Mazda fortsätter att öka försäljningen i Sverige. Nu är Mazda det näst största japanska bilmärket på den svenska marknaden.
- Jag vet inte när Mazda senast var näst största japanska bilmärke i Sverige, säger Klaus Oest, VD för Mazda Motor Sverige. Men det måste ha varit för mycket länge sedan. Vi är naturligtvis mycket nöjda med vår utveckling i Sverige för närvarande. Vi har målmedvetet och med högsta prioritet byggt upp vårt nät av återförsäljare sedan vi för drygt två år sedan tog över den svenska marknaden som ett helägt dotterbolag till Mazda Motor Europe.
I fjol ökade Mazda med 23 procent i Sverige. I år är ökningen efter årets åtta första måndaer exakt lika stor och bland de etablerade bilmärkena med minst en procents marknadsandel är det bara Saab och BMW som ökat mer än Mazda i år.
Det är framförallt mellanklassbilen Mazda6 som säljer bäst med en ökning på 24 % hittills i år. Men nya uppdaterade Mazda3, som introduceras på den svenska markaden första helgen i september, har börjat sin klättring i försäljningsstatistiken med en ökning på hela 80 % under augusti månad.