hero

Premiär för Mazdas SKY koncept i Tokyo

2009-09-29
1153 visningar
seats

Mazda premiärvisar nästa generations motorer och automatiska växellådor på den 41:a Tokyo Motor Show, som invigs lördagen den 24 oktober. Mazda visar SKY-G direktinsprutad bensinmotor, SKY-D, en renare dieselmotor och SKY-Drive, en högeffektiv automatisk växellåda. Dessutom visar Mazda konceptbilen Kiyora, som innehåller all ny teknik när det gäller säkerhet och miljö, och som bara drar 3,1 liter bensin per 100 km.

Mazda SKY koncept skall erbjuda bilar med körglädje tillsammans med miljövänlighet och säkerhet till alla kunder, är Mazdas tema på årets Tokyo-salong. Mazda visar avancerade nya teknologier som skall minska bränsleåtgången med i genomsnitt 30 procent fram till år 2015, jämfört med 2008 års siffror. Dessa tekniska lösningar för 'idag, i morgon och i framtiden' ingår i Mazdas långsiktiga tekniska utvecklingsprojekt, "Sustainable Zoom-Zoom".

Nya snåla motorer och växellådor från 2011
Mazda SKY koncept är samlingsnamnet för Mazdas framtida utveckling av bränslesnåla motorer och transmissioner, men även för nya material och konstruktioner som ytterligare minskar bilarnas vikt. Mazdas SKY koncept står symboliskt både för en evigt blå himmel med miljövänliga framtidsbilar, men även för att endast himlen är begränsningen för Mazdas ingenjörer när det gäller den framtida utvecklingen. Redan från 2011finns de nya motorerna och transmissionerna på marknaden.

Med SKY-G direktinsprutade bensinmotorer har Mazda lyckats sänka bensinförbrukningen med ytterligare 15 procent och ökat vridmomentet med lika mycket, jämfört med dagens två liters motor. Mazda-ingenjörerna har bl.a. utvecklat ett nytt motorblock, ett mer högeffektivt insprutningssystem samt ännu effektivare variabel ventilstyrning. Den nya motorn är lika bensinsnål i en större Mazda3, som vad dagens mindre Mazda2 drar.

Mazdas SKY-D rena dieselmotorer har både bättre bränsleekonomi, lägre utsläpp och högre effekt. Ett nytt motorblock minskar den mekaniska friktionen till samma nivå som för en bensinmotor. Genom en förbättrad utformning av förbränningskamrarna, maximerat tryck och temperatur i cylindrarna samt en optimerad insprutningstakt har förbränningsstarten kunnat göras mer effektiv. Genom att dessutom använda piezo injektorer, en tvåstegsturbo och andra nya tekniska lösningar har bränsleåtgången förbättrats med ungefär 20 procent jämfört med dagens 2.2 liters dieselmotor. Med denna nya dieselmotor får stora Mazda6 samma bränsleförbrukning som dagens betydligt mindre Mazda2 har.

Nästa generations SKY-Drive automatiska växellåda är mycket effektiv, har bättre bränsleekonomi och en betydligt mer direkt känsla än dagens automatlåda. Bränsleekonomin är förbättrad med cirka fem procent tack vare helt ny teknik som minskar den mekaniska friktionen, koppling med minimal slirning samt förbättrad momentomvandlare och lock-up funktion. Mazdas nya automatiska växellåda har samma direkta känsla som i en s.k. dubbelkopplingslåda.

Mazda Kiyora drar bara 3,1 liter/100 km
All ny teknik finns redan inbyggt i Kiyora, som är Mazdas konceptbil i småbilsklassen. Den har bl.a. SKY-G bensinmotor på 1,3 liter och SKY-Drives nya och lätta sexväxlade automatiska växellåda. Den har vidare Mazdas i-stop system, system som tar tillvara bromsenergin och nya material som sänker vikten ytterligare 100 kilo jämfört med dagens Mazda i samma segment. Utan att använda hybridteknik har Mazda Kiyora en så låg bensinförbrukning som 3,1 liter/100 km.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12645 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...