hero

Mazdas nya dieselmotor har flera tekniska nyheter

2008-11-05
3228 visningar
seats

Några veckor in på det nya året finns en helt nyutvecklad turbodieselmotor till Mazda6. Det är en fyrcylindrig 2.2 liters dieselmotor med tre olika effektuttag, 125, 163 och 185 hästkrafter. Mazdas nya turbodieselmotor har en mycket låg bränsleförbrukning. I toppversionen med 185 hk drar den bara 5,6 l/100 km.

Andra generationen av Mazda6 började säljas i Europa i slutet av 2007. Först kom Sedan-modellen och ett par månader senare KombiSedan och Kombi. I Sverige är det framförallt dessa båda versioner som säljs mest och den stora svenska introduktionen fick därför vänta till i början av april i år.

Sedan säljstarten har över 85 000 nya Mazda6 sålts i Europa och starkt bidragit till att 2008 kommer att bli ett nytt rekordår ur försäljningssynpunkt för Mazda Motor Europe. Med den nya starka och bränslesnåla turbodieselmotorn, som dessutom är en av de tystaste i klassen, räknar Mazda med att nya Mazda6 skall nå en ännu större kundkrets i framtiden.

Ny turbo

Samtliga tre versioner av Mazdas nya MZR-CD 2.2 dieselmotor har en ny turbo med variabel geometri (VGT) och med vingar på avgassidan av turbinen som är svängda och något längre än de tidigare helt raka turbovingarna. På insugssidan sitter nu en speciell tätning som minskar avståndet mellan vingarna och turbinhuset. Denna nya konstruktion gör lågvolymsturbon mycket effektiv. Den ökar maximala vridmomentet både vid låga och högre hastigheter. Redan vid låga 1.800 rpm finns det maximala vridmomentet, som fortsätter i en rak horisontell kurva till 3.000 rpm. Det maximala vridmomentet är 310, 360 respektive 400 Nm beroende på motorversion. Denna höga och flacka vridmomentkurva ger Mazda6 en mycket bra acceleration, t.ex. på treans växel. Jämfört med den tidigare tvåliters-motorn är nya 2,2 litersmotorn 1,7 sekunder snabbare i acceleration mellan 50 och 100 km/tim.

Högre insprutningstryck

Mazdas nya turbodieselmotor har också dubbla överliggande kamaxlar, kamkedja och ett helt nytt commonrail insprutningssystem med fyra extra hål per insprutare, tio stycken istället för som tidigare sex. Dessa är dessutom mindre, nu bara 0,119 mm stora mot tidigare 0,130 mm. Konstruktionen ger motorn en förbättrad förbränning. Genom att utveckla olika komponenter som t.ex. bränslepumpen kunde Mazda-ingenjörerna öka bränslets maximala insprutningstryck till 2 000 bar, ett av de högsta som förekommer i dagens turbodieselmotorer. Som jämförelse kan nämnas att den tidigare två liters turbodieselmotorn hade ett maximalt insprutningstryck på 1 800 bar.

För att ta vara på all denna kraft har Mazdas nya MZR-CD 2.2 turbodieselmotor specialdesignade legerade aluminiumkolvar som tillåter högre motortemperatur.

Låg bränsleförbrukning och hög effekt

Mazdas nya turbodieselmotor har också en mycket låg bränsleförbrukning i kombination med det höga vridmomentet. High Power-versionen ger 185 hk vid 3.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 400 Nm mellan 1.800 och 3.000 rpm. Bränsleförbrukningen är endast 5,6 l/100 km och CO2-utsläppet 149 g/km i en Mazda6 Sedan. Versionen med 185 hk har, till skillnad mot de andra motorversionerna, dubbla avgasrör.

Mellanmotorn Mid Power ger 163 hk vid 3.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 360 Nm mellan 1.800 och 3.000 rpm och med en bränsleförbrukning på endast 5,5 l/100 km och ett CO2-utsläpp av 147 g/km.

Den svagaste av de tre motorversionerna, Low Power, ger 125 hk vid 3.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 310 Nm mellan 1.800 och 2.600 rpm samt samma låga bränsleförbrukning och CO2-utsläpp som Mid Power-versionen.

Dessa låga förbrukningssiffror har delvis uppnåtts genom ett nyutvecklat EGR-system som på ett mer effektivt sätt använder motorns kyleffekt tack vare en lägre kompression på 16.3:1. Insprutningssystemet av commonrail-typ har en ny sorts elektroniska spridare med ett minsta insprutningsintervall på endast 200 mikrosekunder, mot 300 mikrosekunder för Mazdas nuvarande två liters turbodieselmotor. Detta ökar mängden insprutningar med omkring 30 procent vilket också minskar bränsleförbrukningen och ger motorn en ännu bättre körbarhet.

Mazdas nya turbodieselmotor ger både mer effekt och ett högre vridmoment än den tidigare motorn till samma låga bränsleförbrukning.

Världsunikt partikelfilter

Till denna nya motor har Mazda-ingenjörerna även utvecklat ett helt nytt partikelfilter som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna. Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen. Detta minskar både bränsleåtgången i processen och ger ännu renare avgaser. Mazdas nya partikelfilter minskar antalet nödvändiga regenereringar med hälften och tiden för varje regenerering med en tredjedel. Katalysatorn använder syret i keramikmaterialet tillsammans med det syre som finns i avgaserna, för att öka sotförbränningen.

Denna typ av katalysator är Mazda först i världen med att sätta i produktion. En ny typ av katalysator som innebär en bekymmersfri filterrengöring av Mazdas 2.2 liters turbodieselmotor tillsammans med en minskad bränsleförbrukning.

Lägre ljudnivå

Vid utvecklandet av den nya turbodieselmotorn har Mazda-ingenjörerna även tagit stor hänsyn till ljudnivån, som är en av de lägsta i segmentet. För att åstadkomma detta, trots motorns höga effekt och vridmoment, har motorn ett lägre motorblock med en mycket styv aluminiumstruktur. Konstruktionen ger både lägre ljudnivå och en bättre respons i gaspedalen. Desutom kunde Mazda-ingenjörerna skapa ett sportigare motorljud under acceleration. Även balansaxlarna av kassettyp, placerade under vevaxeln, bidrar till att minska motorns ljudnivå och vibrationer.

Viktbesparing

Mazdas motoringenjörer har lagt ner stora ansträngningar för att den nya 2,2 liters turbodieselmotorn skall vara så liten och så lätt som möjligt. En del av de nya tekniska lösningarna, som t.ex. balansaxlarna och de dubbla överliggande kamaxlarna, ger ofrånkomligen högre vikt. Men genom ett antal viktbesparande åtgärder vger den nya 2.2 liters-motorn endast 6 kilo mer än den gamla två liters-motorn.

Den nya 2.2 liters-motorns större cylindervolym innebar att slaglängden ökade med 8 mm, jämfört med två litersmotorn, till 94 mm. Samtidigt kunde vevstakarna kortas något, vilket innebär att deras vikt är den samma som i den gamla motorn. Den nya lösningen med balansaxlar innebär inte bara att motorns vibrationer minskar, utan även att motorblocket kunde göras något tunnare och med färre förstärkningsribbor. Utan balansaxlarna skulle den nya 2.2 litersmotorns cylinderblock ha ökat med 1,9 kilo, jämfört med den gamla motorn, och vevaxeln med 1,3 kilo.

Mazdas idag välkända viktreduceringskunskaper har även använts för att minska vikten på balansaxelhuset, oljepumphuset och för motoroljans sugsil. För att minska vikten ytterligare, samtidigt som oljekylarens kapacitet ökat, är denna numera av aluminium, vilket minskat vikten med 0,6 kilo. Även ventilkåpans vikt har minskat med ett kilo, tack vare att denna numera är tillverkad av ett lättare kompositmaterial.

Svensk premiär i februari 2009

De första Mazda6-modellerna med denna nya turbodieselmotor finns i Sverige i början av februari 2009. Samtliga tre motorversioner kommer att finnas på den svenska marknaden. Instegsmodellen Go och den mera utrustade Advance-modellen kommer att finnas med 125 hk. Advance kommer även att kunna fås med 163 hk, medan den starkaste motorversionen på 185 hk sparas till den allra mest utrustade Sport-modellen. Motorprogrammet är det samma för samtliga tre kaross-varianter, Sedan, KombiSedan och Kombi.

Mazda6 med den nya 2.2 liters turbodieselmotorn är ännu inte prissatt.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12675 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...