hero

Läs allt om nya Mazda MX-5

2005-11-15
1942 visningar
seats

Nu finns snart nya Mazda MX-5 i Sverige. De första exemplaren av denna hett efterlängtade tvåsitsiga sportbil i sin tredje generation anländer lagom till vintern under december månad. Samtliga dessa 17 exemplar av Limited Edition som tilldelats Sverige är dock redan sålda. Men i början av nästa år kommer den vanliga produktionen med båda 1.8 och 2.0 liters-motorer och till mycket förmånliga priser som börjar på 212 900 kronor.

Mazda MX-5 är idag världens mest tillverkade tvåsitsiga sportbil sedan starten 1989. Nästan 725 000 exemplar har redan sålts av denna lilla och lätta klassiska sportbil. En bil som även i sin nya skepnad fortfarande är mycket prisvärd. Faktum är att priset faktiskt gått ner om man räknar in all ny utrustning.

Lägre pris
Det är Mazda MX-5 2.0 som Mazda Motor Sverige räknar med kommer att säljas mest. Denna modell är mycket välutrustad till ett pris av 234 900 kronor. Den tidigare modellen kostade 230 000 kronor, men då var motorn på 1.8 liter och gav 146 hk. Nu sitter det en vassare två liters-motor på 160 hk under aluminium-huven. Hela motorn är förresten av aluminium för att spara så mycket vikt som möjligt.

Dessutom är utrustningslistan betydligt längre. Som standard finns nu både luftkonditionering, Mazdas antispinn-system DSC, sidokrockkuddar och CD-spelare. Modellen har dessutom bl.a. 16 tums lättmetallfälgar med 205/50-däck, dubbla airbags, differentialbroms och läderratt med knappar för ljudanläggningen.

1.8 liters-modellen på 126 hk har i stort sett samma utrustning, förutom differentialbromsen.

I modellprogrammet finns även 2.0 Sport med samma motor på 160 hk, men med mera utrustning och en 6-växlad växellåda. I Sport-versionen får du även 17 tums lättmetallfälgar med 205/45-däck, ett sportigare chassi med Bilstein-dämpare, Xenon strålkastare, dimljus fram, automatisk klimatanläggning, läderklädda sportstolar med stolsvärme samt BOSE ljudsystem med CD-växlare. Men så har priset också ökat till 267 900 kronor.

Limited Edition redan slutsåld
Om du vill lägga på ytterligare 11 100 kronor till 279 000 kronor så hade du kunnat köpa ett av de 17 exemplar av Limited Editionen-versionen som tilldelats Sverige. Denna modell är den första som kom ut ur den japanska fabriken i 3 500 exemplar, varav 1 350 hamnar i Europa. Samtliga Limited Edition har en speciell röd metallic-lack, unik röd och svart skinnklädsel, mera krom, speciella 17 tums lättmetallfälgar och en liten numrerad skylt på mittkonsolen. Men som sagt, samtliga svenska exemplar är redan sålda.

Och överhuvudtaget blir det till en början inte så lätt att få tag i en ny Mazda MX-5. Hela världen slåss om produktionen. Sverige har till en början endast tilldelats ytterligare 60 bilar under 2006, varav ett antal redan är tingade.

- Men vi slåss för ökad volym, säger VD Klaus Oest, Mazda Motor Sverige. Jag tror att vi säkert skulle kunna sälja uppåt ett par hundra nya MX-5 under nästa år - om vi bara fick bilar...

1 500 MX-5 sålda i Sverige
Av de två tidigare generationerna av Mazda MX-5 har det i Sverige registrerats 1 505 exemplar. Under de två första åren på 1990-talet såldes det tillsammans drygt 600 MX-5. Sedan sjönk försäljningen och var helt borta under några. Sedan 1997 har det årligen sålts ungefär ett hundratal nya MX-5 på den svenska marknaden.

Totalt har det i Europa sålts över 200 000 Mazda MX-5. Största innehavet finns i Tyskland med 83 783 exemplar och i Storbritannien med 66 204. Därefter följer Italien med 12 225 och Frankrike med 6 354.

9 februari 1989 skrevs historia
Den 9 februari 1989 är ett historiskt datum i sportbilshistorien och för Mazda Motor Corporation. Det var nämligen då som Mazda visade sin nya MX-5 för allra första gången på Chicago Auto Show. Mazda hade återuppväckt och fräschat upp det klassiska konceptet med en lätt och tvåsitsig roadster. Bilar som i decennier varit prismässigt överkomliga och roliga att köra.

16 år senare har nästan 725 000 Mazda MX-5 tillverkats och sålts över hela världen samtidigt som det nu är det dags för den helt nya tredje generationen MX-5. En bil som begick sin världspremiär på bilsalongen i Geneve i början av mars. En bil som utvecklats till modern standard, men som fortfarande tydligt visar att Mazda håller fast vid grundtanken att tillverka en enkel och lätt sportbil, som har massor av renaste körglädje i sann Zoom-Zoom-anda.

Mazda har under lång tid tillverkat unika och spännande sportbilar. Den första som vann berömmelse världen över var Cosmo Sport med rotationsmotor 1967. Mazda RX-7 kom 1978, också med en högvarvig rotationsmotor, och för två år sedan presenterades den senaste modellen med rotationsmotor, Mazda RX-8. En unik sportbil, inte bara beroende på den tvåskiviga wankel-motorn på 231 hk, utan även för att den faktiskt har plats för fyra personer och genom det unika systemet med fyra dörrar.

Världens mest sålda roadster
Under tiden har Mazda MX-5 blivit världens mest sålda tvåsitsiga roadster. I maj år 2000 tog Mazda MX-5 plats i Guinness Book of World Records. Då hade 531 890 examplar av Mazda MX-5 tillverkats.

Utvecklingschefen Takao Kijima tittade inte bara framåt för att försöka förstå dagens, och morgondagens, krav när nya Mazda MX-5 skulle utvecklas. Han tittade även bakåt i tiden för att försöka förstå varför denna modell blivit en så stor succé hos bilentusiaster världen över.

"Jinba Ittai"
För Takao Kijima stod det snart klart att själen i en Mazda MX-5 kunde beskrivas med det gamla japanska uttrycket "Jinba Ittai". Detta uttryck används i Japan om en ryttare som "sitter som gjuten i sadeln". "Jinba Ittai" kan också användas om en mycket duktig formel 1-förare som kliver ner i sittbrunnen på sin racerbil och blir ett med denna. Eller om en snabb motorcykelförare på en racerbana.

Andemeningen i "Jinba Ittai" och utmaningen att återigen utveckla en bil som i hela världen skall uppfattas som kul och med massor av körglädje blev den första kärnpunkten i Takao Kijima utvecklingsarbete.

Den andra var att använda Mazdas samtliga samlade tekniska resurser av modern teknologi. För att samla alla resurser inom företaget när det gäller chassi, drivlina och kaross bildade Kijima ett s.k. Kansei Engineering Team.

Till en början diskuterade Kijimas team vad som skulle finnas kvar från de två tidigare generationerna och vad som skulle utvecklas. Sex nyckelområden definierades, design, invändigt och utvändigt, känsla för materialet, ljud, kurvtagning, körkänsla och bromsar.

Samtidigt fastställdes några viktiga förutsättningar:
Nya Mazda MX-5 skall vara så kompakt och lätt som möjligt, men ändock uppfylla alla nya säkerhetsföreskrifter. Två personer skall ha gott om plats samtidigt som allt utrymme skall utnyttjas maximalt. Det tidigare konceptet med motorn monterad fram och bakhjulsdrift samt en viktfördelning på 50/50 mellan fram- och bakaxel skulle bibehållas. Dessutom skulle endera länkarmar eller ett multi-länk-system användas för att maximera väggrepp, stabilitet och däckens egenskaper.

Låg vikt viktigt
Vid utvecklingsarbetet lades mycket stora resurser på att öka vikten så litet som möjligt, trots alla de nya säkerhetskrav som tillkommit sedan den senaste generationen av Mazda MX-5 utvecklades. Mazda-ingenjörerna diskuterade varenda gram och de allra senaste teknikerna användas för att spara vikt. 58% av alla karossdelar är gjorda av höghållfasthetsstål eller ultra höghållfasthetsstål. Resultatet blev att en tom kaross idag väger 247,5 kg, vilket är 1,6 kg mindre än den tidigare modellen av Mazda MX-5. Och även totalt lyckades de hålla vikten nere. Nya Mazda MX-5 väger bara cirka 10 kilo mer än föregångaren!

Under utvecklingsarbetet lades även stor vikt ner på chassiets vridstyvhet, bilens tyngdpunkt, vikfördelningen 50/50 mellan fram- och bakparti samt givetvis vägegenskaperna.

Vridstyvheten har t.ex. ökat med 47%. Och genom att flytta motorn bakåt 135 mm är balansen fortfarande 50/50 mellan fram- och bakaxel.

Nya Mazda MX-5 följer helt klart det tidigare så framgångsrika konceptet. Att få den nya generationen att både se ut som sina föregångare, men samtidigt vara modern, var en av designteamets största utmaningar. Kanske är det de större skärmbreddarna som man först lägger märke till. Dessa är nödvändiga för att de stora 17 tums-hjulen på Sport-versionen skall få plats.

Samtliga tre av Mazdas designstudior, i Hiroshima, Japan, i Irvine, Kaliforien, USA och i Oberursel, utanför Frankfurt, Tyskland, arbetade i ungefär ett års tid med den slutliga designen av nya MX-5. Chefsdeignern Yasushi Nakamuta gav samtliga tre designcentra samma uppgift. När de tre fullskalemodellerna jämfördes vid Mazdas testbana i japanska Miyoshi, var det först den amerikanska modellen som väckte uppmärksamhet för sin synbara charm. Men till slut var det den japanska och den europeiska modellen, som blev normgivande. Den japanska när det gäller exteriören och den europeiska för interiören.

Något större
Nya Mazda MX-5 är annars marginellt större än sina föregångare. Hjulbasen har ökat 65 mm, längden 20 mm, bredden 40 mm och höjden 20 mm. Men dessa förändringar märks tydligt i interiören. Idag kan personer mellan 150 och 186 cm sitta bekvämt i nya Mazda MX-5. I den tidigare modellen gick gränsen vid 180 cm. Även om motorn flyttats 135 mm bakåt så är benutrymmet 10 mm längre och sitthöjden 17 mm längre. Tack vare den längre hjulbasen har förarstolens justerbara längd ökat med 50 mm till totalt 230 mm och ratten kan numera höjdjusteras 32 mm. Även pedalernas placering har förändrats för att bättre passa för sportigare körning.

Även interiörmässigt har Mazdas designer valt att försiktigt modernisera MX-5. Fem klassiskt runda mätare med metallringar finns i instrumentbrädan framför föraren. Den kraftiga mittkonsolen innehåller bl.a. förvaringsfack och samtliga utrymmen har tagits tillvara på ett bättre sätt än tidigare. I den bakre kupéväggen hittar vi t.ex. tre olika fack. Även bagageutrymmet har blivit större och rymmer nu 150 liter.

Du kan få nya Mazda MX-5 i åtta olika färger, som kan kombineras med tre olika interiörer, en med svart tyg och de andra två med endera svart eller sadelbrun läderklädsel.

Sidokrockkuddar skyddar även huvudet
Nya Mazda MX-5 har givetvis blivit säkrare. Nu finns t.ex. sidokrockskydd i dörrarna och sidokrockkuddar i stolarna. Dessa sidokrockkuddar skyddar både kroppen och huvudet. De består av två olika kamrar. Den större skyddar huvudet. Vid försök har uppnåtts ungefär samma skyddande effekt som för krockgardiner i vanliga bilar. Passagerarkrockkudden går att stänga av manuellt och nya Mazda MX-5 har även ISOFIX-fästen för barnstol.

Motorhuven i aluminium är utvecklad, precis som den på Mazda RX-8, med tanke på att optimalt skydda fotgängare vid en eventuell kollision. Nya Mazda MX-5 har även fått bättre bromsar och stannar nu på 39 meter vid en hastighet från 100 km/tim.

Med cabrioleten nedfälld finns nya ventilationsutsläpp i midjehöjd för både varm- och kalluft, vilket hjälper till att hålla en behaglig temperatur i kupén under varma och kalla dagar. Bakom de åkande finns dessutom ett nykonstruerat uppfällbart vindskydd, vilket minskar turbulensen bakifrån. Den nykonstruerade suffletten i ett högkvalitativt textilmaterial fälls ner med ett enda handgrepp innifrån kupén på sex sekunder. Dessutom sluter denna nya sufflettkonstruktion helt tätt bakom föraren, vilket innebär att det numera inte längre behövs något särskilt sufflettskydd. Till nya Mazda MX-5 finns även en avtagbar hardtop.

Två liters-motor på 160 hk
Mazda MX-5 har även fått två nya fyrcylindriga aluminium-motorer med dubbla överliggande kamaxlar från MZR-familjen, en på två liters cylindervolym, som ger 160 hk vid 6 700 varv/min och en mindre 1.8 liters-motor på 126 hk vid 6 500 varv/min. Det maximala vridmomentet för två liters-motorn är 188 Nm vid 5 000 varv/min och för den mindre motorn 167 Nm vid 4 500 varv/min.

Men kanske ännu viktigare är att 90% av det maximala vridmomentet hela tiden finns mellan 2 500 och 6 700 varv/min på 2.0 liters-motorn, som har en topphastighet på 210 km/tim. För 1.8 liters-motorn är topphastigheten 196 km/tim. Accelerationen från 0-100 km/tim är 7,9 sekunder för den starkaste motorn och 9,4 för 1.8, medan den genomsnittliga bensinförbrukningen är 7,7 liter/100 km respektive 7,3.

Nya Mazda MX-5 finns med tre olika växellådor. Dels en fem- eller sexväxlad manuell växellåda och dels en avancerad sexväxlad automatlåda, vilken också kan växlas manuellt med paddlar i ratten, den senare ännu dock inte för Europa.

Nya Mazda MX-5 har dubbla länkarmar i framvagnen och en ny bakvagn med multi-länk-system. En ökad spårvidd med 75 mm fram och 55 mm bak förbättrar väghållningen ytterligare. Även den ökade hjulbasen på 65 mm förbättrar stabilteten i nya MX-5 och gör denna ännu roligare att köra.

Efter sexton års succé är det äntligen dags för en helt ny Mazda MX-5. Tack vare Takao Kijima och hans utvecklingsteams ambitioner och grundförutsättningar, Jinba Ittai och Kansei Engineering, har grundkonceptet kunnat behållas - men samtidigt har MX-5 utvecklats till en modern sportbil med stor inbyggd glädje, och då inte bara ren körglädje.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12675 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...