hero

Stora gramjakten i nya Mazda MX-5

2005-11-09
1382 visningar
seats

Den är större, kraftigare och bättre utrustad - men bara 10 kilo tyngre!

Den stora jakten på varje onödigt gram var en av de största utmaningarna när nya Mazda MX-5 utvecklades. Därför har varje detalj vägts i guldskål och lättare material som höghållfasthetsstål, aluminium och olika kompositmaterial har använts i större utsträckning.

Nästan alla nya bilar tenderar att bli tyngre idag än sina föregångare beroende på striktare säkerhetsnormer, som kräver mer utrustning, samt kunders önskemål om ytterligare tillbehör. I nya MX-5 ville Mazda vända trenden - och lyckades.

Enbart 10 kilo tyngre trots ökad säkerhet Högsta prioritet för Mazdas ingenjörer under hela utvecklingsarbetet av tredje generationens MX-5 var att göra den så lätt som möjligt. Trots att denna nya version t.ex. har sidoairbags, större hjul, starkare motor, ett förstärkt chassi och mera standardutrustning har vikten inte ökat med mer än 10 kilo, litet olika beroende på modell. Tack vare denna intensiva gramjakt har den senaste generationen av Mazdas tvåsitsiga raodster lyckats bevara originalets kännetecken som en lätt och rolig sportbil med en fantastisk vägkänsla. Sufletten är t.ex. fortfarande manuell och inte elektriskt manövrerbar, vilket hade kostat extra vikt.

58% av alla karossdelar i nya Mazda MX-5 är tillverkade i ultrahöghållfasthetsstål eller i höghållfasthetsstål, vilket har sparat 10 kilo. Genom att använda aluminium i t.ex. motorhuv, bagagelucka, hjälpram, främre och bakre hjulupphängning, bakre bromskalipprar och bakre fjädringsinfästningar minskar vikten ytterligare. Enbart främre hjulupphängning och rörformiga krängningshämmare minskar vikten med 6,2 kilo på framaxeln.

Punktsvetsning med friktion
Punktsvetsning med friktion, en process först använd på Mazda RX-8, har använts till bagageluckan på nya Mazda MX-5. Denna process, för vilken Mazda har 20 registrerade patent, förenar galvaniserat stål med aluminiumplåtar, genom en helt ny processteknik. Att använda galvaniserat stål har även fördelar när det gäller hållbarheten och att förhindra rostbildning. Denna nya process med friktionssvetsning sparar också mycket elektricitet jämfört med vanlig punktsvetsning. Dessutom blev bagageluckan 2,5 kilo lättare.

Andra exempel på lättade detaljer är insugningsröret, där 2,4 kilo sparats, och cylindertoppen, som nu väger 1,3 kilo mindre. Båda delarna tillverkas i ett starkt plastmaterial. Mazdas intensiva gramjakt gjorde också att ingenjörerna hittade nya lösningar att montera servopumpen till styrningen och kompressorn till klimatanläggningen, vilket sparade 3,2 kilo.

Aluminiummotor
Även motorn i sig själv är lättare än i den tidigare versionen. Två liters-maskinens motorblock i aluminium är t.ex. 5,4 kilo lättare än det gjutjärnsblock som användes i den gamla versionens 1.8 liters-motor.

Även de allra minsta delarna har genomgått Mazdas viktbesparingsprogram. Backspegeln i nya MX-5 är t.ex. 84 gram lättare än tidigare.

Under de första utvecklingsfaserna av nya Mazda MX-5 listade ingenjörerna inte mindre än 573 olika idéer för viktbesparing. Hade alla dessa genomförts skulle den nya versionen av MX-5 vara 43,5 kilo lättare än den tidigare generationen. Men alla dessa viktbesparingar var inte realistiska att genomföra mestadels på grund av tillförlitlighet och/eller med tanke på olika säkerhetsfaktorer.

Den optimala viktbalansen 50/50 mellan fram- och bakvagn i kombination med lägre tyngdpunkt och den allt övergripande gramjakten, innebär att nya Mazda MX-5 är minst lika rolig att köra som tidigare version samtidigt som den inbyggda säkerheten ökat avsevärt.

Mazdas gramjakt - viktiga komponenter som är lättare i nya Mazda MX-5:

- Ultra höghållfasthetsstål och höghållfasthetsstål i kaross och golv -10 kg
- Aluminiumblock i 2.0 liters-motorn -5,4 kg
- Annan montering av servopump och kompressor till klimatanläggning -3,2 kg
- Rörformiga främre krängningshämmare -2,4 kg
- Modifikationer i styrsystemet -0,6 kg
- Insugningsrör i plastmaterial -2,4 kg
- Cylindertopp i plastmaterial -1,3 kg
- Främre hjulupphängning i aluminium -3,8 kg
- Bakre bromskalipprar i aluminium -1,5 kg
- Bagagelucka i aluminium -2,5 kg
- Ny kontrollenhet för ABS och DSC -1,1 kg
- Lättare suflett -200/400 gram
- Ny backspegel -84 gram

Följande säkerhetskomponenter har ökat vikten:

- Starkare främre takstolpar +5,4 kg
- Nya sidokollisionskydd i dörrarna +1,0 kg
- Nya balkar bakom sätena +12,8 kg
- Sidoairbags +2,3 kg

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19166 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15588 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13298 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12448 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...