hero

LONG LIVE THE ROADSTER - Helt nya Mazda MX-5

2014-09-04
3736 visningar
seats

Information vid  världspremiären i Barcelona kl. 03.00 den 4 september 2014


Innehåll:
1.    Budskap från Programme Manager
2.    Helt nya Mazda MX-5
3.    Design
4.    Mazda MX-5 historia
5.    Specifikationer och data

1. Budskap från Programme Manager

Utveckla för att bevara

Nobuhiro Yamamoto, Mazda MX-5 Programme Manager:
”Det är med stor glädje som vi nu är redo att introducera den fjärde generationens Mazda MX-5. Som medlem i utvecklingsteamet, och som en sann och passionerad sportbilsentusiast, är jag djupt tacksam till alla de som skapade, utvecklade och stött denna bilmodell under årens lopp. Att se att så många människor runtom i världen fortsätter att beundra MX-5, även nu 25 år efter dess födelse, gör mig lyckligare än jag kan beskriva. Det är tack vare alla dessa ägares och fans stora passion för vår unika sportbil, som MX-5 har mognat och utvecklats under ett kvarts sekel. Jag vill även uttrycka min stora tacksamhet till de europeiska biltillverkare som ursprungligen utvecklade och en gång byggde denna typen av sportbilar, till våra kollegor i USA som kläckte idén för mer än 25 år sedan och till alla Mazda-anställda i Hiroshima och runtom i världen som varit delaktiga i utvecklingen av MX-5 under årens lopp.”

I arv från generation till generation
Jinba Ittai, Mazdas uttryck för körglädje och körupplevelser, har alltid präglat företagets sportbilsikon MX-5, men är idag inte längre enbart förbehållet lätta sportbilar. Numera byggs alla Mazda-bilar med samma lättviktsteknologi. Utmaningar, och att lösa dessa på bästa sätt, har alltid varit en stor del av Mazdas DNA, som t.ex. att utveckla världens första massproducerade rotationsmotor. Det är denna strävan efter att övervinna svårigheter och utmaningar som till slut ledde fram till den första generationens MX-5. Och det var då som begreppet Jinba Ittai föddes. Ett japanskt begrepp som egentligen betyder, fritt översatt, när hästen och hans ryttare blir till ett. Just detta att bilen och hans förare tillsammans skall bli en enhet har hela tiden spelat en stor roll i utvecklingen av Mazdas många modeller genom årens lopp, inte minst under utvecklingen av den senaste Skyactiv-teknologin, designtemat ”KODO – Soul of Motion” och andra innovationer.

Under de 25 första åren har Mazda MX-5 levererat äkta körglädje till sina många ägare, om det så gäller körning på kurviga vägar i måttligt tempo eller bankörning i racingfart. Samtidigt har MX-5 varit starkt delaktig i att öka Mazdas anseende som mycket körglada bilmodeller.

En öppen roadster som alla verkligen kan njuta av
Ända från början har vår utvecklingsfilosofi när det gäller MX-5 varit den samma. Att utveckla och bygga en bil som ger föraren verklig sann körglädje och som även skall vara spännande och rolig att se på. Förutom de många erfarenheter som vi fått från utvecklingen av tidigare generationer har vi även undersökt våra framtida kunders önskemål och känslor inför denna nya generation MX-5. Vi har utvecklat ny teknologi, stött på ett flertal utmaningar, löst dessa och till sist kommit fram till att det är en lätt sportbil, trogen sitt grundkoncept, som bäst passar dagens kunder. Detta innefattar bl.a. Mazdas kärnvärde Jinba Ittai, känslan när föraren och bilen blir till en enda enhet, vilket dessutom skapar en stark samhörighet mellan föraren och hans bil. Vi har även använt begreppet ”Lots of Fun”, som här innebär en körglädje långt utöver det vanliga. Dessa två begrepp har hela tiden varit de viktigaste under utvecklingen av den nya generationens MX-5, samtidigt som kundernas krav hela tiden ökar när det gäller både komfort, säkerhet och miljöhänsyn.

Det är därför som samtliga generationer MX-5 behållit grundkonceptet av att vara en lätt kompakt öppen tvåsitsig sportbil, med frontmonterad motor och bakhjulsdrift,  med ett idealiskt viktförhållande på 50/50 för fram- och bakvagn, med mycket goda kurvegenskaper och till ett överkomligt pris.

Utveckling som för grundkonceptet in i framtiden
Utvecklingen av nya Mazda MX-5 blev en kamp mot bilens 25-åriga historia. Men det blev även en utmaning att utveckla nya MX-5 med tanke på de kommande 25 åren. Under de gågna 25 åren har kraven blivit allt strängare när det gäller miljöhänsyn och säkerhet. Varje ny generation har tidigare sett en liten ökning i både storlek och vikt beroende på dessa allt strängare krav. Nu, med den fjärde generationens MX-5, ville vi med alla medel försöka återvända till grunden. Vi ville bygga en ny MX-5 så nära originalet som möjligt. För att åstadkomma detta har vi arbetat efter ”innovate in order to preserve”, vilket innebär en mycket mer omfattande utveckling och förändring än en vanlig produktförädling.
 
Nyckeln till att förverkliga utvecklingsmålen ligger i att effektivt implementera Mazdas unika Skyactiv-teknologi, som ger rätt balans mellan minskad vikt, ökade miljöhänsyn och större säkerhet. Även Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion” spelar en viktig roll. Den ger nya MX-5 en stark närvaro och vitalitet.

Genom att även utveckla ”Kansei engineering”, vilket Mazda var först med att använda i samband med tillverkningen av första generationens MX-5 i slutet av 1980-talet, har  resultatet blivit den httills mest kompakta versionen av MX-5, som dessutom är mer än 100 kilo lättare än föregående generation.

Mazda MX-5 har ständigt utvecklats på ett sätt som endast har varit möjligt genom att både ägare, fans och Mazdas ingenjörer hela tiden haft samma kärlek till den här lilla lätta sportbilen. Som utvecklingschef för nya MX-5 är jag både djupt tacksam och mycket väl medveten om det stora ansvar som jag bär. Detta förklarar varför vi aldrig ens kan ta en paus i utvecklingen, ”innovating in order to preserve”, om vi vill att MX-5 skall fortsätta att vara ett lika stort framgångsrecept de kommande 25, eller till och med 50, åren. Detta är vår plikt som ansvariga för utvecklingen av MX-5. Samtidigt är det något av en dröm, en källa till glädje, och något som vi kan vara stolta över. Det är också en övertygelse som med säkerhet kommer att ärvas av framtidens ingenjörer för utvecklandet av kommande generationer MX-5. Vi är alla redo för de utmaningar som kommer under nästa kvartssekel, och även därefter. Alltid inspirerade av den kärlek som våra fans runtom i världen visar för vår Mazda MX-5.

Nobuhiro Yamamoto
Mazda MX-5 Programme Manager

2. Helt nya Mazda MX-5

Glädje i nuet, glädje för livet

En bil som tilltalar bilälskarens alla sinnen

Att maximera Jinba Ittai och “Lots of Fun” innebar att designers och ingenjörer gjorde mycker mer än att bara utveckla en kompakt sportbil. Att äga en MX-5 skall, förutom den stora körglädjen,  göra livet mera glatt, färgstarkt och angenämt.  Vid utvecklingen av nya Mazda MX-5 var det framförallt tre områden som var viktigast.

För det första gällde det att skapa en spännande design. Bara en enda titt på nya MX-5 ska få hjärtat att slå litet snabbare. Och när du kliver ner i kupén skall du med ett leende på läpparna känna att du fortast möjligt vill cabba ner och köra iväg. Bilen skall vara som en kär ägodel. För att lyckas med detta anpassades Mazdas KODO-design för att få så harmoniska proportioner som möjligt.

Mazdas designers koncentrerade sig framförallt på följande fem punkter:
•    Vackra och harmoniska proportioner
•    Ett intensivare uttryck av KODO-design som förmedlar snabbhet och smidighet
•    En exteriör som uttrycker den japanska känslan i kontrasten mellan stillhet och rörelse
•    En interiör som ger en enhet med exteriören
•    En känsla av ombonad interiör med en symmetri som ger föraren full koncentration på själva körningen och körupplevelsen

För det andra gällde det att utveckla vägegenskaperna för att ge varje förare en maximal körupplevelse. Vid utvecklingen av varje generation har det viktigaste alltid varit att skapa en bil för människor som verkligen älskar bilkörning, snarare än att fokusera på enbart prestanda. Vid utveckligen av nya MX-5 har fokus varit att bygga en bil som är ännu roligare att köra och ännu mer förutsägbar i sin vägegenskaper.

Detta är en del av vad som utvecklats:
•    Mazdas allra senaste Skyactiv-teknologi och Mazdas gramstrategi har minskat vikten med mer än 100 kilo jämfört med föregående generation.
•    Frontmotor och bakhjulsdrift för att uppnå det ideala viktförhållandet 50/50 mellan fram- och bakvagn.
•    Motorn är placerad närmare bilens mitt, motorhuven, bagagelucka, framskärmar samt
främre och bakre infästningar till stötfångarna är tillverkade i aluminium och även suffletten har gjorts lättare. Dessa åtgärder ger lägre tyngdpunkt och bättre kurvegenskaper.
•    Pedaler, reglage, mätare och all annan utrustning är placerade för att föraren ska få en så rak kroppsställning och en så bekväm körställning som möjligt.
•    Motorhuven är lägre. A-stolparna och vindrutans ram har flyttats bakåt och dessutom gjorts tunnare för att ge bättre sikt framåt och åt sidorna.
•    Skyactiv-G bensinmotorn är placerad längsgående och speciellt anpassad för MX-5.
•    Nyutvecklad och lättare, men fortfarande mycket styv, fjädring med Skyactiv-teknologi. Dubbla triangellänkar fram och multilänk-system bak.
•    Bromssystemet är utvecklat för att få så bra styregenskaper som möjligt under själva inbromsningen.

För det tredje är nya MX-5 utvecklad för att ge en så stor njutning och känsla av öppen sportbil som möjligt. Det viktigaste här är:
•    Nya MX-5 är lika vacker med suffletten uppe som nere.
•    Interiören är designad för att maximera känslan och nöjet av att kunna köra nercabbat.
•    Suffletten är ännu enklare att fälla när du sitter vid ratten.
•    Olika system minskar vindbruset när du kör med suffletten nere.
•    Nya MX-5 har även högtalare i nackstöden.

Helt nya MX-5 har även Mazdas senaste teknologi när det gäller gränsnittet HMI och MZD Connect uppkopplingssystem. MX-5 är givetvis också utvecklad enligt Mazdas säkerhetsprogram, Mazda Proactive Safety.

3. Design

Ett utseende som ger dig hjärtklappning

Att bara göra en måttlig facelift var ingenting för designteamet. Men inte heller att utveckla nya MX-5 enligt dagens trender. Målet var istället att utveckla en öppen och lätt sportbil som liksom tidigare generationer skulle vara tidlös.

Nya Mazda MX-5 skulle givetvis ha utsökta proportioner. Viktigt var också att ge föraren en så utmärkt sittposition som möjligt. Detta åstadkoms genom att flytta kupén en liten bit bakåt. De åkande sitter numera mitt i bilen och dessutom lägre genom att nya MX-5 har lägre tyngpunkt.

Designteamet antog utmaningen att fördjupa KODO-designen och fullt ut uttrycka sina visioner. Nya  MX-5 ser ut som om den, även när den står stilla, accelerar iväg i full fart. Och den smidiga designen ger en föraning om kvickheten i rörelserna. I designstudions lermodeller skapades de konturer som ger reflexer i karossens ytor, reflexer som ser ut att följa bilens rörelser. Det finns linjer utefter karossidorna som går från strålkastarna, över framskärmarna, in framför bakdäcken och som sveper uppåt över bakskärmarna. Linjer som skapar känslor av rörelser. Linjer som influerats av japansk kalligrafi.

När det gäller interiören var målet att skapa en kupé där föraren genast skall känna sig hemma. Om han sitter vid ratten ser han en kraftfull linje som går från övre delen av dörrklädseln till ovansidan av framskärmarna. Förutom att skapa en känsla av frihet, som den som bara kan skapas i en öppen sportbil, framhäver linjen även känslan av att föraren och bilen blir till en enhet, Jinba Ittai.

De främre små sidofönstren har gjorts mer kompakta, vilket bättre styr luftflödet som når kupén. Placeringen av varvräknaren och en mindre ratt skapar en perfekt symmetri mellan de runda mätartavlorna på var sin sida om huvudinstrumentet. I varje detalj har Mazdas designers fokuserat på att utveckla en ny MX-5 som ägarna verkligen kommer att älska.


Med vederbörlig respekt för de gamla engelska pionjärerna som skapade sportbilarna som lade grunden till MX-5, och med första generationens MX-5 som måttstock, har Mazda skapat en ny lätt sportbil för dagens förare. Full med histora, men även full med med dagens krav på modern design och teknik.

4. Historien om Mazda MX-5

Evig strävan efter överkomlig körglädje

Mazda visade MX-5 för allra första gången på Chicago Auto Show den 9 februari 1989. Då fanns ingen liknande, en lätt öppen tvåsitsig sportbil, på marknaden. Segmentet, som hade blomstrat i England under senare delen av 1940-talet, fick stor popularitet genom smidiga köregenskaper, sportigt utseende och överkomligt pris. Men när marknaden på 1960-talet mer och mer började fokusera på säkerhet och komfort, försvann bilklassen. Målet för Mazdas ingenjörer och designers, som utvecklade den första generationen var enkelt uttryckt: att återskapa en körglad lätt sportbil för sanna sportbilsentusiaster runtom i världen, för människor som älskar bilar och bilkörning, precis som de själva.

Mazda MX-5 utvecklades enligt grundprinciperna: lätt, kompakt, öppen och tvåsitsig med längsgående frontmonterad motor, bakhjulsdrift, idealisk viktfördelning på 50/50 mellan fram- och bakvagn, kvicka vägegenskaper och ett överkomligt pris. Snabbt erövrade Mazda MX-5 en mängd priser och utmärkelser, den blev en sensation och en succé på marknaden och i alla länder föddes MX-5 klubbar. En av de mest livaktiga i hela världen i förhållande till antalet bilar på marknaden är MX-5 Club of Sweden med mer än 2 000 medlemmar.

Den andra generationen MX-5 fick världspremiär på Tokyo Motor Show i oktober 1997 och den tredje generationen på Geneve-salongen i början av mars 2005. Den totala produktionen nådde 900 000 exemplar i februari 2011, ett rekord som är noterat i Guinness World Record, som världens mest sålda öppna tvåsitsiga sportbil genom tiderna, en titel som Mazdas ikon erövrade redan i maj 2000. Sista juli i år hade den totala tillverkningen nått  947 123 exemplar. I Sverige har till och med sista augusti 2014 sålts 2 570 exemplar.

5. Specifikationer och data nya Mazda MX-5

Karosstyp: Öppen tvåsitsig sportbil
Längd x bredd x höjd: 3 915 mm x 1 730 mm x 1 235 mm
Hjulbas: 2 315 mm
Motor: Skyactiv-G direktinsprutad bensinmotor
Växellåda: Skyactiv-MT sexväxlad manuell växellåda
Framvagn: Dubbla triangellänkar
Bakvagn: Multilänk-system
Styrning: Elektrisk styrväxel (EPS)
Bromsar fram/bak: Ventilerade/solida skivbromsar
Hjul: 195/50 R16

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19189 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15605 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13319 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12533 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...