hero

Uppdaterad Mazda MX-5 - nu även med automat

2009-02-11
1870 visningar
seats

Nu kommer en uppdaterad version av världens mest sålda tvåsitsiga sportbil, Mazda MX-5. På bilsalongen i Paris i höstas premiärvisades nya Mazda MX-5, som bl.a. fått en ny front, ny sexväxlad automatisk växellåda med rattpaddlar, förbättrad väghållning, varvvilligare motor och ett sportigare ljud.

I år fyller Mazda MX-5 20 år. Den tvåsitsiga sportbilen är nu inne på sin tredje modell, men MX-5 har hela tiden ständigt utvecklats av Mazda-ingenjörerna. Bilen har under årens lopp fått massor av utmärkelser. Bara den tredje generationen MX-5, som premiärvisades på Geneve-salongen i mars 2005, har hittills tilldelats 58 priser och utmärkelser runtom i världen, som t.ex. 2005-2006 Japan Car of the Year, Wheels Magazine´s 2005 Car of the Year och Top Gear Magazine´s Roadster of the Year 2005. Totalt under dessa 20 år har Mazda MX-5 erövrat 178 olika utmärkelser. Till och med november månad 2008 har Mazda MX-5 tillverkats i 855.000 exemplar, varav 254.000 är sålda i Europa. Nästan två tusen av dessa har sålts i Sverige.

Under 2006 fick den ursprungliga versionen med en manuellt nedfällbar tygtopp sällskap av en Roadster Coupe med ett elektriskt nedfällbart tak i lätt kompositmaterial och med en vikt på bara 37 kg. Hardtopen fälls ner i ett utrymme mellan stolarna och bagageutrymmet, vilket innebär att storleken på detta är helt intakt. Att fälla upp, eller ner, hardtopen tar bara 12 sekunder.

Ny front med större grill
Den nya versionen av Mazda MX-5 har fått en ny, större och femkantig frontgrill, liknande de övriga modellerna i Mazda-familjen. Dock är den nya femkantiga grillen något rundad för att behålla MX-5:ans karaktär, vilket alltid varit viktigt för Mazdas tekniker och designers. Även huvudstrålkastarna och de främre dimljusen har fått en kraftigare och mer utpräglad design för att passa tillsammans med den nya grillen och stötfångaren, vars hörn nu går längre ner mot marken.
Även från sidan har nya Mazda MX-5 fått ett kraftfullare och sportigare utseende genom nya sidokjolar som avslutas i den nya bakre stötfångaren som blivit bredare och mer integrerad i den övriga karossen.

Förbättrad väghållning
En hel del av dessa exteriörförändringar ger nya Mazda MX-5 även en förbättrad väghållning. Grillens underkant har fått en mer utskjutande design, bredare deflektorer framför framhjulen styr luftströmmarna bättre, de utvändiga backspeglarna har fått en optimal design för minimalt luftmotstånd och nya bakljus minskar den bakre turbulensen.

Mazda-ingenjörerna har även finjusterat fjädringen och dess infästningar på olika sätt. På nya Mazda MX-5 har krängningscentrat sänkts med 26 mm. Alla modifieringar innebär att väghållningen förbättrats ytterligare, speciellt kurvegenskaperna.

Mazda MX-5 Roadster Coupe, med elektriskt nerfällbart tak i kompositmaterial, har fått ytterligare förändringar, som numera särskiljer den något mer från versionen med sufflett. Medan sufflett-versionen har en horisontell ribba i grillen har Roadster Coupe en grill med nätmönster och kromad ram. Området runt strålkastarna på sufflett-versionen är silverlackerat mot kromfärgat på Roadster Coupe. Dimljusens kanter är svarta på sufflett-versionen, medan de är silverfärgade på Roadster Coupe. De yttre dörrhandtagen är lackerade i bilens färg på sufflett-versionen, medan Roadster Coupe har kromade dörrhandtag. Även det högt monterade bakre bromsljuset har olika färg, rött glas på sufflett-versionen medan Roadster Coupe har klarglas.

Nya modellen av Mazda MX-5 har också fått nydesignade aluminiumfälgar. 16-tumsfälgarna har fem dubbla ekrar, medan 17-tumsfälgen har tio vridna ekrar för att skapa en ännu starkare känsla av kraft och rörelse.

Även interiören har fått en del förändringar. Bl.a. är delar av instrumentpanelen, som tidigare var pianosvart, numera mörkt silverfärgade. Mätarna har ny grafik för att lättare kunna läsas och informationen har kompletterats med färddator för genomsnittsförbrukning och yttertemperatur. På flera marknader finns numera även läderklädda Recaro-stolar med alcantarainlägg.

Nya Mazda MX-5 har även begåvats med ett par nya exteriörfärger, aluminiummetallic och en mörkare grå micalack kallad Metropolitan Grey. Kvar i färgprogrammet finns sedan tidigare metallicfärgerna Copper Red, Stormy Blue och Brilliant Black samt de solida färgerna rött och vitt. Vitt dock endast på sufflett-versionen.

Varvvilligare två litersmotor
Mazda MX-5 har alltid varit välkänd för sina utmärkta köregenskaper. Nu har två litersmotorn utvecklats ytterligare. Mazda-ingenjörerna har ökat precisionen i motorn genom bl.a. smidd vevaxel, andra kolvar och ventilfjädrar. Motorns maxvarv har därför ökat från 7.000 rpm till 7.500 rpm och den maximala effekten på 160 hk finns nu vid 7.000 rpm istället för som tidigare vid 6.700 rpm. Det maximala vridmomentet är 188 Nm vid 5.000 rpm. För den versionen med automatlåda gäller att det maximala fortfarande är 7.000 rpm och den maximala effekten på 160 hk finns redan vid 6.700 rpm.

1.8 litersmotorn ger som tidigare 126 hk vid 6.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 167 Nm vid 4.500 rpm.

Den sexväxlade manuella växellådan till två litersmotorn har också utvecklats. Ytan på första till fjärde växelns trippelsynkronisering har nu en karbonbeläggning och på tredje och fjärde växelns synkroniseringar har diametern ökats med sex millimeter. Tillsammans med andra förändringar har accelerationen förbättrats från 7,9 till 7,6 sekunder från 0-100 km/tim och topphastigheten ökat från 210 till 218 km/tim.

Till två litersmotorn finns nu även farthållare som standardutrustning.

Lägre bensinförbrukning
Samtliga motorer har också genomgått en ekonomitrimning. Bensinförbrukningen har minskat med mellan fyra och sju procent. 1.8 litersmotorn har nu en genomsnittlig bensinförbrukning på 7,0 liter/100 km, en minskning med fyra procent, och CO2-utsläpp på 167 gr/km. Två litersmotorn med femväxlad manuell växellåda har också sänkt förbrukningen med fyra procent till 7,4 liter/100 km, CO2-värde på 177 gr/km, medan versionen med sexväxlad manuell växellåda sänkt sin förbrukning med sju procent till 7,6 liter/100 km och ett CO2-värde på 181 gr/km. Den nya versionen med sexväxlad automatisk växellåda har en genomsnittlig bensinförbrukning på 7,9 liter/100 km och släpper ut 188 gram CO2 per kilometer .

Sexväxlad automat med rattpaddlar
Till nya Mazda MX-5 kan du nu även få en helt ny sexväxlad automatisk växellåda med två helt nya system, Direct Activematic (DAM) och Active Adaptive Shift (AAS). DAM tillåter föraren att snabbt växla med paddlarna på ratten utan att först behöva lägga i det manuella växlingsläget. Växelväljaren kan fortfarande vara kvar i driveläget. Systemet har utvecklats för att föraren snabbt skall kunna växla ned, speciellt i tre olika fall; för att kunna använda motorbroms i nedförsbacke, för att snabbt kunna accelerera från en kurva efter inbromsning och för snabba omkörningar.

Det andra nya systemet, Active Adaptive Shift (AAS), tar hänsyn till förarens körsätt och vägens karaktär. När systemet märker att föraren vill köra sportigt växlar automatlådan upp något senare, precis som föraren själv skulle ha gjort. AAS-systemet lär sig förarens körsätt vid den aktuella tidpunkten och ger en sportigare körupplevelse trots automatlåda.

Lägre ljudnivå i kupén
Även Mazdas ljudtekniker har arbetat med den nya versionen av MX-5 för att ge den ett mer spännande ljud. Bl.a. har ingenjörerna använt en teknik kallad Induction Sound Enhanced (ISE), som tar vara på ljud som uppkommer när gasspjället öppnas för att öka luftmängden till motorn.

Ljudnivån i kupén har också förbättrats. Genom att bl.a. minska däckens resonansljud och lägga till ytterligare isoleringsmaterial på ett flertal ställen har ljudet i kupén på en Roadster Coupe med stängt tak minskat med 2,7 dB.

Inne i kupén har också utrustningen ökat och utvecklats. Boses ljudsystem har nu fått bl.a. sex kanaler mot tidigare fyra. Systemet har nu även s.k. AudioPilot2, som automatiskt justerar ljudnivån och tar hänsyn till både hastighet och inträngande ljud. Ett AUX-uttag och ett 12 voltsuttag innebär att andra ljudsystem kan kopplas till bilens ordinarie system.

Nya Mazda MX-5 i Sverige
På Mazda Motor Sveriges modellprogram för MX-5 finns både 1.8 och 2.0 litersmotorerna, både med tygtak och som Roadster Coupe. Programmet har inte bara utökats med den nya versionen med automatlåda, utan även med fler versioner med 1.8 litersmotorn, som nu även kan fås som Roadster Coupe och med skinnklädsel.

Med två litersmotorn finns två olika utrustningsversioner, 2.0 Sport med sexväxlad manuell växellåda och 2.0 Premium med den nya sexväxlade automatlådan.

Samtliga MX-5 som Mazda Motor Sverige tar in har dubbla krockkuddar samt sidokrockkuddar, som även skyddar huvudet vid en eventuell kollision. Givetvis låsningsfria ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning, EBD, bältesförsträckare och belastningsbegränsare, skivbromsar runtom, dessutom ventilerade fram, dynamisk stabilitetskontroll, DSC, med antispinnsystem, TCS. Passagerarkrockkudden är urkopplingsbar. Vidare uppvärmda säten, läderratt och färddator med yttertemperatur och genomsnittlig bränsleförbrukning.

1.8 litersmodellerna har 16 tums aluminiumfälgar med däck i dimensionen 205/50 R16, manuell luftkonditionering och en ljudanläggning med CD-spelare med MP3- och WMA-uppspelning, rattmonterade kontrollknappar för ljudanläggningen samt AUX-ingång.

Nya Premium-versionen med två litersmotorn och sexväxlad automatlåda har dessutom farthållare, Xenon-strålkastare, främre dimljus, automatisk klimatanläggning, läderklädsel, Boses avancerade ljudanläggning med CD-växlare för sex CD-skivor.

Mazda MX-5 2.0 Sport med sexväxlad manuell växellåda har som tidigare dessutom 17 tums aluminiumfälgar, nu i ny design, med däck i dimensionen 205/45 R17, differentialbroms, Bilsteins sportfjädring, pedaler i aluminium, men nu även Recaros sportstolar i skinn och alcantara.

Priserna för nya uppdaterade Mazda MX-5 börjar på 218.400 kronor för en 1.8 liters modell med tygtak. En 1.8 Roadster Coupe kostar ytterligare 16.500 kronor och skinnklädsel 7.500 kronor.

Priserna för en MX-5 med två litersmotorn börjar på 276.800 för nya Premium-versionen med automatlådan. En 2.0 Sport kostar 280.800 kronor och även för två litersversionerna är tillägget för en Roadster Coupe 16.500 kronor.

De första bilarna av nya uppdaterade Mazda MX-5 kommer till Sverige i slutet av mars månad.


Priser i Sverige
Mazda MX-5 1.8 218.400 kronor
Mazda MX-5 1.8 Roadster Coupe 234.900 kronor
Tillägg för skinnklädsel 7.500 kronor

Mazda MX-5 2.0 Premium 6 AT 276.800 kronor
Mazda MX-5 2.0 Premium 6 AT Roadster Coupe 293.300 kronor
Mazda MX-5 2.0 Sport 6MT 280.800 kronor
Mazda MX-5 2.0 Sport 6MT Roadster Coupe 297.300 kronor

Priserna är rekommenderade cirkapriser I Sverige

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19225 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13358 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...