hero

Intern rapport visar att Mazda inte har genomfört någon olämplig förändring eller förfalskning av testdata som påverkar bränsleförbrukning och utsläppsvärden

2018-08-09
3269 visningar
seats

Hiroshima, 9:e augusti 2018.  Efter en begäran från Japans ministerium för mark, infrastruktur, transport och turism (MLIT), utfärdad till japanska biltillverkare den 9 juli 2018, som ett resultat av att man identifierat felaktig hantering hos andra företag, skickade Mazda Motor Corporation in en rapport till MLIT. Rapporten innehöll information om resultaten för bränsleekonomi och utsläpp vid slutinspektioner för Mazdas olika bilmodeller.

Rapporten/utredningen omfattar testprocedurerna JC081 and WLTC2 och visar följande:

1)     Ingen olämplig förändring eller förfalskning av testdata har genomförts.

2)     Testdata vilka innehåller avvikande hastighetsangivelser enligt normen för testcykeln JC08 har identifierats i 72 fall av 1472 testade fordon. Mazda har identifierat två orsaker till de felaktiga angivelserna:

  • Systemet var inte inställt för att automatiskt avvisa tester där hastigheten avviker från gällande norm.
  • Testproceduren överlämnar ansvaret att identifiera och rapportera hastighetsavvikelser till individuella inspektörer.

3)     Alla testdata har analyserats på nytt och resultatet visar att den felaktiga hastighetsangivelsen inte har någon negativ effekt på utsläppsvärden och bränsleförbrukning enligt JC08. Inga fall av felaktiga angivelser har identifierats för WLTC utsläppstester.

Mazda har beslutat att införa följande åtgärder för att förhindra liknande händelser:

  • Ett automatiskt kontrollsystem kommer att införas för att ogiltigförklara sluttester med en avvikande hastighetsangivelse.
  • Mazda kommer att allokera fler medarbetare till att inspektera alla testdata, inklusive hastighetsangivelser.

Mazda medger att felaktigheter i hastighetsangivelser för ett fåtal bilar har släppts igenom och har infört nya procedurer för att undvika att det upprepas i framtiden.

 

1)      JCO8: Japan införde 2005 en ny testcykel för lätta fordon (<3500 kg totalvikt). Testet representerar körning i tät stadstrafik, inklusive tomgångsperioder och ofta växelvis acceleration och inbromsning. Mätningen görs två gånger, med kallstart och med varm start. Testet används för utsläppsmätning och bränsledeklaration, för både bensin- och dieseldrivna fordon.

2)      WLTC: De globala harmoniserade testcyklerna för lätta fordon (WLTC) är chassidynamometerprov för bestämning av utsläpp och bränsleförbrukning från lätta fordon. Testerna har utvecklats av FN: s ECE GRPE (grupp för föroreningar och energi). WLTC-cyklerna ingår i Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures (WLTP), publicerad som UNECE Global Technical Regulation No 15 (GTR 15). Medan akronymerna WLTP och WLTC ibland används omväxlande definierar WLTP ett antal andra förfaranden - förutom WLTC-testcyklerna, som behövs för att typgodkänna ett fordon i Europa.


Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 30552 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 26830 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 26428 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda avtäcker VISION COUPE koncept i Tokyo

2017-10-25 | 24815 visningar

Mazda avtäcker VISION COUPE koncept i Tokyo...