Teknik

 

Maximal effektivitet och prestanda utan kompromisser

 

Våra tekniker vet att bränsleeffektivitet är lika viktigt som prestanda. Därför har de tagit fram ett banbrytande nytt sätt att utveckla våra motorer på, så att du kan luta dig tillbaka och fokusera på den rena glädjen i att köra. Varje detalj av bilen har omformats för att förbättra effektiviteten och maximera egenskaperna. Från karossen och chassit till motorn och växellådan – nu erbjuder vi världens bästa kompressionsförhållande. Vi kallar det för SKYACTIV Technology. 

Tekniska detaljer En unik kombination av skönhet och teknik



SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS

SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS är ett genombrott i Mazdas outtröttliga strävan efter vår förarcentrerade filosofi. Genom att ständigt förbättra våra bilars egenskaper på alla nivåer har vi lyckats förbättra prestandan ytterligare. Så att du alltid känner dig som ett med bilen.

placeholder960x470
placeholder166x82

SKYACTIV Vehicle Dynamics

Perfekt väghållning – en sann reflektion av Jinba Ittai.

placeholder166x82

G-Vectoring Control

Motorstyrningsteknik för enhetlig, dynamisk prestanda.

placeholder166x82

Fyrhjulsdrift

Trygg väghållning, oavsett väder.

placeholder166x82

Kaross och chassi

Starkare, lättare kaross och chassi ger enastående smidighet.

    • SKYACTIV-motor

      Motorer

      Våra högeffektiva diesel- och bensindrivna SKYACTIV-motorer ger en ny, spännande nivå av prestanda. Genom att testa gränserna har våra tekniker skapat maskiner som kan pressa ut mycket mer energi ur varje droppe bränsle, vilket ger dig ren körglädje i kombination med låg bränsleförbrukning. Mazdas SKYACTIV-G 2.0 är en raffinerad bensinmotor med direktinsprutning som erbjuder låg bränsleförbrukning i kombination med det högsta kompressionsförhållandet bland bensinmotorer 14.0:1.

      Motorer

    • Växellåda

      Växellåda

      Få maximal kontroll på vägarna tack vare våra avancerade växellådor som för över ännu mer kraft till hjulen, vilket ger smidig, blixtsnabb växling och exakt väghållning. Tack vare ett utökat spärrintervall på mer än 80 % ger den automatiska växellådan SKYACTIV-DRIVE dig samma känsla som en manuell växellåda. Den manuella växellådan SKYACTIV-MT, som är lättast i klassen, gör bilen otroligt lättväxlad.

      Växellåda

    • i-Stop

      i-STOP

      iSTOP (tomgångsstoppteknik) är en smart teknik som sparar bränsle genom att slå av motorn när bilen stannar, till exempel vid tomgångskörning, och samarbetar perfekt med i-ELOOP. Tack vare direktinsprutningstekniker och optimal kolvplacering kan du starta om bilen nästan direkt. På så sätt förbättras bränsleekonomin markant.

      i-STOP

    • i-ELOOP

      i-ELOOP

      Mazdas i-ELOOP (system för regenerering av bromsenergi) lagrar energi som återvinns under bromsning i en kondensator. Den här energin används sedan för att ge strålkastarna, klimatanläggningen, ljudsystemet eller annan elektrisk utrustning ström. i-ELOOP är inte bara ett unikt sätt att lagra energi som annars skulle gå förlorad, utan erbjuder även förbättrad prestanda samtidigt som det sparar bränsle.

      i-ELOOP

    Det är inte säkert att den modell som visas säljs i landet. Färgerna och vissa exteriör- och/eller interiördetaljer på skärmen kan skilja sig från den faktiska modellen.