rotary

Rotationsmotorn och Mazda RX-8

 

Vi på Mazda gör saker annorlunda. Detta syns väl i både våra konceptbilar, vårt modellprogram och i bilarnas design. Men mest av allt syns det tydligt i utvecklingen av rotationsmotorn, som inte har några kolvar utan istället nära nog triangelformade rotorer i sina rotorhus.


Den 30 maj 1967 kunde Mazda starta försäljningen av sin första bil med en rotationsmotor med dubbla rotorhus, Mazda Cosmo Sport. Därefter följde bl.a. Mazda Familia R100 1968, en av världens första sportiga småbilar, Mazda RX-3, sportbilen Mazda RX-7 och Mazda RX-8. Denna presenterades 2003 och har den allra senaste rotationsmotorn, kallad RENESIS. En motor som utan turbo ger 231 hk. Denna motor är ännu mera kompakt och ger mer effekt till lägre bränsleförbrukning än tidigare versioner. RENESIS-motorn har också erövrat ett antal olika priser runt om i världen, bl.a. utsågs den till årets motor av brittiska facktidningen Engine Technology International 2003.


I slutet av 1950-talet var det många bilfabriker som utvecklade rotationsmotorn, men de flesta gav upp ganska snabbt när de inte lyckades få motorn att fungera på ett tillfredsställande sätt. Endast Mazdas idoga utvecklingsarbete resulterade i masstillverkning av rotationsmotorn.
Redan 1968 började Mazda med olika motorsport-aktiviteter. Mazda Cosmo Sports kördes i långlopp på tyska Nürburgring och ett helt team av Mazda Familia R100 deltog i långloppet på belgiska Spa-banan 1970.


Innovation och utveckling fortsatte och nya motorer testades genom kreativa och annorlunda metoder. Snart föddes även en rotationsmotor gjord för racing. Denna tävlade man med 1991 i klassiska ”Le Mans 24 hour Endurance Race” i racingbilen Mazda 787B med Johnny Herbert som förare. Mazda blev med sin vinst historiska. Svenska racerföraren Stefan Johansson var en av förarna i teamet. Han körde en systerbil som kom sexa .Efter att tekniker tagit isär motorn efter varje race, upptäckte man att bilen inte ens behövde ett nytt tändstift och till och med kunde man ha kört om racet igen med samma motor och delar – ett bevis på motorns kvalitet. Vi är fortfarande den enda japanska biltillverkaren som vunnit den klassiska och utmanande ”Le Mans 24 Hour Endurance Race”.


Det har även funnits svenska förare i Mazdas tävlingsbilar. Nyköpings-föraren Ingvar Carlssons framfart i en grupp B-trimmad Mazda RX-7 är rallyhistoria. Som bäst blev det en total tredjeplats i Acropolis-rallyt 1985.

Modeller som visas ovan går inte att köpa.