hero

Mazda MX-5 fyller 25 år!

2014-03-04
2031 visningar
seats

Det började redan i mars 1979. Mazdas dåvarande utvecklingschef Kenichi Yamamoto intervjuades av den amerikanska motorjournalisten Bob Hall. I slutet av intervjun föreslog Hall att Mazda skulle bygga en liten och lätt sportbil. Och på den vägen är det. Bilen byggdes så småningom och resten är historia. Mazda MX-5 har blivit en ikon i sportbilsvärlden och snart tillverkats i en miljon exemplar. Nu fyller bilen 25 år!

50 ex av MX-5 Spirit till Sverige
Detta firar Mazda bl.a. med en spciell modell som finns hos de svenska återförsäljarna när våren kommer. Mazda MX-5 Spirit är en välutrustad version med 1.8 liters-motorn på 126 hästkrafter och som Roadster Coupé med elektriskt nedfällbart tak. Modellen finns i två nya micalacker, Deep Chrystal Blue och Titanium Flash, samt i Chrystal White Pearl och Brilliant Black.

Mazda MX-5 Spirit har bl.a. som standard klimatanläggning, en förbättrad navigation från Alpine och ny läderklädsel i två färger, sand och svart. Till Sverige kommer endast 50 exemplar av MX-5 Spirit till ett mycket bra pris i förhållande till all utrustning, 224 900 kronor.

Bob Halls idé
Bob Hall hade i hela sitt liv kört klassiska engelska sportbilar från MG, Lotus och Triumph, men irriterats av den undermåliga kvaliteten. Så efter intervjun med Kenichi Yamamoto tog Bob en bit krita, stegade fram till svarta tavlan i konferensrummet och ritade en skiss av sin idé. Mazdas utvecklingsingenjörer anammade idén och därefter började den långa, komplexa processen med att förvandla skissen till en färdig produkt.

Och denna process skulle ta tio år, innan världen fick beskåda det allra första exemplaret av Mazda MX-5 på Chicago Auto Show 1989. Bilen hade hittills gått under kodnamnet P729 och var resultatet av ett unikt samarbete mellan ingenjörer, designers och testförare i både Japan och USA. Det traditionella japanska begreppet Jinba Ittai, där hästen och ryttaren blir till ett, var tidigt ett motto för utvecklingen. Från detta begrepp utvecklades bilen, som nu varit en succé under 25 år. Men i början av 1980-talet var världen ännu inte mogen för denna klassiska sportbil i modern tappning, ansåg de allra flesta.

Det krävdes en hel del övertalning för att projektet skulle kunna sjösättas. Yamamoto och Hall sökte efter allierade. Hall träffade några av medlemmarna i utvecklingsteamet för sportbilen Mazda RX-7 med rotationsmotor. De diskuterade Halls idé och en av dem, Shunji Tanaka, sa de magiska orden: ”lightweight sports car”.

Därmed stod det klart att Mazdas nya lilla sportbil skulle vara lätt. En undersökning i USA av Mazda North America visade att bilen också skulle ha motorn fram, vara bakhjulsdriven och ha tillräckligt med effekt. Givetvis skulle den också ha en spännande design.

Bilens grundprinciper var därmed klara. Men utvecklingen tog inte fart förrän Yamamoto blev president för Mazda Motor Corporation. I mitten av 1984 fanns tre olika designförslag. En konceptbil som ritats i Kalifornien av Mark Jordan och Tsutomo ”Tom” Matano valdes av företagsledningen. Förutom bakhjulsdrift och frontmonterad motor hade denna konceptbil också en mycket direkt styrning, korta växlingslägen och ett för sportbilsentusiaster tilltalande motorljud. Detaljer som blivit synonyma med MX-5 genom alla tider.

Kanske förvånande det någon att bilen inte hade rotationsmotor. Men företagsledningen beslöt att om Mazdas nya sportbil skulle vara både liten, lätt och prisvärd, så var man tvungen att använda vissa delar från redan existerande volymmodeller. Ingenjörerna hittade den rätta motorn i en Mazda 323, en fyrcylindrig 1,6 litersmotor. I Mazda RX-7 fann ingenjörerna den rätta femväxlade manuella växellådan för att skicka de 115 hästkrafterna till bakaxeln. Chassiet fick individuell fjädring och skivbromsar på alla hjulen.

I maj 1987 visades den första prototypen för en grupp utvalda bilexperter och i april 1988 fanns tolv färdigbyggda prototyper. De amerikanska motorjournalister som fick lyckan att provköra dem under juli månad var samtliga mycket positiva. Bygg bilen, var deras förslag.

Resten är historia. Och historien är en legend i bilvärlden.

Mazda MX-5 – generation ett

Även om det fanns skeptiker, också inom Mazda, så kunde Bob Halls idé efter tio år presenteras som färdig bil. Världspremiären för Mazda MX-5 skedde på Chicago Auto Show den 9 februari 1989.

På den amerikanska bilsalongen måste bilen med sina 398 centimeter i längd och 122 centimeter i höjd ha sett mycket liten ut. Dessutom hade den runda hörn, vilket skiljde sig från dåtidens konkurrenter som Toyota MR2 och Fiat X1/9, som dock snart skulle läggas ner. Men reaktionerna på Chicago-salongen var överväldigande positiva.

Vad den första MX-5 hade lyckats med var att på alla sätt fånga renheten och enkelheten i en äkta öppen tvåsitsig sportbil, lätt att köra, enkel att äga och helt enkelt bedårande. Med en vikt av bara 955 kilo hade Mazda verkligen lyckats bygga en lätt sportbil, som trots det uppfyllde alla dåtidens krav på säkerhet. Inte mindre anmärkningsvärt eftersom bilen hade motorn fram och var bakhjulsdriven.

Eftersom bilen var så lätt räckte den relativt sett lilla 1,6 litersmotorn gott och väl till. Motorn hade utvecklats med en speciell cylindertopp och dubbla överliggande kamaxlar. Kompressionen var högre och gav mera kraft vid ett större varvtalsområde. Sammantaget var den första generationens MX-5 mycket pigg med en acceleration från 0 till 100 km/tim på 8,8 sekunder.

Hög körglädje
Mazda MX-5 var onekligen buskul att köra. Väghållningen var suverän och själva känslan i körningen fick alla förare att småle. Så här kul hade inte en sportbil varit på länge. Förklaringen var bl.a. den låga tyngdpunkten, den perfekta viktbalansen mellan fram- och bakdel, 50/50, chassikonstruktionen, den kompakta växellådan med sina korta, exakta slag och den korta, högt placerade växelspaken på mittkonsolen. Dessutom med en för bilens egenskaper perfekt avvägd servostyrning.

Och Mazda MX-5 blev också en omedelbar succé hos köparna. Så populär att den facelift som kom 1994 i stort sett lämnade både design och vägegenskaper intakta. Dock kom den nya versionen med en större 1.8 litersmotor och den redan vridstyva karossen blev ännu mera vridstyv. Även säkerheten uppgraderades med sidokrockskydd i dörrarna, ABS-bromsar och airbags. Men själva grundkonceptet förändrades inte.

Mazda MX-5 – generation två

Åtta år hade gått sedan den första versionen av Mazda MX-5 premiärvisades. Det var dags för en ny modell – generation två. Premiären skedde på Tokyo Motor Show i november 1997 och i Europa på Geneve-salongen i mars 1998. Även om en hel del förändringar skett var grundkonceptet det samma. Exteriören ändrades med försiktighet och fick ett något kraftfullare utseende. Den största skillnaden var att de tidigare s.k. pop up-strålkastarna försvann och ersattes med vanliga strålkastare.

Interiören blev mer komfortabel, bl.a. genom en effektivare vindavvisare och bagageutrymmet blev något större. Väghållningen förbättrades ytterligare genom en mer vridstyv kaross, liksom aerodynamiken genom ett sänkt Cd-värde från 0.38 till 0.36.

2001 kom en facelift på den andra generationens MX-5. 1.8 litersmotorn fick bl.a. sekventiella ventiltider och karossen blev ännu mera vridstyv. En ny Sport-modell introducerades med sexväxlad manuell växellåda, sportfjädring med Bilstein-ben och högfartsdäck. Det fanns även en turboversion med 182 hästkrafter från Mazdaspeed, men denna modell såldes aldrig i Europa.

Mazda MX-5 – generation tre

Större, bredare, lättare. Mazdas lilla öppna sportbil växer upp, men förblir fortfarande lätt.

2005 kom den tredje generationen av Mazda MX-5. Den fick längre hjulbas, bredare spårvidd och större hjulhus för att kunna rymma de nya 17 tums-hjulen. Men trots att den blev större och fick mer utrustning blev den bara 10 kilo tyngre.

Mazdas gramstrategi
Detta var en tidig uppvisning av Mazdas nyskapande ”gramstrategi” för att konsekvent minska bilens vikt. Så t.ex. var bagageluckan i aluminium och mera hög- och ultrahöghållfasthetsstål användaes i karossen. Nya MX-5 generation tre var i själva verket början till en högst medveten viktbesparing på alla följande Mazda-modeller. En process som i allra högsta grad fortsätter.

Den tredje generationens MX-5 fick också förbättrad komfort och bekvämlighet. Ett nytt system innebar att föraren nu kunde fälla och stänga sufletten enklare med bara en hand. Den något rymligare kupén innebar också större förvaringsutrymmen samt bättre plats för både förare och passagerare. Ytterligare nyheter var nyckellöst startsystem och ljudanläggning från Bose.

1,6 liters-motorn försvann och istället kompletterades motorprogrammet med en 2 liters-maskin på 160 hästkrafter, vilken kunde fås tillsammans med den tidigare femväxlade manuella växellådan eller en helt ny sexväxlad manuell låda. Men nya MX-5 behöll givetvis sina grundläggande egeskaper, som t.ex. den perfekta viktbalansen 50/50. Den nya karossen fick ännu lägre tyngpunkt och vridstyvheten förbättrades 47 procent. Kraftigare skivbromsar och på de flesta marknader blev nu även sidoairbags standard liksom Mazdas antisladdsystem, Dynamic Stability Control (DSC).

Den nya generationen Mazda MX-5 blev en stor och omedelbar succé och utsågs bl.a. till Car of the Year 2005-2006 i Japan.

Roadster Coupe
Många MX-5 kunder började fråga efter en version med elektriskt nedfällbart tak. Och bara ett år senare kom Roadster Coupen, där plasttaket vecklade ihop sig på bara 12 sekunder och försvann ner i ett utrymme bakom föraren, utan att inkränka på själva bagageutrymmet.

2009 kom en facelift av generation tre med förbättrad aerodynamik och en mer direkt styrning. Men även motorerna utvecklades, blev mer varvvilliga och bränsleförbrukningen sjönk med 4-7 procent beroende på växellåda. Och för första gången kunde den europeiska MX-5 kunden få en sexväxlad automatisk växellåda med paddlar på ratten. Mindre designändringar gjordes 2012 och en nykonstruerad motorhuv skyddar fotgängare vid en eventuell kollision.

Efter 25 år, och med en försäljning av nästan en miljon exemplar, fortsätter världens mest sålda öppna tvåsitsiga sportbil genom tiderna att högeligen roa sina ägare. Mazda MX-5 är redan en legend – och legenden lever vidare!

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...