hero

Världspremiär för nya Mazda MX-5 i Geneve

2005-03-08
1373 visningar
seats

Den 9 februari 1989 är ett historiskt datum i sportbilshistorien och för Mazda Motor Corporation. Det var nämligen då som Mazda visade sin nya MX-5 för allra första gången på Chicago Auto Show. Mazda hade återuppväckt och fräschat upp det klassiska konceptet med en lätt och tvåsitsig roadster. Bilar som i decennier var prismässigt överkomliga och roliga att köra.

16 år senare har mer än 700.000 Mazda MX-5 tillverkats och sålts över hela världen samtidigt som det nu är det dags för den helt nya tredje generationen MX-5. En bil som begick sin världspremiär på bilsalongen i Geneve i början av mars. En bil som utvecklats till modern standard, men som fortfarande tydligt visar att Mazda håller fast vid grundtanken att tillverka en enkel och lätt sportbil, som har massor av renaste körglädje i sann Zoom-Zoom-anda.

Mazda har under lång tid tillverkat unika och spännande sportbilar. Den första som vann berömmelse världen över var Cosmo Sport med wankel-motor 1967. Mazda RX-7 kom 1978, också med en högvarvig wankel-motor, och för två år sedan presenterades den senaste wankel-vagnen, Mazda RX-8. En unik sportbil, inte bara beroende på den tvåskiviga wankel-motorn på 231 hk, utan även för att den faktiskt har plats för fyra personer och genom det unika systemet med fyra dörrar.

Världens mest sålda roadster

Under tiden har Mazda MX-5 blivit världens mest sålda tvåsitsiga roadster. I maj år 2000 tog Mazda MX-5 plats i Guinness Book of World Records. Då hade 531.890 examplar av Mazda MX-5 tillverkats. Nu är produktionen en bra bit över 700.000.

Utvecklingschefen Takao Kijima tittade inte bara framåt för att försöka förstå dagens, och morgondagens, krav när nya Mazda MX-5 skulle utvecklas. Han tittade även bakåt i tiden för att försöka förstå varför denna modell blivit en så stor succé hos bilentusiaster världen över.

"Jinba Ittai"

För Takao Kijima stod det snart klart att själen i en Mazda MX-5 kunde beskrivas med det gamla japanska uttrycket "Jinba Ittai". Detta uttryck används i Japan om en ryttare som "sitter som gjuten i sadeln". "Jinba Ittai" kan också användas om en mycket duktig formel 1-förare som kliver ner i sittbrunnen på sin racerbil och blir ett med denna. Eller om en snabb motorcykelförare på en racerbana,

Andemeningen i "Jinba Ittai" och utmaningen att återigen utveckla en bil som i hela världen skall uppfattas som kul och med massor av körglädje blev den första kärnpunkten i Takao Kijima utvecklingsarbete.

Den andra var att använda Mazdas samtliga samlade tekniska resurser av modern teknologi. För att samla alla resurser inom företaget när det gäller chassi, drivlina och kaross bildade Kijima ett s.k. Kansei Engineering Team.

Till en början diskuterade Kijimas team vad som skulle finnas kvar från de två tidigare generationerna och vad som skulle utvecklas. Sex nyckelområden definierades, design, invändigt och utvändigt, känsla för materialet, ljud, kurvtagning, körkänsla och bromsar.

Samtidigt fastställdes några viktiga förutsättningar:

Nya Mazda MX-5 skall vara så kompakt och lätt som möjligt, men ändock uppfylla alla nya säkerhetsföreskrifter. Två personer skall ha gott om plats samtidigt som allt utrymme skall utnyttjas maximalt. Det tidigare konceptet med motorn monterad fram och bakhjulsdrift skull användas även i fortsättningen och en viktfördelning på 50/50 skall uppnås. Dessutom skall endera länkarmar eller multi-länk-system användas för att maximera väggrepp, stabilitet och däckens egenskaper.

Låg vikt viktigt

Vid utvecklingsarbetet lades mycket stor vikt vid att öka vikten så litet som möjligt, trots alla de nya säkerhetskrav som tillkommit sedan den senaste generationen av Mazda MX-5 utvecklades. Mazda-ingenjörerna diskuterade varenda gram och de allra senaste teknikerna användas för att spara vikt.

Och de lyckades hålla vikten nere. Nya Mazda MX-5 väger bara cirka 10 kilo mer än föregångaren! Det vill säga cirka 1120 kg.

Men under utvecklingsarbetet lades även stor vikt ner på chassiets vridstyvhet, bilens tyngdpunkt, vikfördelningen 50/50 mellan fram- och bakparti samt givetvis vägegenskaperna.

Vridstyvheten har t.ex. ökat med 22 respektive 47%. Och genom att flytta motorn bakåt 135 mm är balansen fortfarande 50/50 mellan fram- och bakparti.

Nya Mazda MX-5 följer helt klart det tidigare så framgångsrika konceptet. Att få den nya generationen att både se ut som sina föregångare, men samtidigt vara modern, var en av designteamets största utmaningar. Kanske är det de större skärmbreddarna som man först lägger märke till. Dessa är nödvändiga för att de stora 17 tums-hjulen skall få plats.

Något större

Nya Mazda MX-5 är annars marginellt större än sina föregångare. Hjulbasen har ökat 65 mm, längden 20 mm, bredden 40 mm och höjden 20 mm.

Även interiörmässigt har Mazdas designer valt att försiktigt modernisera MX-5. Fem klassiskt runda mätare med metallringar finns i instrumentbrädan framför föraren. Den kraftiga mittkonsolen innehåller bl.a. förvaringsfack. Mazda har valt åtta olika exteriörfärger till nya MX-5, som kan kombineras med tre olika interiörer, en med svart tyg och de andra två med endera svart eller sadelbrun läderklädsel.

Nya Mazda MX-5 har givetvis blivit säkrare. Nu finns t.ex. sidokrockskydd i dörarna och sidokrockuddar i stolarna. Alla utrymmen har dessutom bättre tagits tillvara. Man hittar praktiska förvaringsfack litet här och där.

Med cabrioleten nedfälld finns nya ventilationsutsläpp i midjehöjd för både varm- och kalluft, vilket hjälper till att hålla en behaglig temperatur i kupén under varma och kalla dagar. Till nya Mazda MX-5 finns även en avtagbar hardtop.

Två liters-motor på 160 hk

Mazda MX-5 har även fått två nya fyrcylindriga motorer med dubbla överliggande kamaxlar från MZR-familjen, en på två liters cylindervolym, som ger 160 hk vid 6.700 varv/min och en mindre 1.8 liters-motor på 126 hk vid 6.500 varv/min. Det maximala vridmomentet för två liters-motorn är 188 Nm vid 5.000 varv/min och för den mindre motorn 167 Nm vid 4.500 varv/min.

Tre olika växellådor finns att tillgå. Dels en fem- eller sexväxlad manuell växellåda och dels en avancerad sexväxlad automatlåda, vilken också kan växlas manuellt med paddlar i ratten.

Nya Mazda MX-5 har dubbla länkarmar i framvagnen och en ny bakvagn med multi-länk-system. En ökad spårvidd med 75 mm fram och 55 mm bak förbättrar väghållningen ytterligare. Även den ökade hjulbasen på 65 mm förbättrar stabilteten i nya MX-5 och gör denna ännu roligare att köra,

Efter sexton års succé är det äntligen dags för en helt ny Mazda MX-5. Tack vare Takao Kijima och hans utvecklingsteams ambitioner och grundförutsättningar, Jinba Ittai och Kansei Engineering, har grundkonceptet kunnat behållas - men samtidigt har MX-5 utvecklats till en modern sportbil med stor inbyggd glädje, och då inte bara ren körglädje. Efter världspremiären på bilsalongen i Geneve sker produktionsstarten till sommaren. Till Europa och Sverige kommer nya Mazda MX-5 mot slutet av 2005.

Mazda MX-5 specifikationer:

Längd: 3.995 mm
Bredd: 1.720 mm
Höjd: 1.245 mm
Hjulbas: 2.330 mm
Spårvidd fram: 1.490 mm
Spårvidd bak: 1.495 mm
Hjul: 205/50R 16, 205/45R 17

Motorer:
MZR 1.8 l. DOHC 126 hk/6.500 rpm
167 Nm/4.500 rpm

MZR 2.0 l. DOHC 160 hk/6.700 rpm
188 Nm/5.000 rpm

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19176 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15598 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13311 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12496 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...