history

Vår historia

 

Att utmana konventionen innebär så mycket mer än att bara stå ut från mängden. Det handlar om att vara kreativ, modig nog att gå emot strömmen och göra saker andra inte ens drömmer om att göra. 

 

Nedan får du en tillbakablick och kan läsa om Mazdas långa historia.

 

1920-talet 

Jujiro Matsuda grundar företaget 1920 under namnet Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. 1929 inleds tillverkning av maskinverktyg.


1930-talet 

1931 startar tillverkningen av Mazdago, ett trehjuligt lastfordon.

 

En första Mazda-logo tas fram 1934. Namnet kommer från det gamla gudanamnet Ahura Mazda. Det påminner också mycket om hur grundarens namn uttalas.


1960-talet 

1960 lanseras vår första bil, Mazda R360 Coupe med två dörrar.


1962 lanseras en 4-dörrars Mazda Carol.


1963 bygger vi vår miljonte bil.


1967 lanseras den första bilen med rotationsmotor, Mazda Cosmo Sports 110S. Från denna tidpunkt och framåt spelar rotationsmotorn en framträdande roll i Mazdas historia.


Samma år inleds fullskalig export till Europa.


1970-talet 

1970 påbörjas export till USA.


Flera nya modeller lanseras detta decennium. Bland de som bidrar till att etablera vårt rykte finns Mazda Familia (323) och Mazda Capella (626), båda introducerade 1977.


1972 lämnar den 5:e miljonte bilen produktionsgolvet. Året därpå exporterar vi vår miljonte bil.


1975 debuterar vår logo med Mazdanamnet.


1980-talet 

1981 etablerar vi Mazda (North America), Inc. och Mazda Motors Representative Office (Europe).


Mazda Capella (626) vinner en mängd utmärkelser, inklusive 'Japanese car of the year' 1982 och 'Import car of the year' 1983 (tidskriften Motor Trend).


1984 ändrar vi vårt namn till Mazda Motor Corporation. Följande år når vår totala produktion till dags dato 10 miljoner bilar. 1986 har 1,5 miljoner av dessa varit fordon med rotationsmotor. Och

 

1987 fördubblas totalproduktionen och når 20 miljoner.


1985 lanseras Mazdas B-serie, en av flera nya bilar.


1987 startar vi bilproduktion i Michigan, USA.


Och 1989 händer något väldigt speciellt: Mazda MX-5 Miata presenteras för allra första gången vid Chicago Motor Show.


1990-talet 

1991 är vi stolta över att vinna Le Mans 24-timmarslopp med Mazda 787B. Det är den första segern någonsin för en japansk biltillverkare, och den enda segern för en rotationsmotor.


1992 antar vi 'The Mazda Global Environmental Charter'.
Prototypen för Xedos 9 vållar uppståndelse vid Frankfurt Motor Show 1993.


1994 är vi den första japanska billtillverkaren som uppnår ISO 9002. 1996 blir detta ISO 9001 - den högsta standarden som kan uppnås. Än en gång är vi först bland japanska märken.


1997 introduceras den logo vi använder för närvarande.


1999 ger sig Mazda MX-5 nummer 500 000 ut på vägarna.


2000-talet 

2002 utses 'Zoom-Zoom' till att ge uttryck för det väsentliga i vår märkesidentitet.


2003 kommer den första versionen av Mazda RX-8 ut. Bilens RENESIS-motor vinner utmärkelsen 'Engine of the year' 2003 och 2004. 2003 börjar också produktionen av Mazda2 i Europa.


2004 firar vi 25 års samarbete med Ford. Detta år lanseras Mazda5 och Mazda MX-Crossport visas på olika bilmässor.


2005 lanseras en helt ny version av världens bästsäljare bland roadsters: Mazda MX-5. Och vi förnyar 'Mazda Global Environmental Charter'.

 

 

Besök vårt Mazda museum

 

Modeller som visas ovan går inte att köpa.