hero

Världspremiär för helt nya Mazda CX-3

2014-11-19
6576 visningar
seats

Helt nya Mazda CX-3 gjorde världspremiär på bilsalongen i Los Angeles. CX-3 är en kompakt crossover och den femte nya modellen i Mazdas Skyactiv-generation med all Skyactiv-teknologi och Mazdas nya designspråk ”KODO – Soul of Motion”.

Mazda CX-3 får dels Mazdas nya 1.5 liters Skyactiv-D dieselmotor och dels en 2 liters Skyactiv-G bensinmotor. Den nya mindre crossovern, som 4,275 meter lång, kommer att finnas både som framhjulsdriven och med Mazdas nya generation AWD-system. Modellen får det allra senaste mobila uppkopplingsystemet MZD Connect och en mängd ny säkerhetsteknik, vilket Mazda med ett gemensamt namn kallar för  i-Activsense.

Helt nya Mazda CX-3 är utvecklad med tanke på både förare som mest använder bilen i stadstrafik och i närområden och de som vill kunna använda bilen för längfärder och för att kunna ta sig fram på mer svårkörda grus- och snövägar. Bilen börjar säljas i Japan under våren 2015 och kommer till Europa och Sverige någon gång under hösten samma år.

1. Design

Målet för Mazdas designers med nya CX-3 var att försöka ge den en renhet i formen, som dessutom inte direkt hänför bilen till något traditionellt segment. På så sätt är nya CX-3 en äkta crossover. En bil där du sitter litet högre och där du har en kombibils alla flexibla lastmöjligheter.

Exteriör
Fronten har ett kraftfullt utseende med Mazdas karaktäristiska femkantiga grill som nu fått sju horisontella ribbor med kromkant.. KODO-designens typiska ”signature wings” har blivit kraftigare och ser nu mer tredimensionella ut. Dessa ”vingar” går från den femkantiga grillen genom hududstrålkastarna och vidare ut över karossens sidor.

Genom att blinkerserna placerats utanför själva huvudstrålkastarna har dessa fått en smalare och vassare utformning. ”Signature wings” förlängning in i huvudstrålkastarna bildar en integrerad LED ljussignatur.

Utformningen av karossidorna på nya Mazda CX-3 har givit bilen flytande och spännande linjer som förstärks av de svarta D-stolparna. Genom att placera den bakre nummerplåten i överkanten av bakstötfångaren fick bilen ett kortare bakre överhäng med renare och mer kraftfulla linjer.

Med CX-3 lanserar Mazda en nyutvecklad exteriörfärg kallad Ceramic Metallic, som ser ut som en hård metallisk yta, men som starkt skiftar beroende på hur ljuset faller på bilens karossytor. Nya Mazda CX-3 kan även fås med stora 18 tums aluminium fälgar.

Interiör
Mazdas interiördesigners har lagt stor vikt vid att få en så bekväm och komfortabel interiör som möjligt. Samtidigt har de arbetat med att hitta moderna material med hög kvalitet och intressanta färgsammanställningar. Instrumentpanelens överdel är klädd med ett mjukt material. Blanka och polerade material blandas t.ex. med mörkröda detaljer på dörrarnas armstöd och på golvkonsolen.

Kupéns utformning följer samma koncept som de senaste presenterade Skyactiv-modellerna Mazda2 och Mazda3. En kupé som är uppdelad i två zoner, en för föraren där han på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt når alla reglage, knappar och vred, och en för infotainmentsystem och mobil uppkoppling.

Interiören är ombonad och flera olika klädslar finna att välja på. Bl.a. erbjuder Mazda CX-3 på vit läderklädsel med mattsvarta inlägg i Alcantara.

2. Interiör

Helt nya Mazda CX-3 är 4,275 meter lång, den är 1,765 meter bred och 1,550 meter hög, om man undantar den uppstickande hajliknande bakre antennen. Detta gör nya CX-3 lätt att köra i tät stadstrafik och på trånga ytor samtidigt som den med sina säkra och körglada vägegenskaper passar utmärkt ute på landsvägen. Och med fyrhjulsdriften även på besvärligare grus- och halkiga vintervägar.

Det främre överhänget är 910 mm och det bakre 795 mm. Hjulbasen 2,570 meter.

När Mazdas designer skapade kupén ville de att samtliga åkande skulle kunna kommunicera så bra som möjligt med varandra. Därför är de bakre sittplatserna placerade något närmare mittkonsolen än de båda främre stolarna.

Föraren har en en bred siktyta från sin något högre sittställning än i en vanlig personbil. Ytterbackspeglarnas placering på dörrarna ger ett bättre siktfält i området nära bilens hörn. För att även bakåtsikten skall vara så bra som möjligt har förarpositionen noggrant analyserats tillsammans med bilens sidolinjer och de bakre sidofönstren ökar sikytorna ytterligare.

Från sin plats når föraren samtliga reglage, vred och rattar på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt. Reglagen är placerade så att föraren minimalt skall behöva ta blicken från vägen och istället kunna köra så säkert och avslappnat som möjligt. Den korta växelspaken ovanpå mittkonsolen sitter exakt placerad. Föraren behöver bara enkelt flytta handen mellan ratt och växelspak. Och som på alla Mazda-bilar har även denna växelspak korta och distinkta lägen. Multifunktionsratten på mittkonsolen är enkel att sköta och har fått ett extra bekvämt stöd.

Framstolarna har ny vibrationsdämpande stoppning och baksätet har högre ryggstöd som ger sätena en känsla av mera rymd. 

När Mazda utvecklade sitt nya HMI-gränssnitt var användarsäkerheten prioritet nummer ett. All information som föraren behöver är placerade på ett så säkert sätt som möjligt i en Active Driving Display på instrumentbrädan framför föraren, i den sju tum stora färgskärmen mitt på instrumentbrädan och i multifunktionsvredet på mittkonsolen.

I nya Mazda CX-3 är du alltid uppkopplad genom MZD Connect, Mazdas uppkopplingssystem, som genom Bluetooth fungerar både med iPhone och Android smartphones och som på ett säkert sätt ger dig tillgång till ett stort antal mobila nätverkstjänster via Aha by Harman, en molnbaserad plattform. Du har givetvis även tillgång till handsfree.

3. Körgenskaper

Mazdas utvecklingsingenjörer har arbetat hårt med att utveckla Skyactiv-tekniken för att nya Mazda CX-3 skall vara bland de allra bästa i klassen när det gäller såväl köregenskaper som säkerhet i likhet med sina tidigare presenterade syskon i Mazdas nya Skyactiv-generation.

Resultatet har blivit att CX-3 har utmärkt komfort och en förtroendegivande säker väghållning, som slår det mesta i klassen. Samtidigt är nya Mazda CX-3 trevlig och kul att köra med mycket av den ”Jinba Ittai-känsla” som finns hos sportvagnen MX-5. Nya CX-3 är lika enkel att hantera i tät stadstrafik som ute på kurviga landsvägar och på motorvägen med sina säkra och förtroendegivande vägegenskaper.

Helt nya CX-3 kommer med två olika Skyactiv-motorer, en 1.5 liters dieselmotor och en 2.0 liters bensinmotor. Dessutom kan CX-3 fås med Mazdas nya fyrhjulsdrivna AWD-system.

Chassi och kaross
Nya Mazda CX-3 har all tillgänglig ny och modern Skyactiv-teknologi, vilket innebär både Skyactiv-Chassis och Skyactiv-Body. Ett lätt chassi och en nyutvecklad säkerhetskaross. För att få karossen så lätt som möjligt, men ändock så säker och vridstyv som möjligt, har Mazda använt en stor andel höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål. Hela 63 procent av karossen är i dessa lättare, men starkare material. 29 procent är i ultrahöghållfasthetsstål, vilket innebär en sträckgräns på mer än 780 MPa, och 4 procent är ultrahöghållfasthetsstål med mer än 1 180 MPa.

Ljudisolering och aerodynamik
Nya Mazda CX-3 har en utmärkt komfort med låg ljudnivå. Mazdas ljudingenjörer har arbetat hårt för att på många sätt minska olägenheterna med missljud och vibrationer. De har försökt blockera olika ljudkällor in i kupén och istället styrt ljudet till speciella ställen med mer ljudabsorberande material.

Den fyrhjulsdrivna versionen har fått ytterligare ljudisolerande material mot vibrationer från drivlinan. Bl.a. har tvärbalken fått extra förstärkningar.

Motorer och växellådor
Nya Mazda CX-3 kommer med två olika motorer, en 1,5 liters dieselmotor och en 2.0 liters bensinmotor. Samtliga motorer har givetvis Skyactiv-teknologi. Bensinmotorn kommer att finnas i ett par olika hästkraftsversioner.

Både sexväxlade manuella och automatiska växellådor kommer att finnas, liksom en ny och uppdaterad version av Mazdas fyrhjulsdrivna AWD-system, som bygger på det nuvarande systemet i den större SUV-modellen CX-5. Detta system är mer tekniskt avancerat och använder sensorer för att så exakt som möjligt övervaka förarens intentioner och de ständigt förändrade vägförhållandena. CX-3 har dessutom en elektronisk koppling och en nyutvecklad bakre differential som är lätt och kompakt.

4. Säkerhet

Mazdas säkerhetssystem Proactive Safety, är omfattande, både när det gäller passiv och aktiv säkerhet.

Tanken bakom Mazda Proactive Safety är att hela tiden hjälpa föraren att vid varje tillfälle upptäcka och minimera riskerna för en kollision – och om detta nu ändock skulle inträffa – minimera skadorna på de åkande och eventuella fotgängare.

Grunden i Mazda CX-3:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i Skyactiv-Chassis och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body.

Nya CX-3 har en hel mängd olika aktiva säkerhetssystem, som Mazda med ett gemensamt namn kallar för i-Activsense .

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...