hero

Uppdaterad Mazda MX-5 med ännu mera körglädje

2012-09-28
1546 visningar
seats

Lätta sportbilar har kommit och gått under de 23 senaste åren, men bara Mazda MX-5 finns kvar i produktion. Och nu när den totala tillverkningen stadigt närmar sig en miljon exemplar blir världens genom tiderna mest sålda roadster ännu litet roligare att köra. Och även säkrare. Men vad som inte ändrats är den lätta konstruktionen, pålitligheten och det överkomliga priset som gjort MX-5 till en legend på sportbilsmarknaden.

Nya uppdaterade Mazda MX-5, som kommer till Sverige under våren 2013, har också fått ännu bättre köregenskaper. En finjustering av motorstyrningen ger bättre gasrespons, vilket skapar en mer linjär, livlig och direkt känsla vid acceleration, t.ex. efter inbromsningar på kurviga vägar.

Men även bromsarna har förbättrats. Bromsservons karaktär har ändrats, vilket bättre fördelar bromskraften mellan fram- och bakvagn och gör inbromsningarna stadigare. En ny typ av accelerationskontroll börjar arbeta så fort föraren släpper bromspedalen och trampar på gasen igen. Tillsammans ger dessa nya funktioner en mer kontrollerad inbromsning och en smidigare acceleration.

Nya Mazda MX-5 har en aggressivare frontgrill och ny design av främre stötfångaren. Grillen är något större, men framförallt syns skillnaderna på de båda öppningarna vid sidan av grillen där dimljusen sitter. Som en av åtta olika exteriörfärger ersätter Dolphin Grey den tidigare kulören Metropolitan Grey. I övrigt har nya MX-5 även fått bättre material i vissa delar av inredningen med bl.a. matchande paneldekorer och läderrattens ekrar i en blank mörk grå kulör. Färddator är nu standard och den inre backspegeln är automatiskt avbländbar.


Aktiv motorhuv
När fronten designades om på nya MX-5 fanns givetvis även säkerhetsaspekter med i bilden, som t.ex. de hårdare EU-reglerna när det gäller skydd av fotgängare vid en eventuell kollision. MX-5 har nu som första Mazda-modell en s.k. aktiv motorhuv. Vid en kollison lyfts motorhuven automatiskt upp, vilket skapar ett större utrymme under huven för att bättre ta upp krockenergin och minska risken för allvarliga skador på fotgängaren. Den nya designen på den främre stötfångaren minskar dessutom skadorna på fotgängarens ben vid en kollision.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12674 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...