i-ACTIVSENSE

Håller dig säker, så att du kan njuta av körningen

 

Våra intelligenta säkerhetstekniker i-ACTIVSENSE är utformade för att du ska kunna känna total kontroll när du kör. Genom att hjälpa föraren identifiera potentiella faror, undvika kollisioner där det är möjligt och göra olyckor som inte kan undvikas mindre allvarliga är detta ännu ett sätt som Mazda använder för att koppla samman föraren med bilen genom vår Jinba Ittai-filosofi.

SMART CITY BREAK SUPPORT MED VÄGSKYLTSIDENTIFIERING*

SCBS tar bort stressen med stadskörning. Inbyggda sensorer övervakar hela tiden avståndet till hinder framför bilen och hur snabbt de närmar sig. Dessutom kan systemet vid behov förbereda bromsarna inför nödstopp. SCBS identifierar fotgängare, har utökad kameraräckvidd, ett större hastighetsintervall där funktionen är aktiv och erbjuder stöd för undvikande av kollision upp till en högre maxhastighet. SCBS har även vägskyltsidentifiering, vilket registrerar hastighetsbegränsningar, skyltar för enkelriktat och när skyltar upphör automatiskt under körningen. Active Driving Display, och även navigationsskärmen, meddelar dig med en visuell och hörbar varning om hastighetsgränsen har överskridits.

 

*ej tillgängligt på alla modeller

**tillvalsutrustning

ADAPTIVA LED-STRÅLKASTARE MED MOTORVÄGSLÄGE

Mazdas adaptiva LED-strålkastare (ALH) har utvecklats i strävan efter perfekt sikt under körning nattetid. ALH garanterar njutbar och säker körning utan stress, både för dig och andra förare på vägen, tack vare tre unika funktioner. De bländningsfria helljusen känner av var bilen framför eller en mötande bil befinner sig och slår av delar av LED-ljusen. Halvljusen med bred räckvidd ser till att LED-ljusen lyser upp båda sidorna av vägen, så att korsningar och kurvor är upplysta. Motorvägsläget ökar sikten på långt håll genom att höja strålkastarnas optiska axel i motorvägshastigheter.

TRÖTTHETSVARNING DAA

Trötthetsvarningen (DAA) är utformad för att känna av förändringar i din körning som orsakas av trötthet. Den övervakar hela tiden ditt körbeteende och om du börjar bli trött tänds en varningsikon, mitt i synfältet, som då och då föreslår att du tar en paus med hjälp av både visuella varningar och ljudvarningar. Systemet är utformat för att minska olyckor som orsakas av oaktsamhet till följd av trötthet och börjar ”lära sig” dina vanor vid hastigheter över 65 km/hdå det övervakar rattvinkeln och bilens hastighet i kombination med information från den framåtriktade kameran. 

FILHÅLLNINGSASSISTANS OCH SYSTEM FÖR FILBYTESVARNING

I hastigheter över 60 km/h använder filhållningsassistansen (LAS) den framåtriktade kameran för att övervaka markeringar i vägbanan och underlättar styrningen med hjälp av styrmomenthjälp och vibrationer i ratten eller en ljudvarning.


Mazdas system för filbytesvarning (LDWS) registrerar filmarkeringar i vägbanan och varnar dig om du håller på att oavsiktligt lämna din fil. Om du blinkar eller gasar samtidigt som du byter fil identifierar systemet manövern som avsiktlig och varningen hörs inte.

AVANCERAD ÖVERVAKNING AV DÖDA VINKELN MED VARNING FÖR KORSANDE TRAFIK VID BACKNING

Avancerad övervakning av döda vinkeln med varning för korsande trafik vid backning,  Rear Cross-Traffic Alert (ABSM w/RCTA), använder en radarsensor med millimetervågor för att övervaka döda vinklar vid sidan om och bakom din Mazda, så att du har koll på bilar som närmar sig när du ska byta fil. Systemet aktiveras i hastigheter över 30 km/h. Om du blinkar när systemet känner av bilar som närmar sig bakifrån varnas du av blinkningar i respektive sidospegel och en ljudvarning. Systemet använder även samma sensor för RCTA-funktionen, som övervakar området runt din Mazda när du backar och varnar dig när den känner av bilar som närmar sig från sidorna.

HJÄLP VID START I BACKE HLA

Mazdas hjälp vid start i backe (HLA) aktiveras automatiskt när du stannar i en backe och hjälper dig sedan att köra iväg mjukt och säkert, utan att du behöver anstränga dig. När du startar i en backe bromsar funktionen automatiskt, för att undvika att bilen rullar bakåt när du flyttar foten från bromspedalen till gaspedalen. I svag lutning lossas den automatiska bromsen direkt när du trycker på gaspedalen, så att du kan köra iväg mjukt.

ADAPTIV FARTHÅLLARE MRCC

Med Mazdas adaptiva farthållare (MRCC) kan du ställa in bilens hastighet och bibehålla den utan att gasa. Systemet använder en radarsensor med millimetervågor i bilens främre grill för att övervaka och bedöma den relativa hastigheten och avståndet till bilen framför dig och anpassar sedan din hastighet för att bibehålla ett säkert avstånd. På så sätt underlättar MRCC under långa resor och hjälper dig att fokusera på det roliga.

DRIVE TOGETHER

Upplev kraften i Jinba Ittai själv. Upptäck alla modeller, hitta din lokala återförsäljare eller boka en provkörning idag.

Bil och förare som ett

Drive Together

Bil och förare som ett

Ta reda på mer

Design

Sann körglädje

Ta reda på mer
Bygg din Mazda

Bygg din bil

Bygg din Mazda

Ta reda på mer
Väck liv i din inre förare

Mazda MX-5 RF

Väck liv i din inre förare

Ta reda på mer

Det är inte säkert att den modell som visas säljs i landet. Färgerna och vissa exteriör- och/eller interiördetaljer på skärmen kan skilja sig från den faktiska modellen.