Mazda6

En körupplevelse av högre kvalitet


Vi har matchat kvaliteten på designen på nya Mazda6 Wagon med stora förbättringar för ännu större körglädje och vår mest bekväma körupplevelse. Våra tekniker har granskat varenda komponent för att ge passagerarna en lika bra upplevelse som föraren. Våra senaste SKYACTIV-motorer har teknik som gör att bilen startar mjukt och snabbt, utan fördröjning eller tvekan, så att du får exakt kontroll. Vi har optimerat accelerationen, så att minsta förändring i trycket på gaspedalen justerar kraften precis utifrån dina avsikter. På så sätt förstärks Jinba Ittai-känslan av körglädje och samhörighet.

 

För att göra köregenskaperna lika givande som accelerationen har vi designat om fjädringssystemet och chassit, för större komfort. Bilen svänger och styr precis som du vill, men vi har minskat effekten av G-krafter så att alla passagerare verkligen har det bekvämt. I kombination med bättre minskning av buller och vibrationer blir körningen säkrare och mer njutbar än någonsin.

car
car

upquote Bli påmind om viktiga trafikskyltar som du kanske har missat downquote

    • SKYACTIV-motorer

      SKYACTIV-motorer

      Så fort det behövs levererar de senaste motorerna SKYACTIV-G 2.0 och SKYACTIV-D 2.2 responsiv kraft och vetskapen att det finns mer att hämta. Det handlar om mer än kraft – det handlar om kontroll. Tryck ned pedalen så startar Mazda6 Wagon mjukt i förhållande till trycket, så att du får precis så mycket kraft du vill ha. 

      SKYACTIV-motorer

    • Avancerad fjädring

      Avancerad fjädring

      Från första stund kommer både du och passagerarna märka hur bekväm bilen är, oavsett vägyta. Vårt teknikteam har förbättrat fjädringen markant, för att göra den mer spänstig vid låga G-krafter, vilket ger bättre komfort vid stadskörning, och mer stabil vid höga G-krafter på långa, slingrande landsvägar. 

      Avancerad fjädring

    • Adaptiva LED-strålkastare

      Adaptiva LED-strålkastare

      Våra senaste adaptiva LED-strålkastare har nu automatiskt, bländfritt helljus och bredare halvljus som lyser upp mer av vägen, vilket gör nattkörning enklare och mer njutbart. Vid motorvägskörning höjs ljuset automatiskt för att lysa upp mer av vägen. Förbättringar i placeringen av LED-elementen gör det lättare att upptäcka fotgängare snabbt och förbättrar sikten vid hörn.

      Adaptiva LED-strålkastare

    • Head-up display som projiceras på vindrutan

      Head-up display som projiceras på vindrutan

      På långa resor eller turer in till centrum vill du inte bli distraherad. Vår senaste head-up display projicerar information om bilen och vägen direkt på vindrutan. Det här systemet är inte bara säkrare utan även mycket intuitivt, vilket ökar körglädjen. Se information om körmiljön snabbt, som detaljerade vägbeskrivningar och hastighetsgränser, och annan viktig information.

      Head-up display som projiceras på vindrutan

    • 360°-skärm

      360°-skärm

      Nya Mazda6 Wagon har fyra kameror, åtta parkeringssensorer och en ny 360°-skärm för stressfri parkering och manövrering. När du backar hörs ett larm om ett hinder befinner sig för nära bilen. Kamerorna hjälper dig att se döda vinklar och hur långt bort hinder är i T-korsningar eller när du passerar andra fordon. Du får ett fågelperspektiv över området runt bilen när du parkerar, inte bara det som finns framför och bakom dig. 

      360°-skärm

    • Adaptiv farthållare som bromsar och gasar utifrån trafikförhållanden (MRCC)

      Adaptiv farthållare som bromsar och gasar utifrån trafikförhållanden

      Vår senaste adaptiva farthållare (MRCC) använder radar och kameror för att hitta fordonet framför och mäter hastigheten hos och avståndet till det. Sedan styr systemet motorn och bromsen automatiskt för att bibehålla optimalt avstånd. Det fungerar från 0 km/h, så bilen saktar automatiskt ner och stannar om bilen framför gör det, och följer sedan efter när trafiken börjar röra sig igen.

      Adaptiv farthållare som bromsar och gasar utifrån trafikförhållanden

    Det är inte säkert att den modell som visas säljs på marknaden. Färgerna och vissa exteriör- och/eller interiördetaljer på skärmen kan skilja sig från den faktiska modellen.

     

    *Fordon typbesiktigas enligt den nya proceduren för typgodkännande, WLTP-förordning (EU) 2017/1151, förordning (EC) 715/2007.

    För jämförelse är referensvärdena NEDC-värden som fastställts i linje med förordningen om implementering (EU) 2017/1153.

     

    Kombinerade CO2-utsläppsvärden*, NEDC: 

    150 g/km för 2.0 SKYACTIV-G bensin 165 hk 6-växlad manuell växellåda med tvåhjulsdrift

    144 g/km för 2.0 SKYACTIV-G bensin 165 hk 6-växlad automatväxellåda med tvåhjulsdrift

    156 g/km för 2.5 SKYACTIV-G bensin 194 hk 6-växlad automatväxellåda med tvåhjulsdrift


    119 g/km för 2.2 SKYACTIV-D diesel 150 hk 6-växlad manuell växellåda med tvåhjulsdrift  

    134 g/km för 2.2 SKYACTIV-D diesel 150 hk 6-växlad automatväxellåda med tvåhjulsdrift 

    142 g/km för 2.2 SKYACTIV-D diesel 150 hk 6-växlad automatväxellåda med fyrhjulsdrift  

     

    126 g/km för 2.2 SKYACTIV-D diesel 184 hk 6-växlad manuell växellåda med tvåhjulsdrift

    134 g/km för 2.2 SKYACTIV-D diesel 184 hk 6-växlad automatväxellåda med tvåhjulsdrift 

    142 g/km för 2.2 SKYACTIV-D diesel 184 hk 6-växlad automatväxellåda med fyrhjulsdrift 

     

     

     

    För jämförelse är referensvärdena NEDC-värden som fastställts i linje med förordningen om implementering (EU) 2017/1153.