hero

Mazdas nya turbodieselmotor - renare och starkare med 185 hk

2008-10-02
1341 visningar
seats

Nu presenterar Mazda sin senaste, nyutvecklade turbodieselmotor. En fyrcylindrig 2.2 liters dieselmotor med tre olika effektuttag från 125 till 185 hästkrafter. Mazdas nya dieselmotor premiärvisades på Paris-salongen i Mazda6, som i toppversionen med 185 hk bara drar 5,7 l/100 km.

Samtliga tre versioner av Mazdas nya MZR-CD 2.2 dieselmotor har en turbo med variabel geometri och med vingar på avgassidan av turbinen som är svängda och något längre än de tidigare helt raka turbovingarna. På insugssidan sitter nu en speciell tätning som minskar avståndet mellan vingarna och turbinhuset. Denna nya konstruktion gör lågvolymsturbon mycket effektiv. Redan vid låga 1.800 rpm finns det maximala vridmomentet på mellan 310 och 400 Nm, beroende på motorversion.

Högre insprutningstryck


Mazdas nya turbodieselmotor har också ett helt nytt commonrail insprutningssystem med fyra extra hål per insprutare, tio stycken istället för som tidigare sex. Dessa är dessutom mindre, nu bara 0,119 mm stora mot tidigare 0,130 mm. Konstruktionen ger motorn en förbättrad förbränning. Genom att utveckla olika komponenter som t.ex. bränslepumpen kunde Mazda-ingenjörerna öka bränslets maximala insprutningstryck till 200 MPa, ett av de högsta som förekommer i dagens turbodieselmotorer.

För att ta vara på alla denna kraft har Mazdas nya MZR-CD 2.2 turbodieselmotor specialdesignade legerade aluminiumkolvar som tillåter högre motortemperatur.

Vid utvecklandet av denna nya turbodieselmotor har Mazda-ingenjörerna även tagit stor hänsyn till ljudnivån, som är en av de lägsta i segmentet. För att åstadkomma detta, trots motorns höga effekt och vridmoment, har motorn ett lägre motorblock med en mycket styv aluminiumstruktur. Konstruktionen ger både lägre ljudnivå och en ökad respons i gaspedalen samt en möjlighet för Mazda-ingenjörerna att skapa ett motorljud med en ökad känsla av acceleration. Även balansaxlarna av kassettyp bidrar till att minska motorns ljud och vibrationer.

Låg bränsleförbrukning och hög effekt


Mazdas nya turbodieselmotor har också en mycket låg bränsleförbrukning i kombination med högt vridmoment. High Power-versionen ger 185 hk vid 3.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 400 Nm mellan 1.800 och 3.000 rpm. Bränsleförbrukningen är endast 5,7 l/100 km och CO2-utsläppet 149 g/km i en Mazda6 Sedan.

Mellanmotorn Mid Power ger 163 hk vid 3.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 360 Nm mellan 1.800 och 3.000 rpm med en bränsleförbrukning på endast 5,5 l/100 km och med ett CO2-utsläpp av 147 g/km.

Den svagaste av de tre motorversionerna, Low Power, ger 125 hk vid 3.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 310 Nm mellan 1.800 och 2.600 rpm och samma låga bränsleförbrukning och CO2-utsläpp som Mid Power-versionen.

Dessa låga förbrukningssiffror har delvis uppnåtts genom ett nyutvecklat EGR-system som på ett mer effektivt sätt använder motorns kyleffekt tack vare den lägre kompressionen på 16:3. Insprutningssystemet av commonrail-typ har en ny typ av elektriska spridare med ett minsta insprutningsintervall på endast 200 mikrosekunder, mot 300 mikrosekunder för Mazdas mindre två litersmotor. Detta ökar mängden insprutningar med omkring 30 procent.

Mazdas numera välkända viktbesparingsstrategi har också använts på denna nya MZR-CD 2.2 dieselturbomotor. Så t.ex. är oljekylaren numera av aluminium och ventilkåpan av kompositmaterial.

Nyutvecklat partikelfilter


Till denna nya motor har Mazda-ingenjörerna även utvecklat ett helt nytt partikelfilter som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna. Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen, vilket minskar både bränsleåtgången i processen och ger ännu renare avgaser. Mazdas nya partikelfilter minskar antalet nödvändiga regenereringar med hälften och tiden för varje regenerering med en tredjedel. Katalysatorn använder syret i keramikmaterialet tillsammans med det syre som finns i avgaserna, för att öka sotförbränningen.

De första Mazda6-modellerna med denna nya turbodieselmotor finns i Sverige i månadsskiftet januari-februari 2009.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...