Utmanarandan

Utmanaranda

Vi vill göra riktigt bra bilar.

Vi är ett bilföretag som skiljer sig från mängden. När alla andra tillverkar bilar som bara tar dig från A till B så gör vi bilar som är roliga att köra. 

När alla andra tillverkar bilar som följer trenderna inspireras vi istället av naturen. Många biltillverkar göra tyngre bilar medan vi  utvecklar modeller som är lättare än sina föregångare. Det är så vi tänker på Mazda –om någon säger att det är omöjligt vill vi bevisa motsatsen. 

Utmanarna

Utmanarna

Utmanarna

Hiroshimas invånare har fått sin beskärda del av utmaningar under årens lopp. Trots detta är Hiroshima en stad som blomstrar, just tack vare den unika kämpaglöden som finns här. Ta en titt på hur vårt förflutna formar vår framtid och hur Hiroshima-andan hjälper oss att skapa bättre bilar.

Masahiro Moro Masahiro Moro

Masahiro Moro

Executive Officer – MAZDA Japan

"Arvet efter Hiroshima handlar om att aldrig ge upp, att sträva mot perfektion. Att behålla sin kämpaglöd."

Främsta prestationer:

General Manager, Global Product Marketing Dept.

General Manager, Global Marketing Div.

Vice President, Mazda Motor Europe GmbH

Executive Officer, ansvarig för Global Marketing

Hantverkarna

"Precis som med traditionella hantverk krävs det skicklighet och känsla för att tillverka en fantastisk bil." Hirotaka Kanazawa

Hantverkarna

Hantverkarna

På Mazda är vi stolta över vårt arv. Vi är skickliga hanterverkare. Eller som japanerna säger, "Takumi". Vårt arv sträcker sig hundratals år tillbaka i tiden. Och som sanna "Takumi" anser vi att en bil som endast tar dig från A till B inte tar dig tillräckligt långt. Ta en titt på hur våra ingenjörer har inspirerats av svärdmakare för att kunna konstruera Mazda-bilar av högsta kvalitet.

Hirotaka Kanazawa Hirotaka Kanazawa

Hirotaka Kanazawa

Managing Executive Officer – MAZDA Japan

"Vi tror att man måste förstå relationen mellan bil och förare för att kunna tillverka en bra bil."

Främsta prestationer:

Manager, Europe R&D Representative Office

General Manager, Chassis Engineering Dept.

General Manager, Platform & Program Management Div.

Managing Executive Officer, ansvarig för Vehicle Development

Hantverkarna Hantverkarna
Karakuri

Karakuri

Karakuri

När vi designade stolarna i Mazda5 hämtade vi inspiration från japanska Karakuri-dockor. När en vikt placeras i händerna rör de sig framåt – en oväntad överraskning. Vi har tillämpat samma princip för våra stolar, som är oerhört funktionella, mångsidiga och enkla att hantera.

Hideki Matsuoka Hideki Matsuoka

Hideki Matsuoka

Program Manager − MAZDA Japan

"Jag älskar Mazda, eftersom vi låter tankarna flöda fritt. Jag tror vi har det i blodet."

Främsta prestationer:

Mazda 626 Engine Development

New C-car Joint Program (med Ford, VOLVO) team

1:a gen. Mazda3 Program Promoter

2:a gen. Mazda5 Program Manager

Karakuri Karakuri
Hirotaka Takaya Hirotaka Takaya

Hirotaka Takaya

Doors Development Engineer – MAZDA Japan

"Mazda är ett företag med bilälskare. Oavsett utmaningen är vårt arbete alltid värt mödan, eftersom vi älskar bilar."

Främsta prestationer:

1:a gen. Verisa (unik japansk modell) Side Doors Engineering Design

2:a gen. Mazda2 Side Doors Engineering Design

2:a gen. Mazda5 Side Doors Engineering Design

Känslan hos Mazda

"En sådan här dörr säger en hel del om de personer som byggde bilen." Hirotaka Takaya

Känslan hos Mazda

Känslan hos Mazda

Känslan hos Mazda

I vår strävan att optimera minsta lilla detalj hämtar vi inspiration från det mest oväntade. Eftersom vi på Mazda arbetar på ett helt unikt sätt. Vår strävan efter att ta fram smartare lösningar på tekniska problem leder automatiskt till mekanismer som är förvånansvärt innovativa. Läs mer om hur traditionella influenser hjälpte oss att ta fram en enkel och smart skjutdörr.

Kenichirou Saruwatari Kenichirou Saruwatari

Kenichirou Saruwatari

Program Manager − MAZDA Japan

"Vi går alltid vår egen väg, något som andra människor inte skulle komma på. Men jag tror att det är just det som motiverar våra designer och ingenjörer."

Främsta prestationer:

Direct injection Gasoline/Diesel Engine Development Leader

Power Train Testing Group Manager Mazda Nordamerika

Mazda "i-stop" Development Leader

2:a gen. Mazda3 Program Manager

Känslan hos Mazda Känslan hos Mazda
Shigeo Mizuno Shigeo Mizuno

Shigeo Mizuno

Program Manager − MAZDA Japan

"Vår kärlek till sportbilar sträcker sig från ingenjörerna till företagsledningen."

Främsta prestationer:

323 & 323F & MX-5 Engine/Transmission Development

MZR 1.3 & 1.5 Engine Unit Project Manager

2:a gen. Mazda2 Program Manager

Rätt vikt

Rätt vikt

Rätt vikt

Mazda2 är ett typiskt exempel på vår "gramstrategi": Vi granskade varje del individuellt, utmanade det traditionella tankesättet och lyckades på så sätt göra delarna lättare. Det kanske bara var några gram på en liten skruv. Men några gram gånger många tusen blir till slut ganska mycket. Ta en titt på hur vi vägde varenda liten del i Mazda2 för att göra den snabbare och roligare att köra.

Rätt vikt

"Om bilen är lättare, är den roligare att köra." Shigeo Mizuno

Daisuke Umetsu Daisuke Umetsu

Daisuke Umetsu

Performance Development Engineer – MAZDA Japan

"Vi strävar efter att skapa bilar som är mer än bara ett transportmedel."

Främsta prestationer:

Analys av mänsklig ingenjörskonst för utveckling av "Hantverk"

Förpackningslayout för den nya FF-plattformen (främst körposition)

Utveckling av "Touitsukan" (från Mazda5 till alla nya fordon)

Cykelbilar

Cykelbilar

"För att kunna starta snabbt placerar cyklisten alltid pedalerna i optimalt läge. Vi gör samma sak med motorkolvarna." Kenichirou Saruwatari

Cykelbilar

När vi utvecklade vår i-stop-teknik kände vi att den behövde vara så snabb och smidig som det bara gick, så att den inte störde körupplevelsen istället för att förbättra den. Då sneglade vi på cyklisterna. Det här är berättelsen om motorn som lärde sig fungera bättre. Av en cykel!

Fisketuren

Fisketuren

"När det känns helt rätt att köra, då vet du att du kör Mazda." Daisuke Umetsu

Fisketuren

Det är de små, små sakerna som gör det. När du vrider om nyckeln. När du svänger på ratten. Eller hur bilen känns i kurvorna. Men det krävs hårt arbete för att få till den här sköna känslan. Här får du veta hur vi förmedlar en känsla av komfort till passagerarna och kontroll till förarna i alla Mazda-bilar.

Fisketuren Fisketuren
Takao Kijima Takao Kijima

Takao Kijima

Tidigare Program Manager MX-5 – MAZDA Japan

"För oss är utgångspunkten alltid glädjen i bilkörningen, glädjen med en bil som lyder din minsta vink."

Främsta prestationer:

Mazda 787B Handling & Stability Development

3:e gen. RX-7 Program Manager

3:e gen. MX-5 Program Manager

Häst och ryttare

Häst och ryttare

Häst och ryttare

Jinba Ittai betyder "en förening mellan häst och ryttare" på japanska. Det är precis den samverkan som vi bygger in i våra Mazda MX-5. Placeringen av reglagen, styrningens vikt, balansen i chassiet ... Vi lägger ner otaliga timmars arbete på att finslipa dessa faktorer för att skapa den perfekta körupplevelsen.