hero

Mazda MX-5 premiär på Stockholms Bilsalong

2006-03-27
1595 visningar
seats

Nya Mazda MX-5 begår sin egentliga Sverige-premiär i samband med Stockholms Bilsalong, som öppnar för allmänheten lördagen den 1 april. Visserligen kom det 18 exemplar av en första specialutgåva, kallad Limited Edition, redan runt årsskiftet. Men det är först nu som den vanliga produktionen av Mazda MX-5 med båda 1.8- och 2.0 liters-motorer har anlänt till Sverige. Prisbilden börjar på 212.900 kronor.

Världens mest sålda roadster
Mazda MX-5 är idag världens mest tillverkade tvåsitsiga sportbil. Sedan starten 1989 har drygt 725.000 exemplar redan sålts av denna lilla, lätta klassiska sportbil. En bil som även i sin nya skepnad fortfarande är mycket prisvärd. Faktum är att priset faktiskt gått ner om man räknar in all ny utrustning.

Nya Mazda MX-5 finns med två olika fyrcylindriga aluminium-motorer med dubbla överliggande kamaxlar, en på två liters cylindervolym, som ger 160 hk, och har en topphastighet på 210 km/tim och en accelerationen från 0-100 km/tim på 7,9 sekunder. Den mindre 1.8 liters-motorn ger 126 hk och har en topphastighet på 196 km/tim och en accelerationen 0-100 km/tim på 9,4 sekunder.

Mazda MX-5 har alltid varit en mycket lättkörd tvåsitsig sportbil med utmärkta vägegenskaper. Just den låga vikten och den idealiska vikfördelningen 50/50 mellan fram- och bakvagn är något av förklaringen till de utmärkta vägegenskaperna.

Nya Mazda MX-5 har dubbla länkarmar i framvagnen och en ny bakvagn med multi-länk-system. En ökad spårvidd med 75 mm fram och 55 mm bak förbättrar väghållningen ytterligare. Även den ökade hjulbasen på 65 mm förbättrar stabiliteten i nya MX-5 och gör denna ännu roligare att köra.

Viktjakt
Vid utvecklingsarbetet av nya Mazda MX-5 lades mycket stora resurser på att öka vikten så litet som möjligt, trots alla de nya säkerhetskrav som tillkommit sedan den senaste generationen utvecklades. Mazda-ingenjörerna diskuterade mycket noga varenda gram och alla delar vägdes på guldvåg. De allra modernaste teknikerna användas för att spara vikt. 58% av alla karossdelar är gjorda av höghållfasthetsstål eller ultra höghållfasthetsstål. Resultatet blev att en tom kaross idag väger 247,5 kg, vilket är 1,6 kg mindre än den tidigare modellen. Även totalt lyckades ingenjörerna hålla vikten nere. Nya Mazda MX-5 väger, trots all ny säkerhetsutrustning, bara cirka 10 kilo mer än föregångaren!

Mera standardutrustning
Dessutom är utrustningslistan betydligt längre på nya MX-5. Som standard finns nu på 2.0 liters-modellen både luftkonditionering, Mazdas antisladd-system DSC och antispinn TCS, sidokrockkuddar och CD-spelare. Modellen har dessutom bl.a. 16 tums lättmetallfälgar med 205/50-däck, dubbla airbags, differentialbroms och läderratt med knappar för ljudanläggningen.

1.8 liters-modellen på 126 hk har samma utrustning, förutom differentialbromsen, och kostar 212.900 kronor. Priset för 2.0 liters-modellen är 234.900 kronor.

I modellprogrammet finns även 2.0 Sport med samma motor på 160 hk, men med mera utrustning och en 6-växlad växellåda. I Sport-versionen får du även 17 tums lättmetallfälgar med 205/45-däck, ett sportigare chassi med Bilstein-dämpare, Xenon strålkastare, dimljus fram, automatisk klimatanläggning, läderklädda sportstolar med stolsvärme samt BOSE ljudsystem med CD-växlare. Men så har priset också ökat till 267.900 kronor.

Under utvecklingsarbetet lades även stor vikt ner på chassiets vridstyvhet, bilens tyngdpunkt, viktfördelningen samt givetvis vägegenskaperna. Vridstyvheten har t.ex. ökat med 47%. Genom att flytta motorn bakåt 135 mm är balansen fortfarande 50/50 mellan fram- och bakaxel.

Mer säkerhetsutrustning
Nya Mazda MX-5 har givetvis också blivit säkrare. Nu finns t.ex. sidokrockskydd i dörrarna och dubbla sidokrockkuddar i stolarna. Dessa sidokrockkuddar skyddar både kroppen och huvudet.

Nya Mazda MX-5 är annars marginellt större än sina föregångare. Hjulbasen har ökat 65 mm, längden 20 mm, bredden 40 mm och höjden 20 mm. Men dessa förändringar märks tydligt i interiören. Idag kan personer mellan 150 och 186 cm sitta bekvämt i nya Mazda MX-5. I den tidigare modellen gick gränsen vid 180 cm. Även om motorn flyttats 135 mm bakåt så är benutrymmet 10 mm längre och sitthöjden 17 mm längre.

Av de två tidigare generationerna av Mazda MX-5 har det i Sverige registrerats 1.505 exemplar. Under de två första åren på 1990-talet såldes det tillsammans drygt 600 MX-5. Sedan sjönk försäljningen och var helt borta under några. Från 1997 har det årligen sålts ungefär ett hundratal nya MX-5 på den svenska marknaden. Totalt i Europa finns det över 200.000 Mazda MX-5.

Kraftfullt garantipaket
Mazda MX-5 har liksom övriga Mazda-modeller ett kraftfullt garantipaket innehållande en nybilsgaranti på 3 år eller 10.000 mil, 3 års vagnskada, 3 års Mazda Assistansservice, 3 års lackgaranti och 12 års rostskyddsgaranti.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...