hero

Ny teknik från Mazda

2008-09-09
1290 visningar
seats
  • Mazdas smarta system för tomgångsavstängning
  • Ny, renare, starkare och tystare 2.2 liters turbodiesel
  • Mazdas lättviktsstrategi med ny plastgjutningsteknik

Nyligen meddelade Mazda Motor Corporation sina planer för att minska bränsleförbrukningen globalt sett med i genomsnitt 30 procent fram till 2015. Som ett led i denna "Sustainable Zoom-Zoom" strategi presenterar Mazda nu tre tekniska nyheter, vilka alla är nära att sättas i fullskalig produktion vid fabrikerna i Japan.

Mazda SISS ger upp till 9 procent lägre förbrukning

Mazdas system för att stänga av motorn vid tomgångskörning, Mazda SISS, där SISS står för Smart Idle Stop System, är världsunikt genom att använda sig av den befintliga motorn och inte av någon extra elmotor, som andra nuvarande system gör. Mazdas teknik innebär att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar medan motorn är inaktiv. Sedan antänds bränslet för att skapa en nedåtriktad kraft på kolvarna för att på så sätt starta motorn.

Fördelarna med Mazdas SISS är densamma som hos tidigare framtagna system, nämligen bättre bränsleekonomi, som för Mazdas del innebär upp till nio procent. Men genom Mazdas teknik blir systemet även mindre komplicerat, snabbare och tystare än andra system. Mazda SISS startar ungefär dubbelt så fort som andra system på marknaden.

Mazda SISS finns på Europa-marknaden under första halvåret 2009.

Renare och starkare MZR-CD 2.2 liters turbodiesel

Men redan mot slutet av detta år finns det första beviset för "Sustainable Zoom-Zoom" på den europeiska marknaden. Det är en helt nyutvecklad 2.2 liters turbodieselmotor med commonrail-teknik. En renare, bränslesnålare och kraftfullare motor på 185 hk och med ett maximalt vridmoment på 400 Nm.

För att öka effektiviteten har denna motor flera helt nya tekniska lösningar, som t.ex. insprutare med ultrahögt tryck och en lägre kompression. Till denna motor utvecklade Mazda-ingenjörerna även världens första partikelfilter som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna. Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen, vilket i sin tur minskar bränsleåtgången och samtidigt ger ännu renare avgaser.

Ny teknik minskar plastanvändning med 20-30 procent

Mazdas välkända lättviktsstrategi tar nu ytterligare ett steg genom en ny platsgjutningsteknik som minskar vikten på nödvändiga plastdetaljer i Mazdas bilar. Företaget har utvecklat en ny teknik för plastgjutning som innebär en omfattande viktminskning av de plastdelar som används i framtida bilar utan att detta inverkar på hållbarheten eller vridstyvheten.

Men denna nya plastgjutningsteknik minskar inte enbart vikten utan även användandet av plast som råmaterial med omkring 20 till 30 procent, vilket givetvis också har en positiv inverkan på de totala utsläppen av koldioxid. Denna plastgjutningsteknik kan användas till i stort sett alla plastdelar i bilar.

Denna senaste teknik bygger på Mazdas välkända lättviktsstrategi som redan uppmärksammats i nya Mazda2 och Mazda6, vilka båda blivit lättare och mer bränslesnåla än sina föregångare, i motsats till den generella trend som under en längre tid funnits inom bilindustrin mot större och tyngre bilar.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...