Därför förbättrar Mazdas teknik din körning

Därför förbättrar Mazdas teknik din körning


Den absolut viktigaste egenskapen hos en bil är att den hjälper föraren att köra säkert. Mazdas smarta system gör bilen roligare och tryggare utan att du tänker på det.

 

Utvecklingen med system som på ett aktivt sätt hjälper föraren att undvika tillbud och olyckor började redan på 1980-talet med låsningsfria bromsar (ABS), och följdes senare av antispinn-kontroll (som har flera namn men TCS – Traction Control System – är det vanligaste) som ser till att de drivande hjulen inte spinner vid start eller acceleration. Nästa steg i hjälpmedelstrappan var antisladdsystem (DSC - dynamisk stabilitetskontroll) som hjälper att stoppa en sladd genom ingrepp i motorstyrningen och via bromsarna på varje enskilt hjul.

Men utvecklingen står verkligen inte stilla. Mazda har med sitt system Skyactiv Vehicle Dynamics utvecklat teknik som ytterligare hjälper föraren så att körningen blir både säkrare och roligare. Systemet omfattar egentligen bilens alla delar – chassi, kaross, växellåda och motor. Chassi och kaross ska vara stabila vid både höga och låga hastigheter. Kontrollenheterna till motor, växellåda och bromsar ska se till att bilen alltid har optimala köregenskaper och därmed säkerhet.

Visste du att – nästan – alla förare "sågar sig" med ratten igenom en kurva? Och vi gör det utan att egentligen veta om det.


Så här är det:

När du närmar dig en kurva svänger du på ratten så mycket som du beräknar att det ska behövas. Men bilen reagerar inte alltid så snabbt som du tänkt dig och därför styr du lite, lite till. När sedan bilen reagerar blir det "för mycket" och du måste justera tillbaka.

Det här är inte optimalt ur ett körsäkerhetsperspektiv, och det gör även resan – om än närmast omärkligt – mindre bekväm för passagerare och jobbigare för föraren.

Mazda har löst problemet genom att se till att mer vikt flyttas till framhjulen precis när du styr in i kurvan. Då reagerar hjulen snabbare på rattutslag. Man har kopplat samman styrenheterna för servostyrning och motorstyrning, och den algoritmen (som precis som systemet kallas G-Vectoring Control) ser till att motorns effekt minskar när föraren vrider på ratten. Motorbromsningen innebär att bilens tyngdpunkt flyttas framåt mot de styrande framhjulen. Det gör att bilen reagerar snabbare och mer konsekvent.

Det handlar om små, subtila förändringar men det ger föraren en känsla av kontroll, något som i slutänden ökar såväl säkerhet som körglädje. En följsam och exakt styrning ger också maximalt grepp i kurvorna, även under våta förhållanden.

Intelligent fyrhjulsdrift
Fyrhjulsdrift är en annan teknik som slagit igenom på bred front de senaste tjugo åren, och som givetvis både förbättrar framkomlighet och körsäkerhet.


Mazdas i-ACTIV AWD kan blixtsnabbt gå från enbart framhjulsdrift, exempelvis vid torrt väglag, till full fyrhjulsdrift. Systemet läser av vägunderlaget i realtid och noterar också förändringar i varje enskilt hjuls hastighet som är så små att föraren aldrig skulle upptäcka dem. Den vet också hur hal vägen är genom att jämföra vridmomentet i styrningen med den mängd ström som löper genom den elektriska servostyrningen!

I torrt väglag med bra väggrepp minimeras drivkraften som skickas till bakhjulen, vilket också sparar bränsle. När systemet märker att greppet försämras beräknar det hur mycket kraft som ska skickas till bakhjulen för att inte framhjulen ska tappa greppet. i-ACTIV AWD använder 27 sensorer och signaler som kontrollerar både bil och väg. Det klarar av 200 beräkningar i sekunden.

Allt detta möjliggör säkra starter, accelerationer, kurvtagning och bromsning utan att däcken slirar och sladdar. Det gör också körning i dåligt väglag mer effektiv genom att i princip eliminera däcksspinn.

Vad allt detta betyder för dig som förare behöver väl knappast påpekas.

Körningen blir mer avspänd och roligare. Och risken att du inte kommer fram, oavsett väglag, blir ännu mindre.

Läs mer om Mazdas teknologi och säkerhetsfunktioner.

Bränsledekl. bl. körning: 5,0-7,1 l/100 km, CO2 132-162 g/km. Tioårsgarantin innefattar: 3 års fabriksgaranti samt 7 års förlängd garanti. Se fullständiga villkor här.