hero

Mazda SKYACTIV teknik – nya motorer, växellådor, chassi och karosser

2011-03-01
1617 visningar
seats

Mazda nya SKYACTIV teknik är snart färdig för massproduktion. Dessa nästa generations teknologier inkluderar både bensin- och dieselmotorer med kompressioner som ingen annan biltillverkare tidigare uppnått, helt nya manuella och automatiska växellådor samt chassi och karosstrukturer som är både lättare och mer vridstyva. Introduktionen av SKYACTIV kommer att ge stora minskningar av både bränsleförbrukning och CO2-utsläpp för samtliga framtida Mazda-modeller. Mazda räknar med att den genomsnittliga bränsleförbrukningen skall minska med 30 procent för alla Mazda-bilar sålda 2015 jämfört med 2008 års siffror.

Mazdas utvecklingsarbete av SKYACTIV har inneburit en mängd utmaningar och en mängd olika problem att lösa. Hur kan man till exempel öka kompressionen hos en bensinmotor utan att riskera att få minskningar av vridmomentet beroende på knackningar? Detta problem har lett till genombrott i utvecklingen av en mängd nya teknologier, alla med målet att uppnå en helt idealisk förbränningsmotor. Tillsammans med Mazdas lättviktsstrategi, nästa generations motorer, växellådor, chassi och karosser kommer bränsleförbrukning och CO2-utsläpp att minska dramatiskt när de nya modellerna börjar nå marknaderna redan under 2011.

SKYACTIV-G bensinmotor
Mazda SKYACTIV-G bensinmotor har en lika låg förbrukning, utan att använda elektriska komponenter, som hittills bara hybridmotorer kommit ner i. Denna högeffektiva direktinsprutade bensinmotor har världens högsta kompression på 14.0:1, vilket till och med är mer än dagens Formel 1-motorer. Mazdas nya motor drar 15 procent mindre bensin och har samtidigt ett vridmoment som är 15 procent högre, vilket innebär en bättre körbarhet vid vanlig köning. Bl.a. ett 4-2-1 avgassystem, ihåliga kolvar och nya multiinjektorer gör denna höga kompression möjlig. Den nya motorn är 10 procent lättare, har 30 procent lägre friktion samt dubbla SV-T luftinsug med elektroniskt sekventiella ventiltider, S-VT.

SKYACTIV-D ren dieselmotor
Även Mazdas nya SKYACTIV-D dieselmotor sätter ett nytt rekord när det gäller kompressionen, som även här är 14.0:1, vilket är den lägsta kompressionen hittills för en dieselmotor. Motorn drar 20 procent mindre bränsle och klarar dessutom de betydligt hårdare utsläppsreglerna i framtida miljöklassen Euro 6, utan dyra extra processer för att minska de nitrösa gaserna NOx. En ny tvåstegs turbo ger en jämn respons från låga till höga motorvarv och ökar vridmomentet hela vägen upp till 5.200 rpm. Motorn har ett nytt aktivt keramiskt dieselpartikelfilter. Vikten har minskat med 10 procent och motorns friktion med 20 procent. Denna nya dieselmotor har även variabla ventillyftare för att ge en bättre förbränning vid kallstarter.

SKYACTIV-Drive sexväxlad automatisk växellåda
Mazda har även utvecklat en ny SKYACTIV-Drive sexväxlad automatisk växellåda som kombinerar fördelarna med en konventionell automatisk växellåda, en variabel automatisk växellåda och en dubbelkopplingslåda. Bränsleekonomin är förbättrad med cirka 7 procent tack vare helt ny teknik som minskar den mekaniska friktionen, koppling med minimal slirning samt förbättrad momentomvandlare och lock-up funktion. Mazdas nya automatiska växellåda har samma direkta känsla som i en dubbelkopplingslåda, eller som i en vanlig manuell växellåda. SKYACTIV-Drive finns till de nya bensin- och dieselmotorerna från 2011.

SKYACTIV-MT ny lätt och kompakt manuell växellåda
Nya SKYACTIV-MT är en lättare och mer kompakt manuell växellåda med mindre mekanisk friktion, vilket minskar bränsleförbrukningen. Växellådans kompakta mått innebär effektivare utnyttjande av motorutrymmet, medan växellådans korta och direkta lägen ger samma känsla som i sportbilen MX-5.


SKYACTIV-Body nya lätta karosser med hög vridstyvhet
Mazda är övertygad om att lägre vikt är en av de viktigaste förutsättningarna för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen av CO2 i framtiden. En central roll spelar nya karosstrukturen SKYACTIV-Body och nya plattformsarkitekturen SKYACTIV-Chassis. Den helt nyutvecklade karosstrukturen är 8 procent lättare och 30 procent mer vridstyv än tidigare karosser och den har en mycket hög krocksäkerhet. Vikten är lägre tack vare bl.a. nya svetsmetoder och användning av ännu mer höghållfasthetsstål.

SKYACTIV-Chassis minskar vikten
Mazdas nya SKYACTIV-Chassis balanserar exakta vägegenskaper med hög komfort och har bl.a. både en nyutvecklad framfjädring och ett bakre multilänk-system. Hela chassiet är 14 procent lättare än nuvarande version. Mazdas utvecklingsingenjörer har utgått från det samstämmigt lovordade chassiet hos sportbilen MX-5 med dess Jinba Ittai karaktär av känslan när en ryttare blir ett med sin häst.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...