hero

Mazda CX-5 först ut av en helt ny generation Mazda-bilar

2011-09-15
2100 visningar
seats

Mazdas helt nya kompakta crossover CX-5 fick sin världspremiär på Frankfurt-salongen. CX-5 är den första bilen i Mazdas helt nya generation av modeller som kommer att ha all den nya banbrytande SKYACTIV teknologin och dessutom det nya designtemat ’KODO - Soul of Motion’, tidigare visat på konceptbilarna Shinari och Minagi.

Mazda CX-5 kommer att successivt introduceras på de olika världsmarknaderna med början tidigt 2012. Den kompakta crossovern får all nya SKYACTIV teknologi, som helt nyutvecklade bensin- och dieselmotorer, manuella och automatiska växellådor, chassi och karosstruktur, vilket ger CX-5 de allra bästa miljöegenskaperna tillsammans med en mycket hög säkerhet och körglädje.

Siktar på det bästa av alla världar – en crossover med bestående charm
- Vårt mål var att utveckla en bil med bestående charm som skall glädja sina ägare och göra dem stolta många år framåt, säger Hideaki Tanaka, utvecklingschef för Mazda CX-5. Detta var de viktigaste egenskaperna som vi ville att nya CX-5 skulle ha. Vi ville ge bilen och dess kunder något från det bästa av alla världar. CX-5 skall passa för många olika livsstilar och ändamål. Kunderna skall kunna uppleva ren njutning genom bilens design, men även känna bilens exakta köregenskaper och dess höga funktionalitet.


De viktigaste fakta om Mazda CX-5

Design – en form som förmedlar en stark känsla av vitalitet och rörlighet
Den första produktionsmodellen av ”KODO – Soul of Motion”

Efter konceptbilarna Shinari och  Minagi, som premiärvisades på Geneve-salongen i våras, är Mazda CX-5 den första produktionsmodellen med Mazdas nya designtema ”KODO – Soul of Motion”.

- Målet med nya CX-5 var att uttrycka en stark känsla av både vitalitet och rörlighet, säger bilens chefdesigner Masashi Nakayama. Vi studerade hur geparden spänner sin kropp som en fjäder för att accelerera maximalt och för att snabbt ändra riktning. En gepard utvecklar en mycket kraftig energi i sin smidiga kropp. Inspirerad av gepardens mycket effektiva, men samtidigt oerhört smidiga, rörelser, ville vi ge vår crossover någonting helt nytt med KODOs designspråk.

Exteriören har djärva designlinjer som uttrycker SUV-liknande kraftfullhet och funktionalitet samtidigt med Mazdas karaktäristiska känsla av vitalitet och rörlighet. I interiören skapades en förarorienterad kupé med en gedigen design, som återspeglar styrkan och vridstyvheten hos nya Mazda CX-5.

”KODO – Soul of Motion” – Mazdas nya designspråk
Under årens lopp har Mazda ofta använt naturens olika rörelser för att inspirera designen på sina bilar. Även den nya generationen Mazda-bilar, som börjar med nya CX-5, har inspirerats av naturens kraft och skönhet, t.ex. rörelsen hos naturens element eller olika djur. Denna rörelse är själva kärnan i Mazdas nya formspråk "KODO - Soul of Motion".

Detta nya designspråk visades första gången förra hösten i samband med premiären av konceptbilen Shinari, en fyra dörrars sportkupé, designad under ledning av Mazdas nya designchef Ikuo Maeda. Shinari har KODOs alla designelement och denna konceptbil följdes av Minagi, som utvecklats till dagens produktionsmodell, CX-5.

Exteriör
Framifrån: En ny utvecklad femkantig och karaktäristisk Mazda-grill med en linje som fortsätter ut genom strålkastarna uttrycker styrka och djup.
Bakifrån: Kontrasten mellan de kraftfulla bakskärmarna och den strama bakdelen i övrigt förmedlar både styrka och elegans och förstärker den atletiska formen.
Från sidan: De kraftfulla framskärmarna och de skulpterade sidorna visar också på både styrka och smidighet.
Designen ger också en för segmentet mycket bra aerodynamik med ett CD-värde på 0,33 och även en tyst kupé.


Funktion

Utvecklingsingenjörerna har grundligt forskat om vilka funktioner som är viktigast för att komforten och bekvämligheten skall bli så bra som möjligt när det gäller bl.a. flexibilitet för både förare och passagerare. Därför utvecklade de en bekväm och användarvänlig interiör med effektiva utrymmen och intelligenta funktioner. Den nya informationsdisplayen regleras med en ratt på mittkonsolen och alla funktioner är lätta att förstå.

Rymlig, praktisk och smart
• Hjulbasen på 2 700 mm är en av segmentets längsta, vilket ger en svepande exteriör och en bekväm kupé.
• Benutrymmet i baksätet på 997 mm är störst i klassen. Det rymliga baksätet innebär att även vuxna passagerare åker bekvämt med gott om knäutrymme.
• Bagageutrymmet är på totalt 500 liter
• Här finns smarta Karakuri-funktioner, som är enkla att använda. Möjligheten att fälla baksätet 40:20:40 är Mazda först med. Den bakre mittenplatsen ger ett helt platt bagageutrymme när den fälls ner. Insynsskyddet lyfts automatiskt upp och ner när  bakluckan öppnas och stängs.
• Förutom bekväma platser för två vuxna, kan det 40:20:40 delade baksätet göra det möjligt att forsla långa föremål genom att vika ner mittplatsen. De bakre sätena kan fällas ned genom att enkelt dra i små handtag placerade i bagageutrymmet.
• CX-5 har ett flertal förvaringsfack som det anstår en crossover SUV, bl.a. ett stort utrymme i mittkonsolen samt bakre dörrfickor stora nog att rymma en en liters flaska.

Avancerat HMI-system
• En 5,8-tums pekskärm i färg är placerad i mitten längst upp på instrumentbrädan och visar uppgifter om infotainment systemet, inklusive ljudanläggning och telefonanslutning, och den innehåller även TomToms senaste navigeringssystem
• Mazda CX-5: s nya HMI-system förbättrar även säkerheten genom att minimera förarens ögonrörelser bort från vägen framför. Knappkontrollerna på ratten har placerats logiskt efter funktion och på mittkonsolen sitter en rund funktionsratt för det nya HMI-systemet. När bilen står stilla kan föraren använda pekskärmen. Under körning kan föraren använda funktionsratten på mittkonsolen.
• Det nya integrerade navigationssystemet är baserat på den allra senaste tekniken från TomTom, en av Europas främsta leverantörer av navigationssystem. Genom att gå in på
hemsidan via en dator, kan föraren också uppdatera systemet när som helst. För en extra
avgift finns även TomTom Live Services, som ger en mer exakt trafikinformation i realtid, väderprognoser, bränslepriser och andra ständigt uppdaterade informationer.
• För hög konnektivitet kan en MP3-spelare eller mobiltelefon anslutas till HMI-systemet via USB eller Bluetooth. Att söka efter favoritlåten är enkelt eftersom titel, album och artister visas på pekskärmen.
• Det bästa sättet att lyssna på favoritmusiken i Mazda CX-5 är genom Boses surround-system, som också har en ny generation energieffektiva förstärkare och subwoofer som tillval.

Köregenskaper
Exakt respons som ger en förtroendeingivande, högkvalitativ och givande resa
Mazda CX-5 har all ny SKYACTIV teknik

Det främsta målet för Mazda-ingenjörerna när det gäller vägegenskaperna för CX-5 var att utveckla så exakta köregenskaper som möjligt, så att bilen skall följa förarens minsta önskemål. För att uppnå detta koncentrerade sig ingenjörerna på att överföra den nya SKYACTIV-tekniken på föraren och använde en process kallad PDCA för att grundligt analysera förarens hela beteende och dennes tankar under körningen.

Allra först fokuserade Mazda-ingenjörerna på att utveckla en interiör som kommunicerade förarens intentioner. Varje punkt i interiören analyserades i förhållande till föraren för att uppnå den optimala förarkontakten, som t.ex. förarplatsen, pedalernas, ratten och förarstolens placering, men även siktfältet. Därefter analyserades bilens respons och testförarna ställde frågan till sig själva: ”Hade jag exakt den kontroll över bilen som jag önskade?” och ”Behövs någonting ändras för att bilens gensvar skall bli maximalt?”

För att öka bilen gensvar ytterligare fortsatte utvecklingsteamet testerna tills bilens respons blev helt förutsägbar i förhållande till förarens önskemål. Det övergripande målet var att utveckla köregenskaperna på CX-5 så att förarens behov av eventuella korrigeringar helt uteblev och att bilen och föraren är i fullständig harmoni med varandra. Om det så gäller acceleration, kurvtagning eller inbromsningar. Gensvaret och den perfekta harmonin skall föraren kunna känna både i ratten och i pedalerna.

Mazdas banbrytande SKYACTIV teknologi

Motorer, växellådor, karosser och chassi: Mazdas helt nya SKYACTIV teknologier är utvecklade för att öka effektivitet och minska miljöpåverkan för Mazdas nya generation av bilar, samtidigt som även både säkerhet och körglädje förbättras ytterligare.

Redan 2007 började Mazda arbeta efter en strategi som man kallar för “Sustainable Zoom-Zoom”. Denna innebär en 30-procentig ökning av bränsleeffektiviteten, räknat på 2008 års siffror, för samtliga bilar som Mazda skall sälja runtom i världen år 2015. Detta i sin tur innebär en minskning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på cirka 23 procent.

Förbränningsmotorer kommer även i fortsättningen att ha en mycket stor betydelse. År 2020 räknar man med att fortfarande mer än 80 procent av alla fordon har en förbränningsmotor. Dagens förbränningsmotorer har dock bara en verkningsgrad på cirka 30 procent. Så onekligen finns det mycket att förbättra. Mazdas ingenjörer har under parollen ”Defy convention”, utmana konventionerna, framförallt fokuserat på förbränningsmotorn med ett enda mål, nämligen att uppnå den ”perfekta förbränningsmotorn”.

Häri ligger själva grunden för den nya generationen Mazda-modeller – att använda SKYACTIV tekniken i samtliga nya Mazda-bilar – och inte bara i speciellt ”gröna” versioner. På detta sätt anser Mazda att man för närvarande allra bäst minskar sin totala påverkan på miljön, samtidigt som de nya produkterna blir både säkrare och roligare att köra.

Detta övergripande mål genomförs med hjälp av Mazdas ”Building Block Strategy”, som är en modell för att steg för steg införa nya elektriska system till Mazdas SKYACTIV-motorer.

Helt nya Mazda SKYACTIV Chassis & Body
• Mazda CX-5 har nyutvecklade främre fjäderben och ett multilänk-system bak. Detta ger bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter tack vare bl.a. nya bakre stötdämparinfästningar, placeringen av bakre reaktionsstag, styrningens komponenter och dess geometri.
• En nyutvecklad elektrohydraulisk servostyrning ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter..
• Den lättare, men mer vridstyvare, karossen, SKYACTIV-BODY, har ännu högre säkerhet och en tystare kupé.
• Stora ansträngningar har gjorts för att kupén skall ha en så låg ljudnivå som möjligt. De störande ljuden var till en början indelade i vägbuller och motorljud. Varje ljud identifierades, såväl de mest obehagliga lågfrekventa ljuden, de i mellanregistret och de högfrekvanta. Avlägsnandet av dessa ljud innebär att nya CX-5 har en mycket tyst kupé.
• För att uppnå ett så lågt luftmotstånd som möjligt har bl.a.golvets undersida fått en ny design. Cd-värdet är för segmentet låga 0,33


Helt nya Mazda SKYACTIV motorer
• SKYACTIV-G 2.0 bensinmotor har världens högsta kompression på 14.0:1 och ett
4-2-1 avgasgrenrör som förhindrar spikning och som ger ett högt vridmoment redan från låga motorvarv. Motorn har också mycket låg bränsleförbrukning. En version med framhjulsdrift på maximalt 165 hk vid 6.000 rpm har ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4.000 rpm. I en fyrhjulsdriven version ger motorn 160 hk och har ett maximalt vridmoment på 208 Nm vid 4.000 rpm. 
• SKYACTIV-D 2.2 dieselmotor har istället världens lägsta kompression på 14.0:1 och ett mycket effektivt tvåstegs turbo-system som ger en kraftfull, nästan helt linjär acceleration. Motorn har också en mycket låg bränsleförbrukning med mycket rena avgaser som klarar nya Euro6 utan att behöva använda fördyrande efterbehandling av NOx. Motorn finns redan nu i två olika versioner:
 
o En High Power version ger maximalt 175 hk vid 4.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 420 Nm redan vid 2.000 rpm. 
o En Standard Power version ger maximalt 150 hk vid 4.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 380 Nm helt konstant mellan 1.800-2.600 rpm.

• Till samtliga nya Mazda CX-5 finns möjlighet att få både: 
o En helt nyutvecklad sexväxlad SKYACTIV-DRIVE automatisk växellåda som har samma direkta känsla som i en s.k. dubbelkopplingslåda. 
o En helt nyutvecklad sexväxlad SKYACTIV-MT manuell växellåda, som är mycket lätt och kompakt och som ger nästan samma direkta känsla som i sportbilen MX-5.

Miljö och säkerhet
Banbrytande ny teknik som gynnar både miljö och säkerhet, liksom köregenskaper

Nya Mazda CX-5 har all den nya SKYACTIV tekniken som ger en mycket låg bränsleförbrukning och låga avgasvärden utan att för den skull inkräkta på bilens körglädje. När det gäller säkerheten har SKYACTIV tekniken tagit ännu ett steg, även när det gäller aktiv säkerhet, genom sitt följsamma chassi och utmärkta köregenskaper. Tack vare den lätta och vridstyva SKYACTIV-Body har CX-5 utmärkt säkerhet vid eventuella kollisioner och är konstruerad för att få toppbetyg vid olika krocktester runtom i världen.

Miljöegenskaper – miljöbil under 120 g/km
• SKYACTIV-G 2.0 bensinmotor med framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda och i-stop har en genomsnittlig bensinförbrukning på 6,0 l/100 km och ett CO2 avgasvärde på 139 g/km (alla värden kan komma att ändras vid sluthomologering)
• SKYACTIV-D 2.2 dieselmotor med framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda och i-stop har en genomsnittlig bränsleförbrukning på endast 4.5 l/100 km och ett CO2 avgasvärde på endast 119 g/km, vilket innebär att denna modell kommer att klassas som svensk miljöbil.

• SKYACTIV-D dieselmotor klarar nya Euro6 avgasregler utan att behöva någon extra och dyr efterbehandlig av nitrösa gaser, NOx.
• SKYACTIV-DRIVE automatisk växellåda med en vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda och minskar bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda. Denna växellåda finns till både de nya bensin- och dieselmotorerna.
• Mazdas eget start- stoppsystem, i-stop, finns till CX-5 både med SKYACTIV-G och SKYACTIV-D motorer.
• Singel-nano teknologi i bensinmotorns katalysator sparar stora mängder av ädelmetallerna platina och palladium och förbättrar dessutom de avgasrenande egenskaperna.
• Nya Mazda CX-5 är en av de lättaste och mest aerodynamiska bilarna i sin klass, vilket också bidrar till den utmärka bränsleekonomin och de låga CO2 värdena.

Säkerhet
• Basen på A-stolparna har utformats så att sikten framåt för föraren skall bli så bra som möjligt på krokiga vägar och i korsningar. De yttre backspeglarna är monterade direkt på dörrarna för att ge ett tomrum mellan spegel och dörr, vilket ger ett bättre och säkrare synfält.
• CX-5 har ett antal nya säkerhetssystem:
o Smart City Brake Support (SCBS) använder en ny typ av radarsensorer för att hindra, eller minska, skadorna vid frontkollisioner under en hastighet av 30 km/tim genom att automatiskt bromsa bilen vid fara. Systemet är det första i segmentet kompakta crossover/SUV. 
o Ett uppgraderat säkerhetssystem för radarövervakning, Rear Vehicle Monitoring System (RVM), som upptäcker bakifrån kommande fordon och som varnar föraren vid körfältsbyte. Nu verkar systemet redan från 30 km/tim, mot tidigare från 60 km/tim.
o Lane Departure Warning (LDW) varnar föraren om han omedvetet korsar de vita linjerna och minskar risken för olyckor.
o High-Beam Control (HBC) bländar automatiskt av strålkastarna under mörkerkörning för att förhindra att mötande förare bländas.
• Tack vare den lätta och vridstyva SKYACTIV-Body har CX-5 utmärkt säkerhet vid eventuella kollisioner och är konstruerad för att få toppbetyg vid olika krocktester runtom i världen..
• Framstolarna har anti-wiplash skydd för att förhindra nackskador vid påkörningar bakifrån.
• De främre dörrarna har dubbla skyddsbalkar. Den övre balken är rund, medan den undre har en dubbel plattare konstruktion. Även krockbalken i bakdörrarna har samma dubbla konstruktion för att även förbättra karossens styrka.

(utrustningen kan variera mellan olika marknader och olika utrustningsnivåer)

 


Svensk introduktion april-maj 2012
Introduktion på den svenska mark

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...