hero

Mazda MX-5 Roadster Coupe - legenden lever vidare

2006-09-13
2343 visningar
seats
  1. Mazda MX-5 historia - legenden lever vidare
  2. Varför en andra modellvariant? - stark efterfrågan
  3. Design - en unik karaktär
  4. Fällbart tak - in i ett mindre utrymme
  5. Kaross & chassi - inte ett gram för mycket
  6. Drivlina - fyrcylindrig motor och bakhjulsdrift
  7. Säkerhet och utrustning

1. Legenden lever vidare

Bara 17 år gammal, men redan en absolut klassiker. En bil som kultförklarats och varit den populäraste sportbilen sedan den introducerades 1989. Den 9 februari detta år är ett historiskt datum i sportbilshistorien och för Mazda Motor Corporation. Det var nämligen då som Mazda visade sin nya MX-5 för allra första gången på Chicago Auto Show. Mazda hade återuppväckt och fräschat upp det klassiska konceptet med en lätt och tvåsitsig roadster. Bilar som i decennier varit prismässigt överkomliga och roliga att köra.

På Geneve-salongen förra året visades den tredje generationen av Mazda MX-5 för första gången. En modell som helt följde i fotspåren på sina två föregångare. Redan i maj år 2000 tog Mazda MX-5 plats i Guinness Book of World Records som världens mest sålda tvåsitsiga roadster genom tiderna. Då hade 531.890 examplar av Mazda MX-5 tillverkats.

Sedan dess har rekordbokens redaktör uppdaterat siffrorna för varje ny upplaga. I slutet av juni 2006 var den totala produktionen av Mazda MX-5 uppe i 774.372 exemplar och fortfarande fortsätter intresset att vara högt för Mazdas roadster runt om i världen och speciellt i Europa, Nordamerika och Japan.

150 priser och utmärkelser genom åren

Lika imponerande är antalet priser och utmärkelser som Mazda MX-5 vunnit runt om i världen under åren. Dessa är nu uppe i 150 stycken!

För varje ny nersion har Mazda hållit fast vid sitt grundrecept, en liten lätt sportbil med bakhjulsdrift, en fyrcylindrig motor med lagom mycket effekt, en perfekt viktbalans på 50/50 mellan fram- och bakvagn samt en enkel tygsufflett som manuellt snabbt kan fällas ner med ett enda handgrepp.

Den nya tredje generationens Mazda MX-5 har ännu mera körglädje utvecklad enligt Jinba Ittai. Detta gamla japanska uttryck används om en ryttare som "sitter som gjuten i sadeln", som är ett med sin häst. Men uttrycket kan också kanske i ett mera modernt sammanhang användas om en duktig formel 1-förare som kliver ner i sittbrunnen på sin racerbil och blir ett med denna. Eller om en snabb motorcykelförare på en racerbana.

Mazda MX-5 behöver därför inte en V6-motor på 200 hästkrafter för att föraren skall uppleva körglädjen och känslan av att ha verkligt kul bakom ratten och nere i sittbrunnen på sin öppna sportbil.


2. Stark efterfrågan på fällbart tak

Under de senaste åren har ett flertal kupéer med elektriskt nedfällbart tak introducerats på marknaden. Denna trend har lett till en ökad efterfrågan även bland potentiella Mazda-kunder för en version av MX-5 med fällbart tak. Många av dessa kunder har aldrig tidigare ägt en MX-5, men skulle kunna tänka sig att köra en öppen roadster kombinerad med den bättre komforten i en kupé med hard top.

Utvecklingschefen för Mazda MX-5, Takao Kijima, är övertygad om att den redan stora skaran av fans runt om i världen kommer att öka med denna nya modell.

- Jag är givetvis klart medveten om att för de riktiga fansen är det endast originalversionen med en manuell tygsufflett som gäller, säger Takao Kijima. Men trots detta är det många som har önskat sig en öppen MX-5, om än med en högre komfort. Med en en snabbt nedfällbar hard top och med samma design och välbalanserade chassi som originalet, är vi övertygade att vi kommer att öka skaran i vår roadsters fanklubb.

Bara 37 kilo tyngre

Ett helt övergripande mål i utvecklingen av Mazda MX-5 Roadster Coupe var att försöka att inte på något sätt försämra originalets egenskaper som en lätt roadster med massor av körglädje. Ingenjörerna arbetade lika hårt nu som inför generation tre med att hålla vikten nere. En Mazda MX-5 Roadster Coupe väger bara 37 kilo mer än en jämförbar modell med tygsufflett.

Lika viktigt var att inte försämra designen. Denna skulle vara så lika originalet som möjligt.

- Visst lyckades vi, säger Takao Kijima med ett leende. Och det bästa är att bilen ser både sportig och snygg ut även med taket uppe."

Ett annat viktigt mål var att det nedfällbara taket inte skulle få inkräkta på utrymmet i bagageutrymmet. Mazdas cabriolet fälls istället ner i ett utrymme mellan stolarna och bagagerummet. Ett system som Mazda är först i världen med.

En annan bonus för den presumtiva köparen av en Mazda MX-5 Roadster Coupe är priset. Jämfört med många andra konkurrenter är priset för versionen med den elektriskt nedfällbara hard topen mycket prisvärd. Prisskillnaden blir endast 16.500 kronor, vilket innebär att en Mazda MX-5 Roadster Coupe 2.0 skulle komma att kosta, i dagens priser, 251.400 kronor.


3. En unik karaktär

Uppgiften för Mazda-ingenjörerna var mycket tydligt definierad: "Behåll grunddesignen hos den tredje generationen MX-5 samtidigt som en ny Roadster Coupe skall ha sin egen spännande identitet."

Nya Mazda MX-5 Roadster Coupe har samma linjespel som versionen med sufflett med några smärre ändringar baktill på bilen. Det är här som många andra kupéer med nedfällbart tak måste göras större, vilket oftast resulterar i en klumpigare akter.

Men Mazda MX-5 Roadster Coupe har lyckats behålla sina slanka linjer även baktill. Detta har uppnåtts genom att utgångspunkten för designteamet var versionen med sufflett och inte att designa en ny kupé. Framrutan, hela fronten, de små sidofönstren, sidolinjen och andra designelement hos Roadster Coupe när det gäller fronten och sidorna har flyttats direkt från originalmodellen.

Smärre designförändringar

Endast bakdelen där den nedfällbara hard topen förvaras har ändrats något när det gäller skärmarna och bagageluckans utseende. Bakluckans framkant mot kupén är 40 mm högre jämfört med en vanlig MX-5. För att fortfarande få en harmonisk akter på Roadster Coupe har designers höjt bagageluckans bakre del med 20 mm.

För att motverka att den högra aktern på Roadster Coupe skulle minska bilens låga och sportiga utseende har skärmbreddarnas utseende förändrats något.


Större bakfönster

Genom att använda ett formbart och mycket starkt plastmaterial för taket, istället för plåt som andra liknande bilmodeller på marknaden, fick designers en större frihet att kunna rita det för Roadster Coupe optimala utseendet. Bakfönstret med elektriska uppvärmningsslingor kunde göras något större för bättre bakåtsikt än på sufflett-modellen. När taket är uppfällt är Roadster Coupe endast 10 mm högre än originalet, medan bredd, längd, hjulbas och spårvidd är exakt de samma.

Ett annat mål vid formgivningen var att att göra hard topen så kompakt och elegant som möjligt. För att motverka att taket ser alltför upprätt ut, trots att detta fälls ner i utrymmet bakom kupén och inte längre bak i bagageutrymmet, har B-stolparna fått en något annorlunda utformning. Dessutom har taket fått ett extra litet veck på varje sida för att bättre förena bilens front med mittsektionen.

En annan liten förändring mot originalmodellen är att det högt monterade bromsljuset flyttats något längre framåt, är tunnare och också fått vitt glas istället för rött. De bakre kombinationsljusen och bakstötfångaren är helt identiska med en vanlig MX-5.

Nya unika färger

Nya Mazda MX-5 Roadster Coupe finns i sju olika exteriörfärger, varav två helt nya och unika mica-lacker, Stormy Blue och Highland Green.

Interiörmässigt finns också vissa skillnader. Med ett par knappar på var sin sida om knappen för varningsblinkersen sköts öppningen och stängningen av taket. Det finns även en knapp som varnar föraren om taket av någon anledning inte har stängts ordentligt.

Det är också smärre ändringar gjorda mellan och bakom de två sätena. De två förvaringsfacken bakom sätena har fått ge vika för att istället kunna få plats med det nedfällda taket. Mindre förvaringsfack finns fortfarande i den stora mittkonsolen.


4. In i ett mindre utrymme

Mazda-ingenjörerna har arbetet intensivt med att packa det nedfällbara taket så kompakt som möjligt och för att detta inte skall stjäla något utrymme i bagageutrymmet. Dessutom är taket lätt att fälla och ta upp. Liksom på sufflett-versionen lossar föraren först på ett handtag placerat på mitten av takets framkant. Efter detta trycker föraren in öppningsknappen och efter endast 12 sekunder har taket försvunnit. Snabbast bland alla dagens cabrioleter. Öppning och stängning måste ske när bilen står stilla.

Snabbaste fällningen - 12 sekunder

Det nedfällbara taket är utvecklat av Mazda tillsammans med Webasto Japan och består av tre delar samt den rörliga skyddsluckan. Totalt fyra elmotorer, två på varje sida av bilen, sköter förändringen av nya Mazda MX-5 Roadster Coupe från en hard top till en öppen roadster. Före öppningen eller stängningen av hard topen sänks sidofönstren automatiskt cirka 100 mm för att ge tillräckligt med utrymme för denna manöver.

För att takets vikt skall bli så låg som möjligt använder Mazda två olika material, dels en sandwich-konstruktion till de yttre delarna av taket och dels glasfiberförstärkt polypropylene till de inre panelerna av taket.

Nya takmaterial

Sandwich-konstruktionen består av ett kompositmaterial av fiberplast med hög styvhet och stort värmemotstånd till glädje för designers. Materialet är lätt att forma och tillåter en design som inte skulle vara möjlig med stål eller aluminium. Sandwich-konstruktionens yta ger dessutom en utmärkt lack.

Glasfiberförstärkt polypropylene kombinerar fördelarna av låg vikt med hög styrka. Detta material ger en så bra yta att det inte behöver lackeras. De nya materialen innebär att takets tjocklek endast är 20 mm.

Dessa nya material innebär också att takets konstruktion är lätt och kompakt. Själva taket, exklusive skyddsluckan, väger bara 18 kilo mer än en tygsufflett.

Eftersom bakluckans framkant är 40 mm högre än på en vanlig MX-5 har även vindavvisaren bakom de två sätena kompletterats med ytterligare en av polypropylene.

Vid körning i 120 km/tim med taket uppe har ljudnivån sänkts med 8 db i nya Mazda MX-5 Roadster Coupe.


5. Inte ett gram för mycket

När den tredje generationen av Mazda MX-5 utvecklades var en av de viktigaste uppgifterna att minimera vikten. Ingenjörerna jagade varje litet gram. En av huvuduppgifterna när Roadster Coupe skulle utvecklas var också att minimera vikten. Endast genom detta kunde Jinba Ittai även uppnås i hard top-versionen.

Gramjakt

En Roadster Coupe är endast 37 kilo tyngre än en vanlig MX-5. Av dessa kilon kommer 30,2 kilo från själva taket, skyddsluckan och en del andra mindre delar tillhörande dessa konstruktioner. Tre kilo mer väger bagageluckan som nu är i stål istället för aluminium. 1,6 kilo väger den komplicerade konstruktionen för nya reglage, 0,3 kilo den nya vindavvisaren och andra mindre förändringar och 1,4 kilo tillkommer för extra förstärkningar och ljudisolering.

Eftersom Roadster Coupes öppning för att förvara det nedfällda taket är 45 mm bredare och 82 mm längre än öppningen för suffletten på en vanlig MX-5, var ingenjörerna tvingade att förstärka karossen på vissa ställen för att kompensera för den minskade vridstyvheten.

Lika vridstyv

Dessa förstärkningar gör en Roadster Coupe lika vridstyv som en vanlig MX-5. Även här arbetade Mazda-ingenjörerna hårt för att göra viktökningen så liten som möjligt. Till slut blev den endast 820 gram.

Medan vridstyvheten hos en vanlig MX-5 med sufflett är lika stor om suffletten är uppe eller nere, så är vridstyvheten hos Roadster Coupe något bättre när taket är uppe än när det är nere. För att minimera denna skillnad utvecklades chassiet.

Eftersom en Roadster Coupe har en något större vikt över bakvagnen med taket nedfällt har bakre fjädrar och stötdämpare anpassats efter detta förhållande. Dessutom har kraftigare krängningshämmare monterats fram med större diameter, en ökning från 21 till 22,2 mm, tillsammans med nya sättningar i de främre stötdämparna.



6. Fyrcylindrig två liters-motor och bakhjulsdrift

Nya Mazda MX-5 Roadster Coupe kommer till Sverige med samma två liters motor som vanliga MX-5. Motorn är från Mazdas egen motorfamilj MZR. Motorn ger 160 hk vid 6.700 rpm och har ett maximalt vridmoment på 188 Nm vid 5.000 rpm. Minst 90% av effekten finns hela tiden mellan 2.500 och 6.700 rpm. Tack vare Roadster Coupes förbättrade aerodynamik har toppfarten ökat med 5 km/tim till 215 km/tim.

Roadster Coupe har endera en femväxlad manuell växellåda eller en sexväxlad i Sport-modellen.


7. Säkerhet och utrustning

Den tredje generationens Mazda MX-5, både versionen med sufflett och nya Raodster Coupe, har sidoairbags som standard. Dessa är monterade i stolarnas utsida och består av två olika kammare, som skyddar både kroppen och huvudet. Varje kammare aktiveras och fylls samtidigt. Detta system ger ett snabbare skydd i jämförelse med konventionella system av dubbla airbags, som fylls en efter en. Mazdas system ger samma skydd som en täckt bil utrustad med krockgardiner.

Passagerarkrockkudden går att stänga av manuellt och Mazda MX-5 har även ISOFIX-fästen för barnstol. Både styrstången och bromspedalen är krockeftergivliga för att minska skadorna vid en eventuell kollision. Båda stolarna har trepunkts säkerhetsbälten med både bältesförsträckare och belastningsbegränsare.

Om en Mazda MX-5 skulle rulla runt vid en olycka har A-stolparna extra förstärkningar av ultrahöghållfasthetsstål på 1.500 Mpa, en kraftig båge runt vindrutan och extra förstärkningar bakom sätena. Vid en eventuell sidokollision finns kraftiga balkar i dörrarna.

58% höghållfasthetsstål

58% av karossen är gjord av endera ultrahöghållfasthetsstål eller höghållfasthetsstål, vilka är upp till tre gånger starkare än vanligt stål och som är idealiskt som ett tunt och lätt material, vilket dessutom är extremt starkt. Motorhuven är i aluminium och utvecklad med tanke på att optimalt skydda fotgängare vid en eventuell kollision.

Roadster Coupes aktiva säkerhet omfattar ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelare (EBD), dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antislirsystem (TCS) samt differentialbroms.

Nya Mazda MX-5 Roadster Coupe 2.0 har bl.a. femväxlad manuell växellåda, 16 tum lättmetallfälgar, luftkonditionering samt läderratt med knappar för ljudanläggningen som har radio och CD-spelare.

Mazda MX-5 Roadster Coupe 2.0 Sport har istället bl.a. sexväxlad växellåda, 17 tums lättmetallfälgar, automatisk klimatanläggning och BOSE ljudsystem med radio, CD-spelare och CD-växlare. Dessutom har Sport-modellen skinnklädsel, Bilstein stötdämpare och Xenon-strålkastare. Utrustningen blir lika på Roadster Coupe-modellerna som på vanliga MX-5.

Nya Mazda MX-5 Roadster Coupe introduceras på den svenska marknaden någon gång under senvintern 2007. Idag kostar en Mazda MX-5 2.0 234.900 kronor och en 2.0 Sport 267.900 kronor. Tillägget för Roadster Coupe kommer att bli 16.500 kronor.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12645 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...