SKYACTIV-teknik

SKYACTIV TECHNOLOGY

Det finns inga gränser.

 

Ett vitt pappersark. En tom duk. Detta är vad våra ingenjörer fick som förutsättning när man planerade ett nytt sätt att utveckla våra bilar.

Tack och lov är Mazdas pesonal alltid villig att anta nya utmaningar och den banbrytande och i tekniskt avseende okonventionella SKYACTIV-tekniken såg dagens ljus.

Världens högsta kompressionsförhållanden, nya växellådor och lättviktskonstruktioner blev resultatet. Detta garanterar att bilarna i vår nya serie är så effektiva som de kan vara, samtidigt som de är lika spännande och engagerande att köra som du kan förvänta dig.

SKYACTIV-TECHNOLOGY – framtiden är här. Upptäck ett nytt sätt att se på bilutveckling.

SKYACTIV innebär att vi har designat om allt – alla viktiga bildelar – från motor till chassi och från kaross till växellåda. Ta reda på hur vi började sträva efter bättre prestanda och effektivitet, hur vi förbättrade processerna och hur vi utvecklade den banbrytande lösningen som döpts till SKYACTIV-TECHNOLOGY.

i-ELOOP – ett unikt sätt att lagra energi. Mazdas nya system med regenerativ bromsning ger bättre bränsleekonomi

  • i-ELOOP

    i-ELOOP: Världens första system för energilagring som lagrar energi i en kondensator i stället för ett batteri

  • Chassi

    Chassi: Hur man levererar bra köregenskaper, säkerhet i toppklass och en lättviktig design

  • Motor

    Motorer: Upptäck prestanda på en helt ny nivå tack vare högeffektiva diesel- och bensinmotorer

  • Växellådor

    Växellådor: En ny generations växellådor, automatiska eller manuella, överför mer kraft till hjulen

  • Diesel

    Diesel: Världens lägsta kompressionsförhållande på 14:1 plus variabel twin-turbo

i-STOP Ger effektiv körning i stadstrafik med många stopp

cykel

Den perfekta följeslagaren till i-ELOOP är i-STOP. Traditionella i-stop-system startar om bilmotorn med en elektrisk motor, precis på samma sätt som motorn vanligtvis startas.

 

Mazdas unika "i-STOP", däremot, använder bränsleinsprutning och optimerad kolvplacering som gör att våra bilar startar om i det närmaste utan fördröjning. Dessutom förbättras bränsleekonomin avsevärt.