mx-5

Ikonen Mazda MX-5

 

Världens mest sålda sportbil

Den ursprungliga idén var enkel. Utseende som en klassisk bil, men tillförlitlig och prisvärd. De klassiska engelska roadsters som har inspirerat MX-5 hade en fantastisk utstrålning och var roliga att köra. Så varför inte skapa en modern roadster för vardagsbruk? Några år efter att motorjournalisten Bob Hall ställde frågan till en av cheferna på Mazda lanserades så den första MX-5.

 

Första generationens MX-5

När den första generationen MX-5 lanserades i Europa 1990 var den helt unik. Under en tidsperiod då alla andra bilar hade skarpa linjer och kilformar var MX-5 kurvig, gullig och full av glädje.

Den första MX-5 lanserades med en 1,6-litersmotor med 120 hk och var oerhört snabb och pigg, tack vare den enkla konstruktionen. Sedan kom motorerna 1,8 liter, 1,8 liter turbo och 2,0 liter med mer styrka och ännu tuffare prestanda. Det dröjde inte länge förrän andra biltillverkare lanserade sina egna vardagsroadsters.

 

1998. Andra generationens MX-5 - så få förändringar som möjligt

Varje ny MX-5 är en mer renodlad version av sig själv. Det är bara strålkastarna som har förändrats rejält. Även om det utlöstes ett ramaskri när första generationens uppfällbara strålkastare försvann, var det få som kunde invända mot det nya sättet att uttrycka roadsterns karaktär.

 

2005. Tredje generationens MX-5 - mer styrka, lägre vikt

Som svar på kundernas önskemål och den nya tekniken introducerades den tredje generationens MX-5 med coupe cabriolet-tak, för alla dem som ville ha ett alternativ till den klassiska suffletten utan att behöva ge upp den ursprungliga profilen.

 

Tack vare Mazdas "gramstrategi" har ökningen av motorns storlek nästan inte medfört någon viktökning alls, och tack vare teknik som reducerar bilens massa har MX-5 förbättrats genom alla generationer utan att bli varken tyngre eller törstigare. Det här är ju trots allt en sportbil utan krusiduller. Och krusiduller gör bilen tyngre.

 

En klass för sig

Tjugo år senare är MX-5 starkare än någonsin. Över 850 000 bilar har sålts hittills. Konkurrenterna har kommit och gått, men aldrig lyckats köra om MX-5, världens mest populära tvåsitsiga roadster.

 

Modeller som visas ovan går kanske inte att köpa.