På Frankfurt-salongen i mitten av september visar Mazda den första japanska personbilen med dieselmotor, som har en betydligt mer renande s.k. SCR katalysator, där förkortningen SCR står för Selective Catalytic Reduction. Denna nya teknologi finns nu i en uppgraderad Mazda CX-7, Mazdas designprisade crossover, som kommer mot slutet av året.
Mazda CX-7 har tidigare enbart haft en kraftfull 2,3 liters direktinsprutad bensinmotor på 260 hästkrafter, vilket gjort den till en av de sportigaste bilarna i segmentet. Nu kommer nya Mazda CX-7 även med Mazdas egen 2,2 liters turbodieselmotor och tillsammans med SCR katalysatorn innebär detta att Mazda CX-7 även klarar de hårdare utsläppskraven i Euro V.
SCR systemet renar bilens avgaser ytterligare genom att spreja AdBlue® , som är ett additiv av ett urinämne, från en extra tank, placerad under det ordinarie bagageutrymmet, direkt in i avgassystemet framför katalysatorn. Detta ger en naturlig kemisk reaktion, där AdBlue® förvandlar ungefär 40 procent av allt NOx till ofarligt kväve.
Tack vare att SCR systemet är så kompakt har nya dieselversionen av Mazda CX-7 samma stora bagageutrymme på 455 liter som den tidigare bensin ersionen. Genom att minimera förbrukningen av AdBlue® räcker en tank för minst 2 000 mils körning, vilket innebär att påfyllnad enbart behöver göras vid ordinarie service.