hero

Helt nya Mazda MX-5

2015-06-26
3329 visningar
seats

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda MX-5

 

Introduktion –
en roligare verklighet

Mazdas ingenjörer har de senaste 25 åren varit mer eller mindre besatta av att utveckla företagets lätta och prisvärda roadster. All inspiration och erfarenhet av Jinba Ittai har överförts till den helt nya fjärde generationens MX-5.

Det stora målet för Mazdas designers kan beskrivas med ett ord, rörelse. Även när bilen står stilla ser den ut att vara i rörelse tack vare den anpassade KODO-designen. Men fortfarande ser nya MX-5 allra bäst ut när den är i rörelse. I dess rätta element. Nämligen med suffletten nerfälld på en sommarfager landsväg.

Jinbi Ittai har förstärkts i nya MX-5. Viktfördelningen mellan fram- och bakaxeln är fortfarande 50/50, men tyngdpunkten är nu ännu lägre och bilens överhäng är kortare. Beroende på version så har nya MX-5 en tomvikt på under 1000 kg, cirka 10 % lägre än för den nuvarande modellen, och den lägsta vikten hittills, förutom generation ett. Och detta har Mazda lyckats med trots mera säkerhetsutrustning, både aktiv och passiv, samt ny avancerad infotainment-teknik.

Nya MX-5 har Mazdas unika Skyactiv-teknologi fullt ut. Här finns ett par olika bränslesnåla Skyactiv-G bensinmotorer och en anpassad Skyactiv-MT manuell 6-växlad växellåda, exakt och med korta slag som det skall vara i en MX-5. Nya MX-5 är också säkrare. Den har ett antal säkerhetssystem från Mazda i-Activsense.

Men kanske allra viktigast är fortfarande att nya MX-5 i allra högsta grad är ren och skär körglädje. Inte undra på att MX-5 är världens mest sålda tvåsitsiga öppna sportbil genom, tiderna.

 

 

Budskap från Programme Manager –
utveckla för att bevara

Nobuhiro Yamamoto, Mazda MX-5 Programme Manager:

”Det är med stor glädje som vi nu är redo att introducera den fjärde generationens Mazda MX-5. Som medlem i utvecklingsteamet, och som en sann och passionerad sportbilsentusiast, är jag djupt tacksam till alla de som skapade, utvecklade och stött denna bilmodell under årens lopp. Att se att så många människor runtom i världen fortsätter att beundra MX-5, även nu 25 år efter dess födelse, gör mig lyckligare än jag kan beskriva. Det är tack vare alla dessa ägares och fans stora passion för vår unika sportbil, som MX-5 har mognat och utvecklats under ett kvarts sekel. Jag vill även uttrycka min stora tacksamhet till de europeiska biltillverkare som ursprungligen utvecklade och en gång byggde denna typen av sportbilar, till våra kollegor i USA som kläckte idén för mer än 25 år sedan och till alla Mazda-anställda i Hiroshima och runtom i världen som varit delaktiga i utvecklingen av MX-5 under årens lopp.”

I arv från generation till generation
”Jinba Ittai, Mazdas uttryck för körglädje och körupplevelser, har alltid präglat företagets sportbilsikon MX-5, men är idag inte längre enbart förbehållet lätta sportbilar. Numera byggs alla Mazda-bilar med samma lättviktsteknologi. Utmaningar, och att lösa dessa på bästa sätt, har alltid varit en stor del av Mazdas DNA, som t.ex. att utveckla världens första massproducerade rotationsmotor. Det är denna strävan efter att övervinna svårigheter och utmaningar som till slut ledde fram till den första generationens MX-5. Och det var då som begreppet Jinba Ittai föddes. Ett japanskt begrepp som egentligen betyder, fritt översatt, när hästen och hans ryttare blir till ett. Just detta att bilen och hans förare tillsammans skall bli en enda enhet har hela tiden spelat en stor roll i utvecklingen av Mazdas många modeller genom årens lopp, inte minst under utvecklingen av den senaste Skyactiv-teknologin, designtemat ”KODO – Soul of Motion” och andra innovationer.”

”Under de 25 första åren har Mazda MX-5 levererat äkta körglädje till sina många ägare, om det så gäller körning på kurviga vägar i måttligt tempo eller bankörning i racingfart. Samtidigt har MX-5 varit starkt delaktig i att öka Mazdas anseende som mycket körglada bilmodeller.”

En öppen roadster som alla verkligen kan njuta av
”Ända från början har vår utvecklingsfilosofi när det gäller MX-5 varit den samma. Att utveckla och bygga en bil som ger föraren verklig sann körglädje och som även skall vara spännande och rolig att se på. Förutom de många erfarenheter som vi fått från utvecklingen av tidigare generationer har vi även undersökt våra framtida kunders önskemål och känslor inför denna nya generation MX-5. Vi har utvecklat ny teknologi, stött på ett flertal utmaningar, löst dessa och till sist kommit fram till att det är en lätt sportbil, trogen sitt grundkoncept, som bäst passar dagens kunder. Detta innefattar bl.a. Mazdas kärnvärde Jinba Ittai. Vi har även använt begreppet ”Lots of Fun”, som här innebär en körglädje långt utöver det vanliga. Dessa två begrepp har hela tiden varit de viktigaste under utvecklingen av den nya generationens MX-5, samtidigt som kundernas krav hela tiden ökat när det gäller både komfort, säkerhet och miljöhänsyn.”

”Det är därför som samtliga generationer MX-5 behållit grundkonceptet, att vara en lätt kompakt öppen tvåsitsig sportbil, med frontmonterad motor och bakhjulsdrift,  med ett idealiskt viktförhållande på 50/50 mellan fram- och bakvagn, med mycket goda kurvegenskaper och till ett överkomligt pris.”

Utveckling som för grundkonceptet in i framtiden
”Utvecklingen av nya Mazda MX-5 blev en kamp med bilens 25-åriga historia. Men det blev även en utmaning att utveckla nya MX-5 med tanke på de kommande 25 åren. Under de gågna 25 åren har kraven blivit allt strängare när det gäller miljöhänsyn och säkerhet. Varje ny generation har tidigare sett en liten ökning i både storlek och vikt beroende på dessa allt strängare krav. Nu, med den fjärde generationens MX-5, ville vi med alla medel försöka återvända till grunden. Vi ville bygga en ny MX-5 så nära originalet som möjligt. För att åstadkomma detta har vi arbetat efter ”innovate in order to preserve”, vilket innebär en mycket mer omfattande utveckling och förändring än en vanlig produktförädling.”
 
”Nyckeln till att förverkliga utvecklingsmålen ligger i att effektivt implementera Mazdas unika Skyactiv-teknologi, som ger rätt balans mellan minskad vikt, ökade miljöhänsyn och större säkerhet. Även Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion” spelar en viktig roll. Den ger nya MX-5 en stark närvaro och vitalitet.”

”Genom att även utveckla ”Kansei engineering”, vilket Mazda var först med att använda i samband med tillverkningen av första generationens MX-5 i slutet av 1980-talet, har  resultatet blivit den httills mest kompakta versionen av MX-5, som dessutom är mer än 100 kilo lättare än föregående generation.”

”Mazda MX-5 har ständigt utvecklats på ett sätt som endast har varit möjligt genom att både ägare, fans och Mazdas ingenjörer hela tiden haft samma kärlek till den här lilla lätta sportbilen. Som utvecklingschef för nya MX-5 är jag både djupt tacksam och mycket väl medveten om det stora ansvar som jag bär. Detta förklarar varför vi aldrig ens kan ta en paus i utvecklingen, ”innovating in order to preserve”, om vi vill att MX-5 skall fortsätta att vara ett lika stort framgångsrecept de kommande 25, eller till och med 50, åren. Detta är vår plikt som ansvariga för utvecklingen av MX-5. Samtidigt är det något av en dröm, en källa till glädje, och något som vi kan vara stolta över. Det är också en övertygelse som med säkerhet kommer att ärvas av framtidens ingenjörer för utvecklandet av kommande generationers MX-5. Vi är alla redo för de utmaningar som kommer under nästa kvartssekel, och även därefter. Alltid inspirerade av den kärlek som våra fans runtom i världen visar för vår Mazda MX-5.

Nobuhiro Yamamoto
Mazda MX-5 Programme Manager

 

 

Exteriör och interiör design –
kärlek vid första ögonkastet

Att bara göra en måttlig facelift var ingenting för designteamet. Men inte heller att utveckla nya MX-5 enligt dagens trender. Målet var istället att utveckla en öppen och lätt sportbil som liksom tidigare generationer skulle vara tidlös.

Nya Mazda MX-5 skulle givetvis ha utsökta proportioner. Viktigt var också att ge föraren en så utmärkt sittposition som möjligt. Detta åstadkoms genom att flytta kupén en liten bit bakåt. De åkande sitter numera mitt i bilen och dessutom lägre genom att nya MX-5 har lägre tyngpunkt.

Designteamet antog utmaningen att fördjupa KODO-designen och fullt ut uttrycka sina visioner. Nya  MX-5 ser ut som om den, även när den står stilla, accelerar iväg i full fart. Och den smidiga designen ger en föraning om kvickheten i rörelserna. I designstudions lermodeller skapades de konturer som ger reflexer i karossens ytor, reflexer som ser ut att följa bilens rörelser. Det finns linjer utefter karossidorna som går från strålkastarna, över framskärmarna, in framför bakdäcken och som sveper uppåt över bakskärmarna. Linjer som skapar känslor av rörelser. Linjer som influerats av japansk kalligrafi.

När det gäller interiören var målet att skapa en kupé där föraren genast skall känna sig hemma. Om han sitter vid ratten ser han en kraftfull linje som går från övre delen av dörrklädseln till ovansidan av framskärmarna. Förutom att skapa en känsla av frihet, som den som bara kan skapas i en öppen sportbil, framhäver linjen även känslan av att föraren och bilen blir till en enhet, Jinba Ittai.

De främre små sidofönstren har gjorts mer kompakta, vilket bättre styr luftflödet som når kupén. Placeringen av varvräknaren i mitten och en mindre ratt skapar en perfekt symmetri mellan de runda mätartavlorna på var sin sida om varvräknaren. I varje detalj har Mazdas designers fokuserat på att utveckla en ny MX-5 som ägarna verkligen kommer att älska.
 
Med vederbörlig respekt för de gamla engelska pionjärerna som skapade sportbilarna som lade grunden till MX-5, och med första generationens MX-5 som måttstock, har Mazda skapat en ny lätt sportbil för dagens förare. Full med histora, men även full med med dagens krav på modern design och teknik.

Ett extra skinn
Att köra nya MX-5 är som att dra på sig ett extra skinn. Det sitter som handsken på handen. Kupén har nu blivit ännu mera förarorienterad. Du fattar enkelt läderratten och högerhanden faller rakt ner på den korta växelspaken till den manuella 6-växlade Skyactiv-MT växellådan.

Den svarta läderratten med röda sömmar är som sig bör treekrad och kompakt med en diameter på 366 mm.

Och med ett enkelt handgrepp fäller du ner suffletten enklare, snabbare och med mindre kraft än tidigare. En extra liten fjäder ser till att suffletten egentligen bara faller ner på sin plats mellan sätena och bagageutrymmet, så att detta förblir helt intakt.

Den förbättrade förarplatsen ger både mer knä- och huvudutrymme. Trots den 20 mm lägre sittpositionen har föraren en bättre siktyta i nya MX-5 jämfört med nuvarande modell, både uppåt, nedåt och horisontellt.

Framför den svarta läderratten har du i instrumentpanelen tre stora analoga mätartavlor. I mitten varvräknaren, som det skall vara i en äkta sportbil, till höger hastighetsmätaren och till vänster övriga mätare för bränsle, vägsträcka och nu även för vattentemperaturen.

Bagageutrymmet har blivit 35 mm längre och 36 mm djupare än på nuvarande modell och rymmar ett par större väskor i formatet 550 x 400 x 220 mm, trots att den totala lastvolymen minskat något till 130 liter.

Helt nya Mazda MX-5 har tre olika utrustningsnivåer på den svenska marknaden och tre olika klädslar. Till 1.5 liters-modellen finns svart textilklädsel med röda sömmar, 2.0 liters-versionen har svart läderklädsel med röda sömmar och i 2.0 Sport sitter svarta Recaro-stolar med nappa och Alcantara och även här finns röda sömmar. Klädslarna går igen i dörrsidorna och på den nedre delen av instrumentbrädan.

.
Uppkoppling, funktionalitet och utrustning

I takt med tidens krav på kommunikation har även bilförarens krav ökat. I nya Mazda MX-5 kan föraren vara ständigt uppkopplad genom ett antal nya avancerade system.

Mazdas mål med interaktivitet och uppkoppling i bilen är att göra den så avancerad som möjligt, men samtidigt så säker och användbar som möjligt. Mazdas interiördesigners har arbetat mycket med att minimera distraktioner och psykisk stress och därför utvecklades bl.a. HMI-gränssnittet med nya funktioner, displayer och reglage.

Alltid uppkopplad med MZD Connect
Med MZD Connect får du full kontroll på bilens mediafunktioner. Systemet inkluderar bland annat en högt placerad 7” pekskärm mitt på instrumentbrädan och en multifunktionsratt, HMI Commander, som gör det möjligt att ändra alla inställningar utan att ta ögonen från vägen. Infotainmentsystemet kontrolleras dels genom att peka på skärmen, med multifunktionsratten på mittkonsolen eller genom röststyrning

Du kan också ansluta din smartphone via Bluetooth och ringa från telefonboken eller senast slagna nummer som då blir tillgängliga från bilens bildskärm. Använda navigationssystemet med Europakarta för att hitta rätt och samtidigt välja om du vill lyssna på musik från radio, CD, USB-minne eller om du trådlöst vill överföra låtar från din inkopplade telefon.

Möjligheterna är stora med MZD Connect. Appen Aha RadioTM kan integreras med bilen och ger dig tillgång till tusentals radiokanaler via internet och gör det även möjligt att söka upp närliggande restauranger eller hotell och sedan få vägledning till den du väljer.  Även Stitcher internetradio app finns nu inkluderat i MZD Connect. Systemet stödjer DAB och RDS för marksänd AM/FM radio samt uppspelning från mobila enheter och CD-skivor.

Systemet har automatisk nivåkontroll som justerar ljudet efter bilens hastighet.

Mazdas nya infotainmentsystem har också en mängd informationer om bilen genom Mazdas egna appar. Här kan du få påminnelser om nästa service, olika varningar och om Eco-körning.          

Mazda MX-5 navigationssystem
MZD Connect använder Navteqs kartinformation från ett SD-kort för att visa platser och vägar. Användaren kan ställa in destinationer från en kontaktlista eller söka på nätet. Systemet kan även använda en tillkopplad smartphone och via Aha-appen söka upp närliggande restauranger eller hotell, för att sedan enkelt vägledas dit av den inbyggda navigatorn. Du kan sköta MZD Connect endera från vredet på mittkonsolen eller via röststyrning.

Systemet fungerar i hela Europa med data från ett SD-kort och innehåller röster på 19 språk och text på 26 språk. Systemet har tre års gratis uppdateringar av kartor och vägbeskrivningar överförda via ett SD-kort.

BOSE förstklassiskt ljud – kvalitet som du hör
BOSEs ljudsystem, som i Sverige finns på  2.0 Sport-modellen, har utvecklats speciellt för att passa den öppna kupén i MX-5. Systemet med bl.a. nio högtalare erbjuds nu för första gången i en öppen Mazda.

Systemet har nyutvecklade UltraNearfield högtalare i stolarnas nackstöd och tillsammans med TrueSpace ger detta ett alldeles utmärkt ljud både med suffletten uppe eller nere.

Systemet har bla.:
•    Nio  högeffektiva högtalare
•    En 130 mm Richbass bashögtalare i en sex liter stor baslåda under fotutrymmet på höger sida
•    En kompakt digital 7-kanals förstärkare med automatisk ljudoptimering för både uppfälld och nerfälld sufflett.
•    AudioPilot 2 med bruskompenseringsteknik
•    TrueSpace effektiv signalbehandling

 (Utrustningen varierar efter marknad och utrustningsnivå)


Drivlinor

Mazda MX-5 har aldrig handlat om enbart effekt, utan om att hitta den rätta balansen mellan effekt, vikt, lyhördhet och smidighet. Då får du en sportbil med äkta körglädje.

Nyckeln till att förverkliga utvecklingsmålen ligger i att effektivt implementera Mazdas unika Skyactiv-teknologi, som ger rätt balans mellan minskad vikt, ökade miljöhänsyn och större säkerhet. Även Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion” spelar en viktig roll. Den ger nya MX-5 en stark närvaro och vitalitet.

Under motorhuven på helt nya MX-5 finns två olika direktinsprutade bensinmotorer, Skyactiv-G 1.5 och Skyactiv-G 2.0, speciellt utvecklade för Mazdas sportbilsikon, som snart tillverkats i en miljon exemplar. Till båda motorerna finns en 6-växlad manuell Skyactiv-MT växellåda.

Det är till största delen samma motorer som redan finns i andra Mazda-modeller med extremt högt kompressionsförhållande, kolvar med hålrum, multihålsspridare och sekventiella ventiltider på både insugs- och avgasventilerna.

Men speciellt 1.5 liters-motorn har trimmats ytterligare från 115 till 131 hästkrafter. Till exempel så ändrade Mazdas motoringenjörer kamaxeltiderna och roterande delar för att höja motorns maximala varvtal till 7.500 rpm och lade till en vevaxel i stål för att stödja motorns varvvilliga natur. Motorns maximala effekt på 131 hästkrafter finns nu vid 7.000 rpm och det maximala vridmomentet på 150 Nm vid 4.800 rpm. Det är mer kraft än vad den nuvarande 1.8 litersmotorn ger och detta till lägre bensinförbrukning. Även 2.0 litersmotorn har utvecklats för att ge bättre vridmoment på låga varvtal och i mellanregistret. Denna motor ger maximala 160 hästkrafter vid 6.000 rpm och har ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid 4.600 rpm.

Båda motorerna har ett lättare och mer kompakt insugnings- och avgasssystem som anpassats speciellt för att ge nya MX-5 maximal effekt ur motorerna. Insugningssystemet, som väger cirka 30 % mindre än det som sitter på nuvarande MX-5 , ökar avsevärt avgasflödet och avlägsnar mer effektivt avgasvärmen, vilket förbättrar motorns effektivitet.

Det för Skyactiv-G speciellt utvecklade 4-2-1 avgassystemet har också anpassats för bakhjulsdrivna MX-5 för att ge bättre vridmoment och vassare motorljud. Även kylaren har gjorts om för att passa nya MX-5. Denna är mindre och lättare och den har nu luftkanaler och speciella klaffar för att reglera lufttrycket från fläkten och på detta sätt öka motorns kylning. Kylaren har även placerats närmare bilens tyndpunkt. Bara en av alla detaljer för att få den perfekta viktfördelningen.

Mazdas manuella 6-växlade växellåda Skyactiv-MT har också utvecklats för att ge de karaktäristiska egenskaperna som korta slag och exakta växellägen. Ett förenklat växelreglage minskar friktionen i växellådan, utan att för den skull minska de skarpa växlingarna. Resultatet har blivit en växellåda som verkar ”dra” växelspaken in i rätt läge, men som har samma korta slag på 40 mm som alla tidigare MX-5.

Med rak utväxling på slutväxeln och lägre slutgiltig utväxling minskar bränsleförbrukningen. En mindre och lättare differential minskar vikten med 7-10 kg, beroende på motorversion, jämfört med nuvarande modell och sänker dessutom energiförlusterna med en fjärdedel jämfört med nuvarande MX-5. Även kopplingspedalens slaglängd och tryck har justerats för att få en ännu bättre och mer direkt känsla i växlingarna.

Skyactiv-G bensinmotorer: Ren körglädje i verkliga livet

Nya Mazda MX-5 finns med två lätta direktinsprutade bensinmotorer:
    Skyactiv-G 1.5 , 131 hk vid 7.000 rpm och 150 Nm vid 4.800 rpm, byggd för maximal smidighet och bränsleekonomi.
    Skyactiv-G 2.0, 160 hk vid 6.000 rpm och 200 Nm vid 4.600 rpm, utvecklad för bättre vridmoment under ett längre varvtalsregister.

Båda motorerna har:
    Ett för MX-5 speciellt utvecklat 4-2-1 avgassystem, vilket sänker temperaturen genom att minska kvarvarande avgaser i förbränningsrummen:
•    Förhindrar spikning
•    Ökar förbränningen
•    Ger mer vridmoment speciellt vid låga varv

    Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insugs- och avgassidan minimerar pumpförlusterna och förhindrar spikning vid hög belastning genom att öka luftflödet. Minskar samtidigt bensinförbrukningen, speciellt vid låg belastning.
    Nya effektivare multihålsinsprutare ger en perfekt blandning av luft och bränsle och kyler samtidigt bättre, vilket också bidrar till att förhindra spikning.
    Hålrum i kolvtopparna som hjälper till att minska kylförlusterna.
    Snabb och jämn acceleration från stillastående upp till varvräknarens röda streck tack vare insprutningsmotorer med acceleration redan från låga varav och utan turbofördröjning samt låg bensinförbrukning i vanlig körning.
    Högt kompressionsförhållande på 13,0:1.

Modifieringar för helt nya MX-5:
    Båda bensinmotorerna har lättare och mer kompakta insugs- och avgasssystem.
    Insugssystemet minskar luftmotståndet och gör motorerna effektivare. Det väger 30 % mindre än på nuvarande modell, har en effektivare luftrenare. Nyutvecklade luftkanaler från den elektriska fläkten tar bort överskottsvärme.
    4-2-1 avgassystemet är förändrat och något förenklat för att passa en bakhjulsdriven bil med motorn fram. Det är även förändrat för att ge högre vridmoment och ett sportigare ljud. Ett grövre avgasrör och ett rakare grenrör minskar avgasmotståndet. Två katalysatorer används istället för som tidigare tre tack vare bättre miljöteknik.
    21 mm kortare och 2 mm tunnare kylare är placerad i en mer upprätt position och närmare tyngdpunkten för en bättre total viktfördelning och med ett kortare överhäng fram. Ett par klaffar justerar lufttrycket från kylfläkten

Motorernas viktminskningar:
    Skyactiv-G 2.0 har ett motorblock som är 8 kilo lättare och på Skyactiv-G 1.5 är blocket 14 kilo lättare än på nuvarande MX-5 modeller. Detta har åstadkommits genom att optimera materialets tjocklek och ribbstruktur.
    Båda motorerna har lättade svänghjul och lättare vevaxel och kolvar.
    Mindre och tunnare kylare och lättare insugs- och avgassystem.
    En 1,7 mm tunn motorkåpa i pressgjuten aluminium väger ungefär samma som en kåpa i plast.

Skyactiv-G 2.0 finns även med Mazdas unika system för att återvinna retardationsenergin, i-ELOOP, samt med start/stopp-systemet i-stop. Denna motor finns på den svenska marknaden i versionen MX-5 2.0 Sport.

i-ELOOP tar vara på retardationsenergin
Mazdas system för återvinning av retardationsenergin med användande av en superkondensator är unikt. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Mazdas system använder en superkondensator. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning.

i-ELOOP har en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator och laddar superkondensatorn fullt ut på mindre än sju sekunder. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för att snabbt kunna ladda superkondensatorn. Spänningsstabilisatorn omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den sedan används av bilens elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov.

i-ELOOP fungerar även tillsammans med Mazdas unika start/stopp-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn stängs av.

i-ELOOP, som är en förkortning av ”Intelligent Energy Loop”, är nu ännu mer effektiv än tidigare. Genom att utveckla superkondensatorns laddningseffektivitet kan Mazda använda ett mindre batteri, som gör att själva spänningsomvandlaren nu placerats i motorutrymmet, vilket i sin tur innebär att kablaget blivit lättare. Tillsammans med det mindre batteriet har fem kilo sparats. Allt för att minska bränsleförbrukningen.  

Systemet till nya MX-5 har förbättrats yterligare, vilket minskar vikten cirka 500 gram.


i-stop
Systemet är det enda hittills i världen som startar upp motorn igen genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar på kopplingspedalen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Processen tar endast en halv sekund i nya MX-5 .

Nackdelen med konventionella system för tomgångsavstängning är att dessa alltid behöver hjälp av en elmotor för att starta bilens motor igen. Därför tar det ganska lång tid innan en kompression och en antändning sker i motorn när den startas om. I verkligenheten betyder detta en tidsfördröjning mellan att pedalen trycks ner och att bilen börjar rulla. Även ljudet och vibrationerna är högre vid konventionella system.

Skyactiv-MT manuell 6-växlad växellåda: mindre, lättare, vassare
Ursprungligen inspirerad av MX-5 har Skyactiv-MT manuella växellåda nu för första gången anpassats för en sportbil med frontmotor och bakhjulsdrift.

    Har samma snabba och exakta växlingsmekanism som alla tidigare lovordade MX-5. Samma sportiga korta slag på 40 mm som tidigare generationer.
    Sjätte växeln med rak utväxling ger lägre bensinförbrukning och en mycket kompakt och lätt differential minskar energiförlusterna med cirka 25 %.
    En nyutvecklad transmissionsolja behåller samma viskositet även i kallt väder, vilket alltid innebär en optimal växling.
    Kopplingspedalens längd och tryck har anpassats för att göra växlingen så lätt som möjligt.
    Ny design, cirka 7 kilo lättare än nuvarande modells 6-växlade manuella växellåda, med låg inre mekanisk friktion sparar bränsle. Nytt pressgjutet växellådshus i aluminium med varierande tjocklek för lägsta vikt och bästa styrka. Bättre kontroll av oljeflödet innebär att en något mindre oljemängd behövs. Ett starkt plastmaterial används till vissa delar i kopplingspedal och cylinder.
    Den bakre diffrentialen är också mindre och lättare tack vare förbättrade kuggkransar till den sjätte växeln, aluminiumhus, 7-10 kilo lättare beroende på motor jämfört med nuvarande modell, förändrad struktur på ramen, vilket minskar vikten utan att för den skull påverka vridstyvheten. 


Chassi och kaross
Jinba Ittai – för dig som älskar bilkörning

Det nya chassit och den nya karossen gör helt nya Mazda MX-5 till den mest användarvänliga och med de mest förtroendegivande köregenskaperna hittills.

Nya MX-5 är den lättaste generationen sedan den allra första versionen presenterades 1989. Nya MX-5 har en tomvikt på bara 975 kilo (1.5 liters-modellen utan förare). Den är som tidigare perfekt balanserad mellan fram- och bakvagn. I själva verket känns nya MX-5 ännu mera som en förlängning av föraren. Det är detta som Mazda kallar för Jinba Ittai, ett japanskt uttryck för när ryttaren och hans häst blir till ett som i den traditionella japanska hästsporten ridande bågskytte.

Att utveckla vägegenskaperna för att ge varje förare en maximal körupplevelse blev en utmaning för ingenjörerna. Vid utvecklingen av varje generation har det viktigaste alltid varit att skapa en bil för människor som verkligen älskar bilkörning, snarare än att fokusera på enbart prestanda. Vid utveckligen av nya MX-5 har fokus varit att bygga en bil som är ännu roligare att köra och ännu mer förutsägbar i sina vägegenskaper.

Mazdas Skyactiv-Chassi utvecklades för en sportbil med bakhjulsdrift och frontmotor. Men man behöll dubbla triangellänkar fram och multilänk-system bak, förändrade vissa komponenter, framförallt för att göra dem lättare, men ändock starkare, för att få en ännu bättre kurvstabilitet. För att förbättra fästet och minska understyrning ökades de främre castervinklarna.

Direkt och exakt feedback
När det gäller styrningen har nya MX-5 en platsbesparande elektrisk servostyrning, vilken ersätter den nuvarande modellens hydrauliska servostyrning. Den nya styrningen ger ännu mera direkt feedback, också tack vare att den nya styrningen är placerad närmare det främre hjulparet – och därmed även närmare själva vägbanan, vilket möjliggjorts genom dubbla pinjonger. Mazda-ingenjörerna har även förändrat styrväxelns utväxling från 15.1 till 15.5. Tillsammans gör allt detta att nya MX-5 är ännu mera exakt i sina vägegenskaper och ännu mera förutsägbar, precis som en lätt roadster skall vara.

Nya MX-5 har ett förbättrat bromssystem med ventilerade skivbromsar fram och med solida skivbromsar bak.

Starkare, lättare, tystare
För att minska vikt, utan att för den skull förlora i säkerhet och vridstyvhet, har nya MX-5 en betydligt högre andel höghållfasthetsstål och aluminium. Stolarna är monterade direkt på ramstrukturen, vilket också ökar vridstyvheten.

Helt nya Mazda MX-5 är inte bra starkare och lättare. Den är även tystare tack vare ett antal olika åtgärder för att minska vibrationer och buller. Ingenjörerna fokuserade på vissa viktiga områden som motorfästena, fjädringssystemet och sammansättningen av olika karossdelar. Själva designen spelade här en stor roll. Till exempel så är motorhuven lägre. A-stolparna och vindrutans ram har flyttats bakåt och dessutom gjorts tunnare, allt för att minska det högfrekventa vindbruset, särskilt med suffletten nerfälld. Men samtidigt innebär dessa förändringar en bättre sikt både framåt och åt sidorna.

För att få en tystare kupé när suffletten är uppe, går sidorutorna automatiskt upp 6 mm när dörrarna stängs för att täta kupén ordentligt. Suffletten i sig själv är dels något lättare och dels absorberar den mer ljud än på den nuvarande modellen. Den nya suffletten har även en aluminiumpanel som förhindrar att den fladdrar när du kör. Alla förändringar innebär att Mazdas ingenjörer lyckades ta bort ungefär 40 % av det högfrekventa väg- och vindbruset.

Skyactiv-Bodys viktminskning
    För att effektivt överföra krafter i en lätt, men ändå stark, karosstruktur krävs så många raka sektioner som möjligt. Layouten måste också optimeras så att krafterna sprids över hela strukturen och inte koncentreras till enskilda sektioner. Mazdas ingenjörer tog fram en design med kontinuerligt raka linjer från främre till bakre partiet av bilen, vilka är skilda från chassiet i så hög utsträckning som möjligt. Detta är grundreceptet för Skyactiv-Body. Genom denna nya konstruktion har cirka 20 kilo sparats.
    I nya MX-5 har Mazda använt betydligt mer lätta material som höghållfasthetsstål och aluminium, totalt 71 % mot 58 % för den nuvarande modellen. Aluminiumdelen är nu 9 % mot tidigare endast 0,1 %
•    De främre och bakre stötfångarinfästningarna är i 7000-aluminium, vilket minskat vikten med 3,6 kilo.
•    Stötfångarinfästningarna, framskärmarna och en del andra komponenter har totalt minskat vikten med 16 kilo
•    Aluminiumkomponenterna står för cirka 20 % av den totala viktminskningen.
    Skyactiv-Chassis fjädringssystem väger 12 kilo mindre än på tidigare MX-5.
    Höghållfasthetstål med en sträckgräns på 780 MPa används till den främre tvärbalken.

 

 

Säkerhet

Helt nya Mazda MX-5 är utvecklad enligt Mazda Proactive Safety och har ett antal moderna säkerhetssystem från Mazdas i-Activsense för att hjälpa föraren i en nödsituation. Men om olyckan ändå skulle vara framme är den mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body utvecklad för att minimera skadorna på åkande och fotgängare.

Mazdas säkerhetssystem Proactive Safety är omfattande, både när det gäller passiv och aktiv säkerhet.

Blind Spot Monitoring (BSM) avänder en 24 GHz radar för att hålla koll åt sidorna och även bakåt och varnar föraren med en blinkande signal eller en varningssignal om något är i vägen när föraren blinkar för att göra en kursändring. BSM utökar funktionerna från det tidigare prisbelönade döda vinkeln-systemet Rear Vehicle Monitoring (RVM) och får som tillägg nu även Rear Cross Traffic Alert (RCTA), vilket varnar föraren även när denna backar om ett annalkande fordon dyker upp.

Lane Departure Warning System (LDWS) använder en kamera och varnar föraren vid filbyten. Systemet är kalibrerat för att undvika ”falskt alarm”.

High Beam Control (HBC) använder en kamera för att övervaka mötande fordons belysning och bakljusen på framförvarande fordon och använder helljuset så länge som möjligt utan att blända andra fordon. HCB bländar också av i städer och vid en hastighet lägre än 30 km/tim.

Adaptive Front-lighting System (AFS) ser till att strålkastarna följer vägens kurvor.

 (Utrustningen varierar för olika länder och för olika utrustningsnivåer.)

Passiv säkerhet
Om en olycka trots allt skulle vara framme tar den lätta men starka karossen, Skyactiv-Body, effektivt upp krockkrafterna och fördelar dem enligt flervägsprincipen, precis som på andra Mazda-modeller.

Vid en frontalkollision fördelas krockrafterna till flera delar av karosstrukturen och leder dessa bort från själva kupén. De främre ramelementen bildar tillsammans med förstärkta sidotrösklar och B-ramen en arkitektur som hindrar själva kupén att deformeras. En extra enerigiupptagande zon framför den främre tvärbalken tar initialt upp krockrafterna innan dessa leds vidare till deformationszonen i själva motorutrymmet. Och för att förenkla och förbilliga reparationer är t.ex. stötfångarna lätta att byta eftersom de är skruvade i karossen.

Säkerheten i kupén har förstärkts genom att B-stolparna och delar av bottenplattan sammanfogats som en ringstruktur med ultrahöghållfasthetsstål med en sträckgräns på 1.500 MPa eller 1.180 MPa för särskilt utsatta delar. 7000-aluminium används t.ex. för den främre stötfångarbalken.

Eftersom öppna MX-5 saknar den ringstruktur som på andra Mazda-modeller går från taket och B-stolparna till bottenplattan har den istället en tvärbalk bakom ryggstöden som förbinder karossens sidor. Tillsammans med andra förstärkningar som sidotrösklar, A-stolpar och stolarnas ryggstöd har nya MX-5 en konstruktion som effektivt sprider krockkrafterna.

Front- och sidoairbags är standardutrustning. Sidoairbagsen har en speciell konstruktion som gör att de skyddar de åkandes huvuden även när suffletten är nerfälld. Stolarna har konstruerats för att ge bättre skydd vid påkörning bakifrån och dörrpanelernas klädsel ger ett bättre skydd vid en sidokollision. Säkerhetsbältena har både bältessträckare och kraftbegränsare. På förarplats finns dessutom dubbla bältessträckare. På passagerarstolen finns ISOFIX barnstolsfästen.

När det gäller skyddet för fotgängare vid en eventuell kollision så har nya MX-5 en aktiv motorhuv som använder sensorer för att ge ett bättre skydd för fotgängare i samband med en kollision, särskilt vid huvudskador. Den främre stötfångaren har ett energiabsorberande skummaterial för att skydda fotgängarens ben. Stötfångaren har också en utformning så att fotgängarens ben inte skall hamna under bilen.

 

 

Mazda MX-5 i Sverige

Nya Mazda MX-5 kommer att finnas på den svenska marknaden i tre olika versioner, MX-5 1.5, MX-5 2.0 och MX-5 2.0 Sport.

Runt månadsskiftet september-oktober kommer de första salubilarna till Sverige, förhoppningsvis 125 stycken. Av dessa är redan cirka 50 bilar kundsålda. Mazda Motor Sverige har lyckats få ytterligare ett 50-tal bilar som anländer under vintern och till våren 2016 finns möjlighet att få ännu fler nya MX-5 till den svenska marknaden.

När Mazda-återförsäljarna förbokat sina bilar är det till övervägande delen med 2.0 liters-motorn och ungefär lika många 2.0 Sport som 2.0. Cirka 15 % är med 1.5 liters-motorn. Samtliga bilar har en 6-växlad manuell växellåda och nya MX-5 tillverkas endast med tygsufflett.

-    Vi har lyckats få mycket bra pris på hela modellprogrammet, säger Klaus Oest, VD Mazda Motor Sverige. Det skiljer bara 15 000 kronor mellan 1.5 och 2.0. Och ytterligare 30 000 kronor till 2.0 Sport, som är topputrustad. Detta är säkerligen orsaken till varför många väljer den starkare motorn och mera utrustning.

Mazda MX-5 1.5
Nya Mazda MX-5 1.5 har 1.5 litersmotorn på 131 hk. Modellen har bl.a. silverfärgade 16 tums lättmetallfälgar, LED-strålkastare för hel-, halv- och varselljus, strålkastarspolning, karossfärgade sidospeglar och karosshandtag, svart textilklädsel med röda sömmar, 7 tums färgskärm, HMI Commander, farthållare, manuell klimatanläggning, FM-radio, 6 högtalare, AUX- och USB-ingångar och Bluetooth handsfree.

Mazda MX-5 2.0
har en 2.0 liters-motor på 160 hk och dessutom, förutom vad som finns som standard i 1.5-modellen, mörka 17 tums lättmetallfälgar, sidospeglar i pianosvart, svart skinnklädsel med röda sömmar, eluppvärmda säten, filbytesvarning (LDWS), automatisk klimatanläggning, regnsensor, DAB-radio, navigationssystem, differentialbroms och fjäderbensstag.

Mazda MX-5 2.0 Sport
har en 2.0 liters-motor på 160 hk och dessutom, förutom vad som finns på 2.0-modellen, Bilstein-stötdämpare, start/stopp-systemet i-stop, i-ELOOP, karossfärgade sidospeglar, smart key, parkeringssensorer bak, automatiskt helljus (HBC), Recaro sportstolar i Alcantara med inbyggda högtalare, Bose ljudanläggning, adaptiva kurvljus (AFS), döda vinkel-varning (BSM) och varning för korsande trafik vid backning (RCTA).

I Sverige har till och med sista december 2014 sålts 2 590 Mazda MX-5. I många länder finns livaktiga och entusiastiska MX-5 klubbar. En av de mest livaktiga i hela världen i förhållande till antalet bilar på marknaden är MX-5 Club of Sweden med mer än 2 000 medlemmar

Priser:
Mazda MX-5 1.5 131 hk, 224 900 kr
Mazda MX-5 2.0 160 hk, 239 900 kr
Mazda MX-5 2.0 Sport 160 hk, 269 900 kr

Garantier:
10 år/15 000 mil garanti (3 år nybilsgaranti + 7 år förlängd komponentgaranti)
3 år vagnskadegaranti
12 år garanti mot genomrostning
3 år lackgaranti
Upp till 10 år Mazda Assistans efter årlig service hos auktoriserad Mazda-verkstad

(Utrustningen varierar för olika länder och för olika utrustningsnivåer.)

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...