hero

Nya Mazda MX-5 hårdtestades på Nürburgrin

2005-10-28
1277 visningar
seats

På klassiska tyska racerbanan Nürburgring finjusterades nya Mazda MX-5 under en intensiv testperiod. Här genomgick bromsar, däck och fjädring de slutliga testerna. Att köra 1 000 mil på den klassiska 21 kilometer långa banan med de 73 kurvorna är som att köra 20 000 mil på vanliga vägar, vilket är ungefär lika långt som genomsnittet för en bil under en hel livslängd.

Med 73 kurvor på 21 kilometer
Att testerna på Nürburgrings berömda nordslinga, där Tysklands GP arrangerades till 1976, dessutom gav mycket gott resultat bevisas av att varvtiderna för nya Mazda MX-5 hela tiden sjönk. Efter avslutad testperiod var nya MX-5 15 sekunder snabbare över de 21 kilometerna än sin föregångare. Kraftigare motor, större bromsar och däck samt ett vridstyvare och mycket välbalanserat chassi gjorde detta möjligt.

Efter ett avbrott på två år är Mazdas testingenjörer numera regelbundna gäster på Nürburgrings berömda Nordschleife och nya MX-5 är den första modell som dragit nytta av dessa tester.

- Nordschleife är mera likt normala vägar än en modern racerbana. Därför är klassiska Nürburgring så intressant för oss, säger Yasuyoshi Mushitani, chassiingenjör och ansvarig för Mazdas europeiska testverksamhet. Banan ändrar förutsättningar ideligen beroende på väder och olika underlag. Varje kurva har sitt underlag och sitt väggrepp. Flera kurvor lutar åt fel håll. Kurvornas radier är olika. Men de tuffaste partierna är de där det finns ett gupp samtidigt som du skall svänga in i en kurva. Då sätts verkligen chassiet och väghållningen på högsta prov.

Även om Mazdas utvecklingsteam redan kört massor av tester och uthållighetsprov på sin egen testbana i Miyoshi i Japan, var sluttesterna på Nürburgring helt avgörande för finjusteringen av vägegenskaperna på nya Mazda MX-5.

- Vi körde till exempel att antal varv och mätte hela tiden temperaturen i stötdämparna, säger Alexander Fritsche, bitr. chef för Mazda Europe R & D Centre. När det gäller bromsarna, testade vi inte bara temperaturen, utan även pedaltrycket och bromssystemets stabilitet. Och endast efter testerna på Nürburgring kunde vi vara säkra på vilka däck som passade bäst. Ett däck kan fungera mycket bra på vanlig väg, men efter bara några varv på "Ringen" kan resultatet bli helt annorlunda.

Efter att testerna på Nürburgring var färdigkörda i maj 2004 fortsatte testerna i det tyska Eifel-området, som också har sina fördelar. Motorvägarna i området har ganska liten trafik och inga hastighetsbegränsningar. Landsvägarna har olika underlag och är på sina ställen ordentligt krokiga och krävande.

- För oss var det viktigt att nya MX-5, förutom de sportiga egenskaperna, också var lättkörd på vanliga vägar och lätt att använda i vanlig trafik, fortsätter Fritsche. I dessa tester var vår viktigaste uppgift att se till att bilen hela tiden följde ideallinjen.

På Autobahn testade Mazdas förare bilens riktningsstabiltet i hög fart, särskilt under snabba sidoförflyttningar mellan filerna. På de vanliga landsvägarna testades känslan i bromspedalen, styrningen, det omedelbara svaret i gaspedalen, komforten i låg hastighet, liksom känslan i växelspaken och hela transmissionen.

På klassiska vägar i England och Skottland
Ny Mazda MX-5 har också testats på klassiska roadstervägar i Storbritannien. Här på smala och kurviga vägar har tester genomförts i grevskapet Essex i östra England och runt Glen Eagles och Perth & Kinross i Skottland.

När chassiet till nya Mazda MX-5 utvecklades tog ingenjörerna den klassiska japanska ritualen "Jinba Ittai" som föredöme. "Jinba Ittai" är ett ryttarspel där ryttaren och hans häst måste vara ett för att verkligen lyckas. Precis samma känsla har Mazda velat bygga in i nya MX-5. Istället för att enbart erbjuda en massa hästkrafter, var det viktigaste för Mazda att bygga en så välbalanserad sportbil som möjligt, vilken ger duktiga förare möjlighet att njuta av köregenskaperna utan att behöva en onödigt stor motor.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...