lägsta i klassen med ett Cd-värde på bara 0,26 (sedan).

Säkerhet

Grunden i Mazda6:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i nya Skyactiv-Chassi och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body. Dessutom har nya Mazda6 massor av ny säkerhetsteknik som i situationer hjälper föraren att bättre kunna ”se och läsa av” den omgivande trafiken. i-ACTIVSENSE kallar Mazda alla dessa nya avancerade säkerhetssystem med ett gemensamt ord:

Aktiv säkerhet
• Mazda Radar Cruise Control (MRCC), en adaptiv farthållare som håller ett säkert avstånd till framförvarande bil i farter upp till 200 km/tim och som kontrollerar hastigheten och bromsarna om det behövs.
• Forward Obstruction Warning (FOW) upptäcker framförvarande fordon och varnar föraren med en ljudsignal om det finns risk för kollision, så att föraren hinner bromsa eller göra en undanmanöver.
• Distance Recognition Support System (DRSS) använder radarn och visar avståndet och tiden tills föraren kommer ikapp ett framförvarande fordon eller hinder.
• Smart Brake Support (SBS) håller koll på framförvarande fordon i hastigheter mellan 15 och 145 km/tim, varnar föraren om nya Mazda6 kommer allt för nära det framförvarande fordonet och bromsar automatiskt om den upptäcker att en olycka är nära förestående.
• Smart City Brake Support (SCBS) är ett komplement till Smart Brake Support i tätortstrafik och bromsar automatiskt bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollsion mellan 4 och 30 km/tim.
• Filbytesvarning, Lane Departure Warning System (LDWS)
• Radarbaserat system som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln, Rear Vehicle Monitoring (RVM),
• Panikbromssignal (ESS) som blinkar vid en hastig inbromsning i farter över 50 km/tim och varnar bakomvarande trafik.
• Automatisk avbländning av heljus, High Beam Control System (HBCS).
• Adaptiva strålkastare (AFS)
• Starthjälp i backe, Hill Launch Assist, (HLA)
• ABS bromsar med EBD, bromsassist, stabilitetskontroll (DSC) och antispinn (TCS).

Nya Mazda6 har även ett antal system för passiv säkerhet:
• Lätta men mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body med mer ultrahöghållfasthetsstål än tidigare ger en mycket hög säkerhet och är utvecklad för att ge högsta möjliga poäng i krocktester runt om i världen.
• 6 krockkuddar (urkopplingsbar på passagerarsidan), bältesförsträckare med belastningsbegränsning (fram)
• Isofix-fästen för bilbarnstolar för baksätets yttre platser
• Flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger också en bättre säkerhet vid en eventuell kollision.
• All inredningsmaterial har utvecklats för att bättre skydda passagerarna vid en eventuell kollision.
• Förbättrat anti-wiplash skydd i framstolarna.
• Motorhuven och andra komponenter har utvecklats för att ge ett bättre skydd för fotgängare i samband med en kollision, särskilt gällande huvudskador.
• Främre stötfångare är utformad för att på bästa möjliga sätt skydda fotgängarnas ben vid en eventuell kollision.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12674 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...